۱۴۰۱ فروردین ۱۱, پنجشنبه

چرا تلفن‌های 'یک‌بار مصرف' لقلقه زبان واشنگتن است؟

  • آنتونی زورکر
  • گزارشگر آمریکای شمالی بی‌بی‌سی
ایران

منبع تصویر، Getty Images

تا زمانی که مجموعه تلویزیونی جنایی "وایر" واژه "تلفن یک‌بار مصرف" (burner phone) را در دهه ۲۰۰۰ باب نکرده بود، بسیاری از مردم چیزی درباره آن نمی‌دانستند. امروزه لقلقه زبان واشنگتن است. دلیلش به این شرح است:

همه چیز با گزارش‌های سی‌بی‌اس نیوز و واشنگتن پست از تماس‌های کاخ سفید شروع شد.

روز ۶ ژانویه سال قبل، در حالی که عده ای از حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، به ساختمان کنگره این کشور حمله کرده بودند، آقای ترامپ هفت ساعت پای تلفن بود، اما انگار تماس تلفنی برقرار نکرده بود.

این موضوع مستقیما با گزارش‌های متعدد و روایت‌های دست اول از مکالمات ریاست‌جمهوری که در آن روز صورت گرفت، مغایرت دارد از جمله گفت‌وگو با مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت‌های مجلس و تامی توبرویل سناتور آلاباما.

بیشتر بخوانید:

آقای توبرویل نقل کرده که چگونه او با رئیس‎‌جمهور حوالی ساعت دو عصر صحبت کرده، و به او اطلاع داده که نیروهای امنیتی، معاون رئیس‌جمهور را بیرون برده‌اند.

این موضوع، این سوال را ایجاد می‌کند که چگونه رئیس‌جهمور با افرادی که در صحنه شورش‌ها بودند حرف زده است. آیا او موبایل دستیاری را قرض گرفته بود؟

پادکست
رادیو فارسی بی‌بی‌سی
شیرازه

«شیرازه» پادکستی درباره کتاب‌ها است که سام فرزانه تهیه می‌کند

پادکست

پایان پادکست

یا شاید او از یک "موبایل یک‌بار مصرف" استفاده کرد، اصطلاحی عامیانه برای تلفن‌های همراه‌ ارزان قیمت، کم کیفیت و بدون قرارداد که می‌توان آنها را بدون ارائه اطلاعات تماس خرید، در حالی که این اطلاعات برای امضاء قرارداد‌های سنتی وسایل بی‌سیم ضروری است.

آقای ترامپ در بیانیه‌ای برای واشنگتن پست، گفت که او اصطلاح "تلفن یک‌بار مصرف" را نشنیده است و اطلاع ندارد که چیست.

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا این گفته آقای ترامپ را به سرعت رد کرد و به سی‌بی‌اس نیوز گفت او و آقای ترامپ در گذشته در این باره حرف زده‌اند که چطور "تلفن یک‌بار مصرف" به مردم اجازه می‌دهد که از تحت نظارت قرار گرفتن تماس‌هایشان پرهیز کنند.

این تلفن‌ها در آمریکا توسط شرکت‌هایی مانند "تراکفن" و "آلکاتل" فروخته می‌شوند و به دلیل ناشناس بودنشان بین تبهکاران و همسرانشان که به دنبال رابطه عشقی نامشروع هستند، رایج است.

بر اساس وب‌سایت دیکشنری "مریام- وبستر" ، اصطلاح "سوزاننده" واژه ایست برای تلفن‌های یک‌بار مصرف که برای اولین بار در فرهنگ عامه آمریکا در اواسط دهه ۹۰ باب شد. در ترانه‌های خواننده رپ Kingpin Skinny Pimp در "وان لایف تو لایو" است این واژه به کار رفته.

این واژه عامیانه پس از استفاده مکرر در مجموعه تلویزیونی جنایی "وایر" برای اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ وارد اصطلاحات زبان در آمریکا شد. شخصیت‌های اصلی هر زمان که می‌ترسیدند قانون به دنبال آن‌ها باشد، خود را از شر تلفن‌های یک‌بار مصرفشان خلاص می‌کردند.

این اولین بار نیست که موضوع تلفن‌های غیررسمی در رابطه با رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مطرح شده. نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸، ماجرایی را گزارش داد که رئیس‌جمهور مکررا از سه آیفون برای تماس با دوستان و دستیارانش استفاده کرد. یکی از آنها، موبایل شخصی بود که دولت آمریکا در اختیار او نگذاشته بود.

بنا به گزارش نیویورک تایمز "آقای ترامپ معمولا زمانی از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کند که نمی‌خواهد تماسی به‌واسطه سیستم تماس کاخ سفید انجام شود و دستیاران ارشد در جریان تماس باشند. بسیاری از افرادی که آقای ترامپ با یکی از این تلفن‌ها حرف زده مانند میزبانان فاکس نیوز، دیدگاه‌های سیاسی رئیس‌جمهور را منتشر کرده‌اند یا او صرفا احساس نارضایتی‌اش را درباره شماری از موضوعات ابراز کرده."

در آن زمان، رئیس‌جمهور این ماجرا را انکار کرد و آن را "بسیار اشتباه" خواند.

کمیته کنگره که حمله روز ۶ ژانویه به کنگره را بررسی می‌کند، رکورد تلفن همراه را خواسته است.

این کمیته به دنبال این است که چرا گزارش‌های کاخ سفید ناقص به نظر می‌رسند و آیا رئیس‌جمهور و دستیارانش اقداماتی صورت داده‌اند که مطمئن شوند ارتباطات رئیس‌جمهور در آن روز ثبت نشده است.