۱۴۰۱ خرداد ۴, چهارشنبه

ا سلب کرد

طالبان پوشیدن صورت زنان در فضای عمومی را اجباری کرد

Image copyright by GETTY

بر اساس فرمان جدید طالبان، زنان افغان برای اولین بار پس از دو دهه مجبور به استفاده از روبنده اسلامی، برقع یا نوع دیگری از حجاب که صورت را هم بپوشاند، خواهند شد. هر زنی که از رعایت این قانون امتناع کند، ممکن است یک عضو مرد خانواده او سه روز زندانی شود. در این دستور همچنین آمده است که زنان تنها "در مواقع ضروری" خانه‌ را ترک کنند و در صورت نادیده گرفتن این دستور، عواقب آن متوجه مردان وابسته به این زنان خواهد بود.

محدودیت رانندگی برای زنان

Image copyright by GETTY

مقام‌های طالبان در هرات به مربیان رانندگی گفته‌اند که از آموزش دادن به زنان و صدور گواهینامه به آن‌ها خودداری کنند. رئیس اداره ترافیک شهر که نظارت بر آموزشگاه‌های رانندگی را بر عهده دارد، به خبرگزاری فرانسه گفت که این دستور به صورت شفاهی به آن‌ها ابلاغ شده است. مقام‌های طالبان صدور حکمی در این زمینه را رد کرده است، اما محدودیت‌های زیادی در حدود یک سال گذشته به تدریج اعمال شده است.

محرومیت دختران دانش‌آموز از دبیرستان‌ها

Image copyright by GETTY

درست یک روز قبل از شروع سال تعلیمی/تحصیلی جدید، وزارت معارف طالبان در یک چرخش ناگهانی از تصمیم قبلی خود برای بازگشایی تمام مدارس/مکاتب دخترانه عقب‌نشینی کرد و دختران دانش‌آموز از تحصیل در دوره‌های متوسطه و عالی/دبیرستان همچنان محروم ماندند. رهبری مرکزی طالبان تصمیم اعلام‌شده قبلی این وزارتخانه را لغو کرد و گفت که برای بازگشایی تمام مکاتب دخترانه به یک طرح "جامع" و "اسلامی" نیاز است. این تصمیم منجر به اعتراضات در کابل و محکومیت گسترده بین‌المللی شد.

جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها؛ حضور دانشجویان دختر در برخی از کلاس‌ها با تفکیک جنسیتی

Image copyright by GETTY

چند دانشگاه خصوصی و دولتی برای دانشجویان دختر و پسر بازگشایی شدند، اما بنا به دستور طالبان دانشجویان پسر و دختر باید در کلاس‌های جداگانه درس بخوانند. در هرات به دختران و پسران گفته شد که در ساعات مختلف روز به دانشگاه بیایند. در دانشگاه‌های کوچکتر، در مواردی دانشجویان در کلاس مشترک، حضور پیدا کردند اما باید با پرده یا موانع فیزیکی از هم جدا می‌شدند. مقامات وزارت تحصیلات عالی طالبان گفتند که آنها خواهان جداسازی کلاس‌ها بر اساس جنسیت و ترتیب برنامه درسی مطابق بر اصول اسلامی هستند و پوشش حجاب برای دانشجویان دختر اجباری است. در اواخر آوریل/اپریل نیز وزارت تحصیلات عالی طالبان دستور داد که دختران و پسران در روزهای جداگانه به دانشگاه بروند.

آغاز رسمی روند اجباری شدن حجاب از سوی طالبان

Image copyright by GETTY

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، پوسترهایی را در اطراف کابل و برخی شهرهای دیگر نصب کردند که پوشیدن چادر بزرگ سیاه و پوشش صورت را تبلیغ می‌کرد. در این تصاویر به زبان‌های فارسی دری، پشتو و عربی آمده است: بر اساس شریعت، زن مسلمان باید حجاب داشته باشد. این پوسترها دو نوع از حجاب را قابل‌قبول توصیف می‌کنند، یکی چادر بزرگ سیاه و روبنده، دیگری هم برقع (چادری آبی) که تمام بدن و صورت را می‌پوشاند.

به زنان کارمند دولت در کابل گفته شد که در خانه بمانند

Image copyright by GETTY

حکومت طالبان به زنان کارمند دولت در کابل گفت که در خانه بمانند. آنها اعلام کردند که تنها کارکنانی که نمی‌توانند با مردان جایگزین شوند، می‌توانند در حال حاضر به کار بازگردند. تنها برخی از زنان که در بخش‌های طراحی و مهندسی کار می‌کردند و همچنین زنانی که متصدیان مستراح‌های عمومی زنانه بودند توانستند به کار برگردند.

محدودیت شدید کاری برای خبرنگاران زن در کابل

Image copyright by GETTY

به گفته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، اکثریت خبرنگاران زن در افغانستان کار خود را از دست دادند و فعالیت ۱۵۳ رسانه از جمله روزنامه‌ها، کانال‌های رادیویی و تلویزیونی و ‌سایت‌های خبری از زمان تصرف طالبان متوقف شده است.

وزارت امور زنان منحل شد

Image copyright by GETTY

طالبان، تنها یک ماه پس از به دست گرفتن دوباره قدرت، وزارت امور زنان افغانستان را منحل کرد. تابلوی آن را حذف و ساختمان این وزارتخانه را به وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر تحویل دادند. اداره‌ای مخوف که در حاکمیت قبلی طالبان در خیابان‌ها پلیس تفتیش "اخلاق اسلامی" مستقر کرده بود و برای ضرب و شتم زنانی که به نظر می‌رسید لباس‌های "نامناسب" پوشیده‌اند یا بدون همراه مرد (محرم شرعی) هستند و مردانی که ریش کامل نگذاشته بودند، شناخته می‌شد.

طالبان ورزش زنان را "غیرضروری"  خواند

Image copyright by GETTY

پس از آن که احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی طالبان، ورزش زنان را "نه مناسب و نه ضروری" اعلام کرد، زنان افغان عملاً از ورزش‌های منظم گروهی منع شدند. آقای وثیق در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار استرالیایی در این مورد گفت:"[مثلا] در کریکت، آنها ممکن است با موقعیتی روبرو شوند که صورت و بدن آنها پوشانده نباشد. اسلام اجازه نمی‌دهد که زنان این‌گونه دیده شوند." اما برخی از بازیکنان که درست قبل از سقوط کابل قرار بود برای اولین بار در داخل افغانستان وارد میدان بازی کریکت شوند، فرصت آن را نیافتند و  اکنون در خارج از کشور هستند و گفته‌اند متعهدند که به بازی خود ادامه دهند.

اعلام کابینه طالبان بدون حضور حتی یک زن

Image copyright by GETTY

طالبان کابینه‌ای را اعلام کرد که تمام اعضای آن مردان و اعضای این گروه هستند. دولت پیشین افغانستان در یک مقطع زمانی چهار وزیر زن و دو والی زن گماشته بود.

برخورد طالبان با معترضان حقوق زنان

Image copyright by GETTY

طالبان با تظاهرات ده‌ها زن در کابل که خواستار حق کار و مشارکت سیاسی بودند، برخورد و آن‌ها را متفرق کردند. افراد مسلح طالبان برای متفرق کردن معترضان در کابل و هرات از شلیک هوایی، گاز اشک آور و اسپری فلفل استفاده کردند.