۱۴۰۱ آبان ۲۸, شنبه

آمار کشتگان «به حداقل ۳۷۸ نفر رسید»؛ دست‌کم «۲۵ شهروند کُرد» در روزهای اخیر کشته شدند

خبر فوری

یک سازمان حقوق بشری می‌گوید شمار کشته‌شدگان در اعتراضات ایران به حداقل ۳۷۸  نفر رسیده است. همزمان گزارش‌ها حاکی از کشته شدن چندین شهروند کُرد در اعتراضات سالگرد کشتار آبان ۹۸ است.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، اعلام کرده است که شمار کشته‌شدگان در اعتراضات جاری به دست‌کم ۳۷۸ نفر رسیده است که از این میان ۴۷ تن کودک و ۲۷ نفر زن و باقی مرد هستند.

این سازمان حکومت ایران را متهم کرده که «کارزار دروغ‌پراکنی» راه انداخته تا از پذیرش مسئولیت کشتار شهروندان شانه خالی کند.

در ایذه، حکومت کشتار شهروندان را به «تروریست‌ها» نسبت داده، اما مادر کیان پیرفلک، یکی از کودکان کشته‌شده در ایذه، گفته مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره «دروغ می‌گویند».

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران،هشدار داده «هدف کمپین دروغ‌پردازی حکومت و انتساب کشتار معترضان به گروه‌های مسلح خارجی، زمینه‌سازی برای کشتار گسترده‌تر مردم با استفاده از سلاح‌های جنگی است.»

خشونت ماموران حکومتی در سرکوب اعتراضات سالگرد کشتار آبان ۹۸ ظرف سه روز اخیر تشدید شده است. به ویژه از استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین اخبار نگران‌کننده‌ای از سرکوب معترضان رسیده است.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید دست‌کم ۲۵ شهروند کُرد در روزهای اخیر در شهرهای بوکان، مهاباد، سنندج، کامیاران، پیرانشهر و بانه کشته شده‌اند.

این نهاد حقوق بشری از بازداشت صدها نفر و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان کُرد در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام خبر داده و می‌گوید سرنوشت بسیاری از آنان نامشخص و حال جسمی شماری از مجروحان وخیم است.

بر این مبنا «نیروهای امنیتی برای تحویل پیکر جان‌باختگان و انجام مراسم‌های خاکسپاری و ختم، خانواده‌های آنها را به شدت تحت فشار گذاشتند و مورد تهدید قرار دادند.»