۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۸, چهارشنبه

وزارت کشور تاجیکستان می‌گوید در کوهستان بدخشان عملیاتی 'ضد تروریستی' را آغاز کرده است

خاروغ

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

نمای هوایی خاروغ

وزارت کشور تاجیکستان می‌گوید عملیاتی "ضد تروریستی" را در استان خودمختار کوهستان بدخشان در شرق این کشور آغاز کرده است.

از روز شنبه ناآرامی‌هایی در این استان، بخصوص در مرکز آن خاروغ، گزارش شده و ارتباط اینترنتی این استان قطع و اطلاع‌رسانی دشوار شده است.

به گزارش خاور، خبرگزاری رسمی تاجیکستان، وزارت کشور اعلام کرده دیروز (سه‌شنبه‌ ۱۷ مه،۲۷ اردیبهشت)، یک "گروه متشکل جنایتی" (تبهکاران سازمان‌یافته)، جاده بین‌المللی دوشنبه-قُلمه را "غیرقانونی" مسدود کردند و نیروهای دولتی با آنها درگیر شده‌اند.

این وزارت‌خانه در باره تعداد زخمی‌ها و کشته‌شدگان این درگیری اطلاعی نداده است.

تاجیکستان

وزارت کشور تاجیکستان این افراد را "جنایتکاران با پشتیبانی سازمان بین‌المللی تروریستی" خوانده که برای برهم زدن وضعیت سیاسی و اجتماعی، "مزدوران خارجی" را جلب کرده و سلاح و مهمات جنگی را از خارج دسترس کرده‌اند.

در بیانیه وزارت کشور به نام کشوری اشاره نشده و در مورد اینکه این افراد چند نفر هستند و چگونه و از کجا وارد تاجیکستان شده‌اند توضیحی داده نشده و فقط گفته شده که عملیاتی برای مقابله آنها از صبح امروز آغاز شده است.

بنا بر گزارش‌ها، دیروز جوانان محلی راه را بر دستکم چهار نفربر در ناحیه روشان بستند که نیروهای ارتش را به مرکز استان بدخشان منتقل می‌کردند.

ناحیه روشان در مسیر جاده منتهی به خاروغ، مرکز بدخشان، و در نزدیکی مرز افغانستان واقع است و با این شهر تقریبا ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

خاروغ

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

خیابانی در خاروغ

در بدخشان چه اتفاقی افتاده؟

بعد از آنکه تقاضای برخی شهروندان برای استعفای استاندار بدخشان و شهردار خاروغ پذیرفته نشد، شامگاه دوشنبه (۱۶ مه، ۲۶ اردبیهشت) گروهی از معترضان قصد داشتند در میدان مرکزی شهر تجمع کنند که نیروهای دولتی مانع شدند و برای پراکنده کردن آنها از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که یک معترض کُشته و دستکم شش نفر زخمی شده‌اند.

وزارت کشور تاجیکستان دیروز اعلام کرد یک فرد ۲۹ ساله بعد از آنکه به ساختمان دادگاه نارنجک پرتاب کرده زخمی شده و در بیمارستان جان باخته است.

به گفته این وزارت‌خانه، سه افسر ارشد پلیس هم زخمی شده‌اند.

کوهستان بدخشان منطقه‌ای دورافتاده و کم‌درآمد است و بیشتر ساکنانش مسلمان اسماعیلی هستند.

آذر پارسال نیز، وقتی یک نفر در عملیات دستگیری یک فعال مدنی کشته شد، خاروغ شاهد چهار روز اعتراض‌ بود که دو شهروند کشته و دستکم ده نفر مجروح شدند. گزارش شد پنج پلیس هم زخمی شدند.