۱۴۰۱ آذر ۳, پنجشنبه

حملات ایران به اقلیم کردستان؛ عراق نیروی مرزی در امتداد مرز ترکیه و ایران مستقر می‌کند

ایران و ترکیه در روزها و هفته‌های گذشته بارها اقدام به انجام حملات موشکی به خاک اقلیم کردستان عراق کرده بودند

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر،

ایران و ترکیه در روزها و هفته‌های گذشته بارها اقدام به انجام حملات موشکی به خاک اقلیم کردستان عراق کرده بودند

یک روز پس از سخنان وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه تهران با مقامات امنیتی عراق نشست‌هایی داشته و دولت عراق «متعهد» شده که گروه‌های مخالف ایران را «خلع سلاح» و از مرزهای ایران دور کند، دولت عراق در بیانیه‌ای رسمی تنها از آنچه که استقرار «نیروهای مرزی عراق در مرزهای ایران و ترکیه» خوانده خبر داده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران روز گذشته (۲ آذر) گفته بود: «۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق فعال شدند و سلاح‌های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد.»

پيشتر يك مقام ارشد كردستان عراق و همچنين يك مشاور ارشد روابط خارجى دولت عراق كه در جريان مذاكرات تهران با اربيل و بغداد هستند به نفيسه كوهنورد، خبرنگار ارشد بى بى سى فارسى در خاورميانه موضوع اعزام نيروهاى مرزبانى دولت مركزى به مرزهاى كردستان عراق با ايران را تاييد كرده بودند، اما هر دو همچنان تاكيد كرده بودند كه برخلاف صحبتهاى سفير و وزير خارجه جمهورى اسلامى ايران، مساله خلع سلاح احزاب كرد ايرانى از طرف بغداد يا اربيل مطرح نشده است. 

جمهورى اسلامى ايران بارها ادعا كرده كه كردستان عراق محلى براى فعاليت سرويس امنيتى اسرائيل موساد عليه ايران و همچنين فعاليت احزاب مسلح مخالف كرد براى «شعله ور كردن آتش اعتراضات سراسرى» شده است.

همزمان با این تحولات امروز ایران در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام به «تشریح» موضع خود در حملات صورت گرفته به کردستان عراق کرد.

در این نامه آمده که «پس از رایزنی‌های متعدد ایران با مقامات عراقی، برای ایران گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی در جهت دفاع از خود باقی نمانده و بر این اساس، اخیرا عملیات‌هایی» را علیه این گروهها انجام داده است.

نقشه عراق ایران و ترکیه

ادعاهايى كه مقامات كردستان عراق همواره تكذيب كرده اند و مقامات بغداد هم از تهران بارها خواسته اند براى اين ادعاها مدرك ارائه بدهد.

 خبرنگار ما مى گويد با اعزام نيروى مرزبانى دولت مركزى عراق به مرزها، اگر مساله اى بخاطر فعاليت احزاب كرد ايرانى يا هر گروه ديگر در اين نواحى وجود داشته باشد، تهران اينبار مستقيم با بغداد مواجه است و چنين اقدامى از طرف دولت عراق مى تواند دست و بال سپاه را براى هدف قرار دادن اين مناطق ببندد.

نمایی از خسارت به یکی از مقرهای حزب کومله کردستان ایران در سلیمانیه پس از حمله ۲۸ سپتامبر سپاه پاسداران

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر،

نمایی از خسارت به یکی از مقرهای حزب کومله کردستان ایران در سلیمانیه پس از حمله ۲۸ سپتامبر سپاه پاسداران

در بیانیه دولت عراق که امروز منتشر شد، آمده است که جلسه‌ شورای امنیت ملی این کشور به ریاست نخست‌وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح، رئیس ستاد نیروهای پیشمرگه کردستان عراق و سایر اعضا تشکیل شده و در خصوص حملات و تجاوز به مرزهای اقلیم کردستان توسط ایران و ترکیه صحبت و بحث شده است.

شورای امنیت ملی عراق نسبت به «ایجاد رعب و وحشت و آسیب به اموال مردم» ابراز نگرانی کرده و تصمیم گرفته تا «طرح استقرار مجدد نیروهای مرزی عراق برای حفظ خط صفر در امتداد مرزهای ایران و ترکیه» را با پشتیبانی کامل فرماندهی نیروهای مرزی به اجرا بگذارد.

شورای امنیت ملی عراق تاکید کرد که استقرار نیروهای مرزی عراق در خطوط مرزی ایران و ترکیه بایستی با «هماهنگی کامل با دولت اقلیم کردستان و وزارت پیشمرگه» و با هدف «متحد کردن تلاش ملی برای حفاظت از مرزهای عراق» انجام پذیرد.

حکومت ایران گروه‌های احزاب کرد مستقر در اقلیم کردستان را متهم کرده است که در اعتراضات سراسری ایران دست داشته‌اند.