۱۴۰۱ فروردین ۱۰, چهارشنبه

واکنش‌ها به اتفاقات دیدار ایران و لبنان: از "سعه‌صدر" تا "گاز فلفل"

واکنش‌ها به اتفاقات و حواشی دیدار تیم ملی فوتبال ایران و لبنان در مشهد و جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه ادامه دارد. فدراسیون فوتبال می‌گوید هیچ مسئولی از زنان جهت خرید بلیت تماشای این مسابقه دعوت نکرده بود.

دختربچه‌ای گریان و وحشتزده از برخورد مأموران انتظامی با تماشاچیان زن مقابل ورزشگاه

دختربچه‌ای گریان و وحشتزده از برخورد مأموران انتظامی با تماشاچیان زن مقابل ورزشگاه

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی خود در مرحله مقدماتی جام جهانی روز سه شنبه (۹ فروردین) با نتیجه دو بر صفر از سد لبنان عبور کرد.

زنان علاقمند به حضور در ورزشگاه "امام رضا" در مشهد، محل برگزاری این دیدار، اما پشت سد درهای بسته ماندند. در فیلم‌های متعددی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، دیده می‌شد که زنان به عدم اجازه ورود به ورزشگاه با وجود خرید بلیت، اعتراض می‌کردند. در رسانه‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی خبرها و عکس‌هایی در مورد راه نیافتن زنان به ورزشگاه به رغم فروش بلیت و برخوردهایی که با آنان شده و از جمله به کارگیری اسپری فلفل منتشر شده است.

از سعه صدری که فرماندار می‌گوید، تا گاز فلفلی که سهم زنان شد

محسن داوری، فرماندار مشهد روز چهارشنبه (۱۰ فروردین) در یک نشست خبری درباره فروش بلیت‌‌های این دیدار و اتفاقات رخ‌ داده، گفت: «بخشی از بلیت‌ها توسط سایت‌های غیر معتبر توزیع شده و تقلبی بود و هولوگرام نداشت. تعدادی هم که بلیت داشتند، با تکمیل ظرفیت، نتوانستند وارد ورزشگاه شوند. با مراجعه به اداره کل ورزش و جوانان، پولشان برگردانده خواهد شد. تعدادی هم در اطراف استادیوم تجمع کردند و تلاش کردند وارد ورزشگاه بشوند که مشاهده کردند امکان ورود نیست و با شدت اصرار بر ورود داشتند که با سعه صدر مامورین انتظامی به آرامش دعوت شدند.»

دویچه وله را در تلگرام دنبال کنید

فرماندار تهران در حالی از سعه صدر سخن می‌گوید که مجتبی توانگر، یکی از نمایندگان مجلس در توییتر، به اتفاقات این دیدار با این جمله واکنش نشان داده است: «دختران برای تماشای فوتبال بلیت خریدند ولی سهم‌شان گاز فلفل شد!» این نماینده خطاب به وزیر ورزش در توییتر نوشته است: «اگر نمی‌توانید در مدار قانون وظیفه‌تان را انجام دهید، بهتر است بروید!»

طرح سئوال از وزرای کشور و ورزش

از جمله چهره‌های دیگری که به حواشی بازی روز گذشته واکنش نشان داده‌اند، مهرداد سراجی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است. سراجی در یکی از این توییت‌های خود در اینباره، خطاب به نمايندگان مجلس از آنها خواسته است: «تا فرصت هست و تا وقتی كه "فیفا" و "ای اف سی" به اتفاقات تلخ مشهد ورود نكردند، اين موضوع را به صورت جدی پيگيری نمايند.»

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس هم در توییتی در واکنش به این اخبار از طرح سئوال خود در این رابطه در روز یکشنبه ۱۴ فروردین در مورد اتفاقات تلخ مشهد خبر داد. او در اینباره نوشت: « باید یکبار برای همیشه بساط این رفتارهای ناپسند که باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد دستاویز برای ضد انقلاب می‌شود، جمع شود.»

"افراد سودجو اقدام به چاپ و فروش بلیت‌های جعلی کردند"

فدراسیون فوتبال درباره اتفاقات پیش‌آمده بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه فدراسیون فوتبال بر "تمایل و اراده خود در حمایت از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها" تأکید کرده ولی همزمان با اشاره "به تغییر روند برگزاری بازی" از نبود "امکانات مورد نیاز" و "عدم امکان پیش‌بینی‌های لازم" نوشته است.

در این بیانیه آمده: «در این فاصله کوتاه و در نخستین تجربه رسمى و بین‌المللى شهر مشهد، امکان پیش‌بینى و فراهم سازى شرایط مساعد براى ورود بانوان به استادیوم و فراهم ساختن امکان ورود امن، همچنین گیت‌های مناسب، امکانات مورد نیاز و جایگاه ویژه وجود نداشته.»

این فدراسیون در این بیانیه مدعی شده است: «بر همین اساس هیچ کدام از مسئولین فدراسیون فوتبال از بانوان علاقمند به فوتبال جهت خرید بلیت تماشای این مسابقه در شهر مقدس مشهد دعوت به عمل نیاورده و حتی تلاش‌هایی که جهت حضور بانوان در ورزشگاه صورت گرفت با هدف ارائه بلیت رایگان و مشروط بر فراهم سازی شرایط و زیرساخت‌های مناسب بود که محقق نشد.»

دویچه وله را در اینستاگرام دنبال کنید

فدراسیون فوتبال اخبار منتشرشده درباره جلوگیری از ورود اشخاص دارای بلیت، چه زن و چه مرد را به استادیوم "غیرواقعی" خوانده است. در این بیانیه همچنین آمده که "مجموعا تنها ۹ نفر از بانوان در این سامانه اقدام به خرید بلیت در بخش جایگاه آقایان کرده بودند که حداکثر طی ۴۸ ساعت وجوه دریافت شده به این اشخاص بازگردانده خواهد شد."

بنا بر این بیانیه، "افراد سودجو در حاشیه برگزاری این مسابقه اقدام به چاپ و فروش بلیت‌های جعلی کردند".

"مسئولین باید عقل‌شان را به کار می‌انداختند"

خبرهای منتشره مبنی بر جلوگیری از حضور زنان به ورزشگاه با وجود داشتن بلیت، جعفر منتظری، دادستان کل کشور را نیز به واکنش واداشته است. او این اتفاقات را ناشی از "عدم مدیریت" خواند. جعفر منتظری گفته است: «اگر شرایط مهیا نبود و امکان این که خانم‌‌ها را به ورزشگاه راه دهند، نبود، مسئولین از ابتدا باید عقل خود را به کار می‌انداختند و بلیت نمی‌فروختند.»

دادستان کل کشور خواستار بازگرداندن "وجوه دریافتی" به خریداران شده است.

"دختران افغان و ایران از کمترین حقوق اجتماعی محرومند"

این اتفاقات در شبکه‌های اجتماعی هم خشم بسیاری از کاربران را برانگیخته است. کاربری از مشهد در اینباره خطاب به مسئولین نوشته است: «تفریح فقط حق آقازاده‌ها و دخترخانم‌های شماست که فرستادید خارج عشق و حال. رعیت را چه به تفریح و خوشحالی!» 

کاربر دیگری هم می‌نویسد: «چند روز گذشته از مظلوميت و معصوميت دختركان افغان گفتم كه به نام دين از درس و مدرسه بازمانده‌اند و امروز در غم زنان و دختران ايرانی كه به نام دين از كمترين حقوق اجتماعی خود محرومند.»

یکی دیگر از کاربران توییتر از مشهد با انتشار عکسی که در آن دختران کم سن و سال در حال اشک ریختن هستند، نوشته است: «چطور نشستید نقشه کشیدید برای فرار از تحریم‌های فیفا، این بلا را سر دخترانی که با امید به ورزشگاه اومده بودن بیاورید؟ من به اسلام امثال شما کافرم.»