۱۴۰۱ خرداد ۹, دوشنبه

ایران

متروپل‌های احتمالی؛ بالا گرفتن بحث درباره بناهای ناایمن

در پی فروریختن ساختمان متروپل در آبادان، بحث‌ها درباره ساختمان‌های ناایمن در ایران بالا گرفته است. از جمله، فهرستی از ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران منتشر شده اما آتش‌نشانی تهران می‌گوید که این فهرست، معتبر نیست.

نمایی از ساختمان فرسوده ''آلومینیوم'' در تهران

نمایی از ساختمان فرسوده ''آلومینیوم'' در تهران

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۹ خرداد (۳۰ مه) در گزارشی از ساختمان ''آلومینیوم'' در خیابان جمهوری تهران، به عنوان یکی از پرخطرترین ساختمان‌ها در پایتخت ایران نام برد؛ این که ساختمان، فاقد راه‌پله فرار، گاز شهری، سیستم اعلام و اطفای حریق است و تأسیسات برقی فرسوده و مستهلکی دارد.

این ساختمان ۱۵ طبقه‌ و ۵۸ ساله، به بنیاد مستضعفان تعلق دارد.

در همین خصوص، رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با تایید فرسودگی و ناایمن بودن ''آلومینیوم'' گفت که این ساختمان آنقدر غیرایمن است که تیم­‌های آتش‌­نشانی به صورت ۲۴ ساعته در آن حضور دارند.

محمد پیرعلی ادامه فعالیت ساختمان ''آلومینیوم'' با شرایط فعلی را غیرممکن دانست و از کسبه این مجتمع تجاری خواست تا برای اجرای عملیات ایمن‌سازی این ساختمان، همراهی کنند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

او افزود که بنیاد مستضعفان از دادستانی تهران خواسته تا برای حفظ جان کسبه و افراد مراجعه‌کننده، فعالیت این مجتمع تجاری به طور موقت، متوقف شود.

فهرستی از ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران

در همین زمینه، وبسایت "انصاف‌نیوز" روز دوشنبه ۹ خردادماه فهرستی از ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران را منتشر کرد.

بر پایه این گزارش، اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) این فهرست را از آتش‌نشانی دریافت کردند و در اختیار شهردار وقت تهران قرار دادند و از او خواستند تا این فهرست را منتشر و با مالکان آنها برخورد کند.

این گزارش می‌افزاید که پیروز حناچی، شهردار وقت تهران ''به خواست برخی نهادها'' از انتشار این فهرست خودداری کرد. 

محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر، این فهرست را مربوط به سال ۱۳۹۹ دانست و به "انصاف‌نیوز" گفت که ''مسئولان امنیتی با انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر تهران موافق نبودند.''

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

در این فهرست نام شماری از مجمتع‌های تجاری و اداری، پاساژ، پارکینگ، برج، بیمارستان، کارخانه، سینما و همچنین ساختمان برخی از نهادهای دولتی همچون ''سازمان امور مالیاتی شرق تهران'' دیده می‌شود. 

اسامی ساختمانهای ناایمن در تهران؛ معتبر یا غیرمعتبر؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اما گفته که ''این فهرست مورد تایید آتش‌نشانی نیست'' اما حال افزود که ''این موضوع به معنای تایید ایمنی این ساختمان‌ها هم نیست.''

به گفته جلال ملکی، آتش‌نشانی تهران آماده است تا از این ۱۲۹ ساختمان و دیگر ساختمان‌های تهران بازدید ایمنی کرده و موارد خطرناک و خلاهای ایمنی را اعلام کند.

قدرت‌الله محمدی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم گفت که این فهرست، ''غیرمعتبر'' است و ''به‌ هیچ‌ عنوان مورد تایید سازمان آتش‌نشانی تهران نیست.''

این در حالی است که او یک روز پیشتر در سخنانی در شورای شهر تهران وعده داده بود که این سازمان، فهرست ساختمان‌های پرخطر را ''با هماهنگی دادستانی'' منتشر می‌کند.

محمدی تاکید کرده بود: «با هیچ فردی تعارف نداریم و با جان مردم، معامله نخواهیم کرد.»

در همین خصوص، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از اولتیماتوم یک هفته‌ای این شورا به شهرداری تهران برای به‌روزرسانی و انتشار اطلاعات مربوط به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت ایران خبر داد.

مهدی عباسی تصریح کرد که حتی سازمان آتش‌نشانی هم باید برای به‌روزرسانی اطلاعات درباره ساختمان‌های ناایمن اقدام کند.

 ساختمانهای ناایمن؛ از مراکز درمانی تا ساختمان‌های لوکس

در روزهای گذشته و در پی فروریختن ساختمان متروپل در آبادان، بحث ساختمان‌های پرخطر در ایران بالا گرفته است؛ با این حال، تاکنون گزارش‌های متعددی درباره شمار زیاد ساختمان‌های پرخطر و فرسوده در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است.

از جمله، در یکی از جدیدترین موارد، خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه ۸ خردادماه از قول افسانه خواست‌خدایی، عضو شورای شهر شیراز نوشت که برخی از ساختمان‌های لوکس در این شهر ''به‌جهت قرارگیری در خط گسل زلزله هر لحظه در معرض بزرگ‌ترین فاجعه‌ها قرار دارند.''

معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم در دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد که بیش از ۱۵۰ ساختمان درمانی تهران، در وضعیت ''پرخطر'' قرار دارند.

کامران عبدولی همچنین هشدار داد که در صورت بروز حریق در این مراکز درمانی، احتمال تبدیل شدن آن به بحران و فاجعه دور از انتظار نیست.

تقریبا همزمان نیز رئیس سابق مجموعه کاخ سعدآباد در تهران هشدار داد که این مجموعه تاریخی ''به دلیل داشتن لوله‌های گاز فرسوده در معرض خطر انفجار قرار دارد.''

روزنامه خراسان هم در شماره روز اول دی ماه سال ۱۳۹۹ در گزارشی نوشت که در شش ماه پیش از انتشار این گزارش، ۱۷۵ ساختمان ناایمن در مشهد شناسایی شدند.