معاون رئیس جمهور ایران آزادی حجاب و تغییر جمهوری اسلامی با رفراندوم را ناممکن خواند

معاون رئیس جمهور ایران گفته «در زمان اغتشاش که دشمنان پیگیر موضوعی هستند، مطرح کردن برخی از مسائل به‌ صلاح کشور نیست»

منبع تصویر، tasnim

توضیح تصویر،

معاون رئیس جمهور ایران گفته «در زمان اغتشاش که دشمنان پیگیر موضوعی هستند، مطرح کردن برخی از مسائل به‌ صلاح کشور نیست»

در حالی که اعتراضات در ایران در هفته یازدهم است، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور ایران، احتمال آزادی حجاب و تغییر جمهوری اسلامی با همه پرسی را ناممکن خوانده است.

آقای دهقان در نشست خبری «همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی» گفته است همه پرسی درباره جمهوری نبودن یا اسلامی نبودن نظام حاکم بر ایران و تغییر جمهوری اسلامی با همه پرسی غیرممکن است و به گفته او قانون اساسی در اصول خود راه این تغییرات را بسته است.

در هفته های اخیر درخواست برگزاری رفراندوم و همه پرسی در ایران مطرح بوده اما مقام های حکومتی و نمایندگان مجلس واکنشی در موافقت با آن از خود نشان نداده‌اند.

معاون رئیس جمهور ایران اصل برگزاری همه‌پرسی را قابل انجام دانسته اما گفته در شرایطی که اعتراضات ادامه دارد، با آن موافق نیست.

آقای دهقان گفته هر تغییر اساسی باید در زمان «ثبات» صورت بگیرد و به گفته او نه وقتی «دشمنان» به دنبال ناامنی هستند.

معاون رئیس جمهور ایران گفته «در زمان اغتشاش که دشمنان پیگیر موضوعی هستند، مطرح کردن برخی از مسائل به‌ صلاح کشور نیست».

مطابق قانون اساسی درخواست برگزاری همه پرسی با رای دوسوم نمایندگان مجلس یا به درخواست رهبر جمهوری اسلامی امکانپذیر است.

معترضان در ایران علیه جمهوری اسلامی شعار می دهند و خواستار تحولات اساسی و از جمله لغو قانون حجاب اجباری هستند.

درخواست برگزاری رفراندوم از سوی رهبران مذهبی سنی

اعتراضات در ایران که شهروندان در آن خواستار تحولات اساسی هستند، در یازدهمین هفته خود قرار دارد

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر،

اعتراضات در ایران که شهروندان در آن خواستار تحولات اساسی هستند، در یازدهمین هفته خود قرار دارد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زی امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران پرنفوذ سنی در ایران و شماری از رهبران مذهبی اصل سنت در کردستان از جمله ماموستایان، مدرسان و امامان جمعه اهل سنت سنندج و دهگلان خواستار برگزاری رفراندوم زیر نظر ناظران بین المللی شده بودند.

پیشتر مولوی عبدالحمید در اظهاراتی گفته بود سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران «در ۴۳ سال گذشته به بن‌بست رسیده» و «فریاد مردم نشان داده که با این سیاست‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد».

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکنون دوباره موضوع برگزاری همه پرسی را مطرح کرده و از مسئولان خواسته «راه عاقلانه» را انتخاب کنند و صدای مردم را بشنوند چرا که به گفته او کشور به بن بست رسیده است.

آیت‌الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دو روز پیش از این در یک سخنرانی برای شماری از نیروهای شبه نظامی بسیج و فرماندهان آنها که از جمله در سرکوب اعتراضات دخیل هستند گفت «می گویند صدای ملت را بشنوید صدای رعدآسای ملت در ۱۳ آبان امسال بلند شد، شنیدید؟ شما بشنوید صدای ملت را».

پیش از این روسای جمهور وقت ایران از جمله حسن روحانی چند بار خواهان برگزاری همه پرسی شده بودند اما مجلس و آقای خامنه‌ای با آن موافقت نکردند.

در یازده‌ای هفته ای که از اعتراضات در ایران می گذرد، ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران با سرکوب معترضان به سوی آنها به طور مستقیم شلیک کرده اند. سازمان حقوق بشر ایران در نروژ در آخرین گزارش خود در اول آذر ماه از کشته‌شدن دست‌کم ۴۱۶ نفر از ابتدای اعتراضات در سراسر ایران خبر داد و افزود تاکنون در میان کشته‌شدگان ۵۱ کودک و ۲۷ زن بوده‌اند. این درحالیست که برخی دیگر از سازمان‌های حقوق بشری آمار کشته‌شدگان را بیش از این رقم می‌دانند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با تاسیس کمیته حقیقت یاب درصدد ایجاد زمینه برای پیگرد قضایی آمران و عوامل نقض گسترده حقوق بشر در ایران است.

آقای خامنه ای و دیگر مقام های ایران معترضان را «اغتشاشگر» می خوانند و قوه قضائیه برای شماری از دستگیرشدگان حکم اعدام صادر کرده است.

رهبران شماری از کشورهای دمکراتیک از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته اند حرف معترضان را بشنوند و به خواسته شهروندان ایرانی از جمله حق اعتراض آنها احترام بگذارند.