مولوی عبدالحمید: اهل تعامل هستیم اهل معامله نیستیم

مولوی عبدالحمید

منبع تصویر، ABDOLHAMID.NET

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه امروز با اشاره به دیدار با هیئت نمایندگی بیت رهبری گفت: «اهل تعامل و گفتمان هستیم، اما اهل معامله نه. حتی اگر همه کره خاکی را به ما بدهند از حقیقت و راه درست نمی‌گذریم».

او با بیان اینکه «ما نه تهدید را می پذیدیم و نه تطمیع» گفت: «برخی پیش‌داوری کردند که این‌ها دارند خون شهدا را معامله می‌کنند، تهدید یا تطمیع می‌شوند و بالاخره تن می‌دهند به معامله. این پیش‌داوری اشتباه است.»

او پیش از این هم با اشاره به پیشنهاد پول از سوی حکومت به خانواده های کشته شدگان گفته بود: «آن ها گفته اند که پول نمی‌خواهیم، عزت ما باید حفظ شود».

آقای عبدالحمید با اشاره به درخواست «مجازات عاملان جنایات اخیر» گفت: «عرف چنین دیدارهایی و نیز خواسته خانواده شهدا این بود که آنان نزد آسیب‌دیدگان بروند و تسلی بدهند».

مولوی عبدالحمید پیشتر هم از سفر هیئت علی خامنه‌ای به استان سیستان و بلوچستان انتقاد کرده و گفته بود: «انتظار از هیئت اعزامی رهبری دلجویی بود نه تهدید و ارعاب مظلوم».

امام جمعه اهل سنت زاهدان در توییتی نوشته بود: «به جای دلجویی از خانواده‌های شهدا و آسیب‌دیدگان این حادثه و احقاق حق»، این هیات به «تهدید و ارعاب مظلوم» متوسل شده است.

در پی کشتار کم‌سابقه شهروندان معترض در زاهدان و اعتراض‌های گسترده و هفته‌ها انتقاد مولوی عبدالحمید، سرانجام برای رسیدگی به این کشتار، هیاتی ویژه از سوی رهبر جمهوری اسلامی به استان سیستان و بلوچستان اعزام شد.

محمدجواد حاج علی اکبری نماینده ویژه رهبر حکومت جمهوری اسلامی و رئیس این هیات گفته بود «تدابیری» از سوی رهبر جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده که با بزرگان استان در میان بگذارد.

یکی دیگر از اهداف این سفر «دلجویی» از طرف رهبر جمهوری اسلامی عنوان شده بود اما آقای علی‌اکبری روز سه‌شنبه در سخنانی به شکل غیرمستقیم، مولوی عبدالحمید را مسئول اتفاقات اخیر دانست. او گفت: «در حوادث اخیر استان کسانی که با توییت زدن و سخنرانی‌های نامناسب و تحریک‌کننده آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند باید پاسخگو باشند».

مولوی عبدالحمید، همچنین با اشاره به اعتراضات مردم در آبان ۹۸ گفت که هرچند این اعتراضات که اعتراضاتی شدید بود به خاطر مسئله سوخت صورت گرفت اما به گفته او: «سوخت جرقه‌ای بود که مردم را به خیابان‌ها آورد و باعث شد مردم به صحنه بیایند و تلفات سنگینی هم دادند».

او اعتراضات فعلی در ایران را ناشی از نارضایتی گسترده مردم عنوان کرد و گفت وقتی مردم فریاد آزادی می‌دهند نشان می‌دهد که در کشور «مشکل آزادی و عدالت وجود دارد» و مقامات باید جستجو کنند که مردم چه می خواهند.

امام جمعه اهل سنت همچنین در سخنانش به «۴۳ سال تبعیضی که اهل سنت گرفتار آن هستند» اشاره کرده و گفت که جامعه اهل سنت عضوی از پیکره ناگسستنی این کشور است.

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های امروز نمازجمعه در زاهدان با اشاره به این که کشور بدون تکثرگرایی اداره نمی شود، گفت که «شما کسانی را در گزینش‌ها پذیرفتید که تظاهر به انقلاب و دین کردند و پست‌ها را گرفتند و همین‌ها اختلاس کردند و خزانه ها را خالی کردند.» او گفت بارها گفتیم که «دایره را تنگ نکنید و بگذارید انسان ها اگر در دیانت ضعیف هستند، اما وجدان وجود دارد».

امام جمعه اهل سنت ضمن درخواست آزادی کسانی که در اعتراضات اخیر و اعتراضات ۹۸ به زندان رفتند گفت در همه دنیا وقتی که اعتراضاتی در کشوری شکل می گیرد، صحبت می کنند و هیچ جا با گلوله جواب نمی دهند و مردم را به زندان نمی اندازند.

از شروع اعتراضات جاری در ایران که در پی مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز در بازداشت گشت ارشاد در ۲۵شهریور در تهران آغاز شد، صدها تن از معترضان در سراسر ایران کشته شدند. هرانا،‌ ارگان خبری فعالان حقوق بشر ایران گفته است که از فاصله ۲۶ شهریور تا ۲۱ آبان ماه حدود ۳۳۹ نفر کشته شدند که ۵۲ نفرشان کودک بودند. بنا به گزارش «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان» بیش از ده هزار نفر هم بازداشت شده اند.

آقای عبدالحمید پیش از این هم با انتقاد از «امنیتی کردن کشور»، «نبود آزادی» را دلیل انقلاب سال ۵۷ ایران دانسته و گفته بود: «همه مقامات و مسئولان حتی بالاترین مسئولیت کشورهم مشروعیت خود را از همین ملت گرفته است».

او علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان کسی که فرماندهی کل قوای نظامی کشور را در دست دارد، در برابر کشته شدگان «جمعه خونین» زاهدان مسئول دانسته بود.

زاهدان

منبع تصویر، ugc

گرامیداشت کیان پیرفلک در تظاهرات زاهدان

تصاویری که از اعتراضات روز جمعه زاهدان به بی‌بی‌سی فارسی رسیده حاکی از گرامیداشت کیان پیرفلک، کودک ایذه‌ای است. معترضان همچنین شعارهایی درباره همبستگی مناطق مختلف ایران داده‌اند.

همچنین معترضان باردیگر شعارهای ضد حکومتی سر داده اند. «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر بسیجی» شعارهای این معترضان است.

بنا به گفته فعالان مدنی بلوچ، مانند جمعه‌های پیشین در چند شهر استان سیستان و بلوچستان تجمعات اعتراضی بر پا شده است. ایرانشهر، چابهار و راسک هم از شهرهایی است که در آنها شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن داده شده است.

در خاش معترضان تابلوی «بلوار امام خمینی» را کندند. پیش از این تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی به معترضان در خاش ۱۶ کشته به جا گذاشته بود. در اعتراضات جاری سیستان و بلوچستان پیش از این هم شعارهایی علیه روح الله خمینی داده شده است. معترضان درهفته‌های گذشته شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «لعنت بر خمینی» سر داده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ است می گوید از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران، در مجموع ۱۲۳ نفر در سرکوب معترضان در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.