۱۴۰۱ فروردین ۶, شنبه

پرش به محتوا
Logo WIR Persia.svg همایه بانوان سرخ‌پوش ۲۰۲۲
همزمان با روز جهانی زن، همایه بانوان سرخ‌پوش ۲۰۲۲ با هدف کاهش شکاف جنسیتی مقالات در زمینه زنان به زودی آغاز می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این همایه می‌توانند برای آن نام‌نویسی کنند. فهرستی از مقالات پیشنهادی جهت ایجاد در اینجا وجود دارد.

لباس زیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نگاره‌ای از یک مُدل لباس زیر با شورت و سینه‌بند خانهٔ مُد کلوین کلاین. مدل عکاسی همچنین شلوار توری بی‌رنگ به تن دارد.
لباس زیر امروزی مردانه
لباس زیر امروزی زنانه.

مردم‌شناسان اعتقاد دارند، انسان نه از روی شرم، بلکه بیشتر از روی عقل برای حفظ آلت تناسلی‌اش از گزندِ نور آفتاب و سرما و باد و بوران، نخستین زیرجامه را از برگ و پوست درختان و پوست حیوانات برای خود فراهم آورد .

با پیدایش تمدن، وقتی انسان از پارچه، جامه‌ای برای خود فراهم آورد، آنچه که زیرِ آن جامه می‌پوشید به زیرجامه در معنای مورد نظر ما بدل گشت. در تمدن مصر، کاهنان و شاهزادگان و اشراف‌زادگان و فراعنه دو پیش‌بند نخی روی هم می‌پوشیدند تا خود را از دیگران متمایز کنند. پیش‌بند نخی که به تن نزدیک بود، ساده بود اما پیش‌بند دوم که روی این پیش‌بند ساده تن می‌کردند نقش و نگار داشت. زنان درباری مصری هم سینه و عورت‌شان را با پارچه می‌پوشاندند. و به لباس اهمیت می‌دادند و تلاش می‌کردند با لباس‌های آراسته و پیرایه‌دار خود را ممتاز جلوه دهند.

زنان یونانی

زنان یونانی به رخت زیر و به‌‎خصوص به سینه‌بند علاقۀ زیادی داشتند. زن یونانی با پارچه یا چرم پستان‌هایش را می‌پوشاند. تا حیا و عفت رعایت شود.

زنان ایرانی

زنان در ایران باستان بلعکس یونانیان بدن خود را با پارچه ها و زیور آلات می پوشانند.واز غیرت پارسی بهره مند بودند.

زنان رومی

زنان رومی رسمِ سینه‌بند را از زنان یونانی و ایرانی گرفتند و اضافه بر آن پارچه‌ای به عورت‌شان می‌بستند و این تکه پارچه را از پس و پیش آن قدر بالا می‌کشیدند تا عورت و باسن‌شان پوشانده شود و سرانجام آن را با لیفه به کمر گره می‌زدند. این پوشش را سوبلیگاکولوم (Subligaculum) می‌خواندند.

تونیکا

تونیکا را هم مردان و هم زنان رومی می‌پوشیدند و مهم‌ترین جامهٔ آنان بود. تونیکا در واقع ردایی بلند بود و پیش از آن که زیرجامه باب شود، تنها همین ردا را به تن می‌کردند. دامن ردای مردان چین‌دار بود و آن را توگا (Toga) می‌خواندند. به‌زودی مردان رومی هم بر گرتهٔ زیرجامۀ زنان زیرجامه‌ای برای خود فراهم آوردند. از آن پس بود که زیرجامهٔ مردانه در غرب مرسوم شد.

جستارهای وابسته

لیگ فوتبال لباس زیر زنانه

منابع