۱۳۹۶ آبان ۲۱, یکشنبه

آرد و نان... ای نای و نانتان بریده باد حیف نانان!

تصميمات غلط، تقلب در توليد آرد و نان را روشمند کرده است

تصميمات غلط دولت براي ساماندهي نظام توليد و عرضه آرد و نان، تقلب در تأمين غذاي اصلي مردم کشور را روشمند کرده است.
سيدمحمدرضا مرتضوي رئيس هيات مديره کانون انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به روشمند شدن رويه‌هاي سودجويانه و تقلب در توليد آرد و نان به واسطه تصميمات غلط دولت در زنجيره آرد و نان گفت: سياست‌هاي دولت، فعالان اين حوزه را به تقلب تشويق مي کند.
وي با انتقاد شديد از نحوه تدوين جدول "پاکي خريد گندم" توسط وزارت جهاد کشاورزي، گفت: براساس اين جدول که در واقع عامل ناپاکي است، فروشندگان گندم مجازند تا 7 درصد از محموله تحويلي آنها به سيلوها مخلوط با خاک باشد. يعني در هر 10 تن گندم تحويلي وجود 700 کيلو خاک مجاز است. اين در حاليست که ميزان اختلاط مجاز خاک با محموله‌هاي گندم در تمام دنيا حداکثر 2/0 درصد است.
مرتضوي گفت: در هيچ نقطه دنيا گندم تا اين اندازه خاک همراه ندارد و ممکن نيست سطح خاک همراه گندم به 7 درصد برسد، اما نحوه تدوين اين جدول سبب شده تا فروشندگان گندم براي کسب منفعت بيشترعمداً در محموله‌هاي تحويلي خود خاک بريزند و پول آن را از سيلوداران بگيرند.
وي ادامه داد: در هيچ مقطعي از زمان ميزان خاک، تخم علف، کاه، گندم شکسته و چروکيده همراه محموله‌هاي تحويلي به صنايع آرد سازي به اين اندازه افزايش نيافته است و بدتر اينکه مشاغل جديدي براي خريد خاک و ضايعات جداسازي شده از گندم در کنار سيلوها ايجاد شده است تا ضايعات خريداري شده را دوباره به محموله‌هاي بعدي بيفزايند.
نامبرده گفت: سيلوها آشغال‌هاي موجود در محموله‌هاي گندم را کيلويي 100 تومان به خريداران ضايعات مي‌فروشند و آنها هم اين ضايعات را دوباره با محصول اوليه قابل عرضه به سيلوها مخلوط مي کنند و اين چرخه تکرار مي شود.
وي گفت: سودجويان اين ضايعات را با گندمي مخلوط مي‌کنند که دولت آن را کيلويي 1400 تومان مي خرد.اين دور تقلب در معاملات گندم و آرد ناشي از سقف مجاز تعيين شده براي خاک در محموله‌هاي تحويلي توسط وزارت جهاد کشاورزي است.
رئيس هيأت مديره کانون انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي ايران تاکيد کرد: کيفيت گندم توليدي کشورعالي است و در حال حاضر همه نوع گندم شامل دوروم، گندم نرم، گندم با گلوتن پايين و گلوتن بالا در استان‌هاي مختلف کشت مي‌شود، اما از آنجا که روند خريد و نظارت در گندم برنامه ريزي مناسبي ندارد با گندمي مواجه مي شويم که خاک دارد.
وي ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزي به ما قول‌هايي مبني بر اصلاح اين جدول داده اند و ممکن است سقف مجاز خاک همراه گندم تا 5 درصد کاهش يابد، اما همچنان با استاندارد مجاز جهاني فاصله بسيار زيادي داريم.
مرتضوي گفت: اين نوع تصميم گيري‌ها توسط مديران غيرمتخصص باعث شده است تا سطح کيفي گندم در سيلوها پايين آمده و کميت آن افزايش يابد. وي از دولتمردان پرسيد که چرا بايد سيلو داران را مجبور به خريد گندم‌هاي بي کيفيت کنيد و چرا زمينه بهبود کيفيت تحويلي به سيلوها را فراهم نمي سازيد؟
اين مقام مسئول ادامه داد: از طرف ديگر با وجود دستور صريح سازمان ملي استاندارد مبني بر ضرورت اندازه گيري گندم تحويلي در سيلوها با توري(10×2) چرا دولت با توري (2×2) محموله‌هاي تحويلي را اندازه‌گيري مي‌کند و زمينه ارتکاب تقلب در فروش گندم را فراهم مي‌سازد. به گفته وي، چنين رويه‌هاي غلطي باعث شده تا انگيزه رقابت در صنعت آرد و نان از بين برود و الگوهاي ديکته شده دولت براي قيمت و سهميه آرد و نان مانع از تحويل نان باکيفيت به مردم شده است.
رئيس هيات مديره کانون انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي افزود: بخش خصوصي 8 ميليون تن ظرفيت سيلو دارد، صنايع آرد سازي و کارخانجات و واحدهاي صنفي توليد نان هم تماما متعلق به بخش خصوصي است، اما نمي دانيم چرا دولت اين چرخه را اداره مي کند؟ چرا اصل 44 اجرا نمي شود و چرا وظايف به بخش خصوصي واگذار نمي شود. بخش خصوصي از عهده مسئوليت‌ها برمي آيد.
مهدي خان محمدي رئيس هيات مديره اتحاديه نان‌هاي صنعتي هم با گلايه از مداخله دولت در زنجيره آرد و نان گفت: تشويق متقاضيان ايجاد واحدهاي توليد نان صنعتي به خريد ماشين آلات خارجي سبب شد تا در گذشته گروه کثيري غيرمتخصص به سوداي واردات ماشين آلات مدرن، تجهيزاتي را خريداري کنند که هرگز با ويژگي‌ها و ظرفيت تقاضاي محل نصب همخواني نداشته باشد و اغلب اين واحدها اکنون ورشکسته‌شده‌اند.
به گفته وي، اين ترغيب غلط باعث هدررفت 500 ميليون يورو منابع ارزي کشور و ورشکستگي صدها کارخانه نان صنعتي در استان‌هاي مختلف شده است.خان محمدي ادامه داد: نخستين آکادمي نان صنعتي کشور تا 10 روز ديگر در تهران راه‌اندازي مي شود و تا 5 سال آينده تمامي کارگران شاغل در اين صنف از آموزش‌هاي فني و حرفه اي لازم برخوردار خواهند شد.
قاسم زراعتکار رئيس اتحاديه نانوايان هم به خبرنگاران گفت: با وجود فعاليت 72 هزار نانوايي سنتي در سطح کشور دولت در سالهاي اخير مجوز فعاليت 13 هزار واحد نانوايي جديد صادر کرده و اينک بيش از 85 هزار نانوايي در ايران وجود دارد که اغلب آنها در شرف ورشکستگي هستند و قادر به تامين هزينه‌هاي توليد خود نيستند. با اين وجود دولت دوباره با صدور بخشنامه جديدي دستور داده که به همه متقاضيان ايجاد نانوايي مجوز فعاليت داده مي شود.
وي همچنين با اشاره به واردات گندم دامي به بهانه خوراک دام به کشور، گفت: اين گندم به چرخه توليد وارد شده و با گندم توليد داخل مخلوط مي‌شود تا گلوتن آن از 19 به 27 برسد، در حالي‌ که مي‌توانيم به‌ جاي واردات اين نوع گندم،‌ از گندم‌هاي ضعيف داخلي براي خوراک دام استفاده کنيم.
رئيس اتحاديه نانوايان در ادامه خواستار واگذاري مسئوليت چرخه آرد و نان به وزارت صنعت، معدن و تجارت شد و تاکيد کرد که اين وزارتخانه از قبل تجربه مديريت اين چرخه را دارد.

codex01x
http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\11\11-12\22-18-21.htm&storytitle=تصميمات غلط، تقلب در توليد آرد و نان را روشمند کرده است