دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در تهران: ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران مسدود شده است

دوهان

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

این نخستین بار است که از سال ۲۰۰۵ تاکنون، ایران با درخواست یکی از گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای دیدار از کشور موافقت می‌کند

آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در پایان ماموریتش در تهران، تحریم‌های آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد و گفت که به دلیل همین تحریم‌ها، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران مسدود شده است.

خانم دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل "در زمینه آثار منفی اقدامات یک‌جانبه قهری" است و اگرچه از سوی "شورای حقوق بشر سازمان ملل" به ایران سفر کرده، اما در کنفرانس خبری خود در روز چهارشنبه، هیچ اشاره‌ای به اعتراض‌های اخیر و گزارش‌ها درباره سرکوب خشونت‌بار معترضان نکرد.

سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر، پیش از سفر خانم دوهان به ایران، از یک‌جانبه بودن گزارش او و احتمال "استفاده ابزاری" حکومت ایران از این گزارش ابراز نگرانی کرده بودند.

او در کنفرانس خبری که در تهران برگزار کرد، تنها درباره ابعاد تحریم‌هایی که ایران با آن روبه‌روست و آثار این تحریم‌ها بر وضعیت حقوق بشر در ایران صحبت کرد.

آلنا دوهان چه گفت؟

خانم دوهان تاکید کرد که در حال حاضر ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم نیست و از آمریکا خواست که به تحریم‌های یک‌جانبه‌اش پایان دهد و از باقی کشورهای دنیا نیز درخواست کرد که این تحریم‌ها را اجرا نکنند.

او گفت که آمریکا در حال حاضر بیش از ۷۰۰ و کانادا بیش از ۲۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی را تحریم کرده‌اند.

به گفته او تمامی بانک‌های ایرانی از سوی آمریکا تحریم هستند و امکان انتقال پول از ایران به سیستم بانکی بین‌المللی وجود ندارد.