خامنه‌ای درباره معترضان: بسیار حقیرتر از آن هستند که به نظام آسیب بزنند

علی خامنه ای درباره اعتراضات مدعی شد که «دشمن شکست خورده»

منبع تصویر، khamenei.ir

توضیح تصویر،

علی خامنه ای درباره اعتراضات مدعی شد که «دشمن شکست خورده»

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر درباره اعتراضات جاری در ایران که وارد سومین ماه خود شده، سخنرانی کرده و درباره معترضان گفت: «بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند.»

یک روز پیش از سخنرانی آقای خامنه‌ای، شهروندان معترض در شهرهای مختلف ایران از جمله در زمان دفن پیکر جان باختگان سرکوب‌ها، تجمعات گسترده‌ای ضد حکومتی شکل دادند و علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.

علی خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود گفت: «حالا که نتوانستند مردم را به میدان بیاورند، در حال شرارتند تا بلکه بتوانند مسئولان را خسته کنند. البته اشتباه می‌کنند، چرا که این شرارتها موجب می‌شود مردم، خسته و از آنها بیزارتر و متنفرتر شوند.»

این در حالی است که تظاهرات سراسری در ایران برای ۶۲ روز پیاپی ادامه داشته و در این مدت سرکوب گسترده معترضان موجب نشده تا اعتراض‌ها به پایان برسد.

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «این حوادث و جنایت‌ها و تخریب‌ها مشکلاتی برای مردم و کسبه درست می‌کند، اما افراد در صحنه و پشت صحنه این شرارت‌ها، بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند.»

او گفت: «بساط شرارت بدون شک جمع خواهد شد.»

بر اساس اعلام سازمان حقوق بشر ایران، از ابتدای اعتراض‌ها تاکنون دستکم ۳۴۲ نفر شامل ۴۳ کودک کشته شده‌اند. همچنین خبرگزاری هرانا تخمین می‌زند که بیش از ۱۶ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

شدت سرکوب و کشتار معترضان به حدی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده برای بررسی آنچه در ایران رخ داده، جلسه‌ای ویژه برگزار خواهد کرد.

همچنین سازمان‌‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که به دلیل عمق کشتار معترضان در ایران، سازمان ملل باید سازوکاری ویژه برای بررسی نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی تشکیل دهد.

علی خامنه‌ای در سخنرانی روز شنبه خود هیچ اشاره‌ای به آمار کم‌سابقه تعداد کشته‌ها و دستگیرشدگان و خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان غیرنظامی و بدون سلاح نکرد.

او در دو ماه گذشته، بارها اعتراض‌های اخیر را به کشورهای خارجی منتسب کرده و هرگز درباره دلایل نارضایتی گسترده و شعارهای معترضان، اظهارنظری نکرده است.

خامنه‌ای خواستار مجازات معترضان شد

معترضان دردیوارنویسی، آثار هنری اعتراضی، تجمعات و فریادهای شبانه خود علیه آیت الله خامنه‌ای  شعار می‌دهند

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر،

معترضان دردیوارنویسی، آثار هنری اعتراضی، تجمعات و فریادهای شبانه خود علیه آیت الله خامنه‌ای شعار می‌دهند

علی خامنه ای در اظهارات امروز خود از قوه قضائیه خواست تا «عاملان جنایت، قتل، تخریب یا تهدید به آتش زدن دکان و ماشین کاسبان و مردم و آن کسی که با تبلیغات آنها را وادار به این کارها کرده، هر یک باید به اندازه گناهشان مجازات شوند».

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای چند نفر از دستگیر شدگان حکم اعدام صادر کرده است. اتهام یکی از این افراد آتش زدن سطل زباله است.

او با «اغتشاشگر» خواندن معترضان گفت: «این افراد یکجور نیستند. کسی را که بی‌توجه به خواست حقیقی دشمن، با او همراهی کرده یعنی فریب خورده اما جنایتی نکرده است، چه دانشجو باشد چه غیر دانشجو، باید متنبّه و موعظه و هدایت و بیدار کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین خواستار «خودداری از مجازات خودسرانه» معترضان شد و گفت: «البته مجازات باید به‌ وسیله قوه قضائیه‌‌ای که با قدرت و سلامت و پر انگیزه است انجام شود و هیچ‌کس حق ندارد خودسرانه و به خیال خود دست به مجازات بزند.»

در هفته‌های اخیر سیاستمداران مختلف از جمله شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای خواستار «اعدام و قصاص» برخی از معترضان بازداشتی شده بودند.

خامنه ای: تا این ساعت دشمن شکست خورده

یک مامور مسلح جمهوری اسلامی ایران به سوی معترضان مستقیما شلیک می کند

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر،

یک مامور مسلح جمهوری اسلامی ایران به سوی معترضان مستقیما شلیک می کند

از زمان آغاز اعتراضات در ایران آیت الله خامنه ای در سخنرانی های خود گفته بدون رسمیت دادن به معترضان و پذیرش مطالبات آنها، اعتراضات را به «تحریک دولت های خارجی» نسبت داده و گفته به زودی پایان می یابد.

او در سخنرانی امروز خود گفت: «تا این ساعت بحمدالله دشمن شکست خورده است اما دشمن هر روز کید و مکری دارد و با شکست امروز، ممکن است سراغ اقشار مختلف همچون کارگران و زنان برود اگرچه شأن بانوان و کارگران با شرف ما بسیار بالاتر از آن است که تسلیم بدخواهان شوند و فریب آنان را بخورند.»

زنان با براداشتن حجاب اجباری از سر خواستار تحقق حقوق خود و احترام حکومت به آنها بودند، اما با سرکوب خونین اعتراضات، معترضان حالا خواستار تغییر نظام جمهوری اسلامی در ایران هستند.

در جریان اعتراضات اخیر، کارگران هم با تحصن و تجمع، به اعتراض پیوسته اند.

شماری از کشورهای دمکراتیک از مطالبه معترضان ایرانی حمایت کرده اند و رئیس جمهور فرانسه وضعیت جاری در ایران را «انقلاب» خوانده است.