۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

 

 

 

شواهد آموزش نظامی افراط‌گرایان اوکراینی توسط کانادا رو به افزایش است؛‌ دولت باید پاسخگو باشد

مدارک بیشتری در اثبات آموزش اعضای افراطی ارتش اوکراین از سوی نظامیان کانادایی به‌دست آمده است و متخصصان معتقدند اتاوا باید آموزش سربازان و ارسال تسلیحات به این کشور جنگ‌زده را با دقت بیش‌تری بررسی کند.

دانشگاه جُرج واشنگتن سال گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن به آموزش اعضای افراطی نظامیان اوکراینی از سوی کانادا در عملیات «یونی‌فِر» اشاره شده است. نظامیان یاد شده عضو گروه سنتوریا هستند که با جنبش راست افراطی آزوف در ارتباط است.

ارتش کانادا در آن زمان اعلام کرد این گزارش زنگ خطر را برای آنها به صدا درآورده است، اما آگاهی از شرکت افراطی‌ها در دوره‌های آموزشی را رد کرد. ارتش اعلام کرد ماموریتی برای کنترل نظامیان آموزش‌دیده سایر کشورها ندارد.

اتاوا سیتیزن نوامبر سال گذشته کشف کرد نظامیان کانادایی در سال ۲۰۱۸ با رهبران گردان آزوف دیدار کرده‌اند، اما دیدگاه‌های نئونازی این گروه را محکوم نکرده‌اند.

همکاران نظامیان کانادایی به آنها درباره دیدگاه‌های نئونازی گردان آزوف هشدار داده بودند، اما تنها نگرانی شرکت‌کنندگان، رسانه‌ای‌نشدن نشست بوده است. افسران و دیپلمات‌های کانادایی حاضر در این نشست با اعضای گردان عکس گرفتند و از این تصاویر در برنامه‌های تبلیغاتی گردان آزوف استفاده شده است.

دولت فدرال برای آموزش نظامیان در قالب ماموریت یونی‌فِر بیش از ۸۹۰ میلیون دلار هزینه کرده و بارها تاکید داشته سربازان گردان آزوف را آموزش نداده است و نخواهد داد. با این حال، بررسی اخیر رادیو کانادا از اسناد ماموریت نظامی کانادا در اوکراین نشان می‌دهد برخی از اعضای گردان آزوف در دوره‌های آموزشی نیروهای مسلح کانادا شرکت کرده‌اند.

این دوره‌ها در مرکز آموزش زولوچیف در غرب اوکراین برگزار شده است. سخنگوی گردان آزوف اعلام کرد آنها از آموزش‌های عملیات یونی‌فِر حذف شده‌اند و دوره‌های آموزشی ویژه آنها با حضور مربیان تمامی دروس در مرکز آموزشی گارد ملّی اوکراین برگزار شده است.

سی‌تی‌وی نیوز مدارکی در حساب کاربری رهبر گردان آزوف در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده که در آن به آموزش دیدن توسط مربیان کانادایی در قالب عملیات یونی‌فِر در سال ۲۰۱۹ اشاره شده است.

دولت فدرال در پاسخ به پرسش سی‌تی‌وی درباره بازبینی رابطه ویژه با اوکراین، ماموریت آموزشی در قالب عملیات یونی‌فِر یا ارسال کمک‌های کشنده به اوکراین پرسید و سخنگوی دولت گفت تمامی نیروهای حاضر در عملیات راجع به شناسایی علامت مرتبط با افراط‌گرایی راست‌گرایانه آموزش دیده‌اند و در صورت تشخیص تعلق اعضای ارتش اوکراین به این گروه‌ها از دوره حذف خواهند شد.

Picture1 1

حضور شبه نظامیان آزوف در دوره‌های آموزشی با مربی‌گری نظامیان کانادایی

کریستین لوپرخت تحلیل‌گر مسایل امنیتی و استاد کالج نظامی سلطنتی و دانشگاه کویینز می‌گوید کانادایی‌ها نمی‌توانند در این نوع ماموریت‌ها درباره افرادی تصمیم‌گیری کنند که به آنها آموزش می‌دهند.

وی افزود: «افراطی‌ها در تمامی درگیری‌های ملّی‌گرایانه حاضرند و فکر می‌کنم مشکل اینجا است که کانادا در زمینه آموزش به افراد، قدرت انتخاب ندارد.» لوپرخت معتقد است پس از پایان جنگ اوکراین و آغاز دوباره عملیات یونی‌فِر باید بحث‌های جدی درباره جنبش آزوف و سایر جنبش‌های راست افراطی مطرح شود.

جنبش آزوف در سال ۲۰۱۴ و در واکنش به الحاق کِریمه به روسیه ایجاد شد. این جنبش به‌طور عمده شامل شبه‌نظامیان افراطی است و آشکارا یهودستیزی می‌کنند و به سایر ایدئولوژی‌ها افراطی اعتقاد دارد.

اعضای این جنبش به اعتراض‌های ضد فاشیستی، نشست‌های شورای شهر، رسانه‌ها، نمایشگاه‌ها هنری، دانشجویان خارجی، دگرباشان جنسی و کولی‌ها حمله کرده‌اند.

در گزارش سال ۲۰۱۶ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اتهام شکنجه و سایر جنایت‌های جنگی را به گردان آزوف وارد کرد و گارد ملّی اوکراین اعضای آن را در قالب گردان آزوف به خدمت گرفته است.

بسیاری از اوکراینی‌های مخالف ایدئولوژی راست افراطی، از زمان حمله روسیه به گردان آزوف پیوسته‌اند، اما این گردان سعی دارد ایدئولوژی خود را به این افراد آموزش دهد. نازی‌زدایی یکی از انگیزه‌های اصلی حمله روسیه به اوکراین بود و ولادیمیر پوتین در سخنرانی‌های خود به‌طور مستقیم از جنبش آزوف نام برده است.

منبع: سی‌تی‌وی نیوز
عکس: https://www.reddit.com/