سرکوب اعتراضات ایران؛ فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید «بیش از ۳۰۰ نفر» کشته شده‌اند

حاجی زاده

منبع تصویر، KHAMENEI.IR

سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره سرکوب اعتراضات در ایران گفته درباره تعداد کشته ها «آمار جدید» ندارد اما «بیش از ۳۰۰ نفر» کشته شده اند.

آقای حاجی زاده شب گذشته در دانشگاه شهید رجایی سخنرانی کرده و گفته «فریب خوردگان اغتشاشات ضدانقلاب نیستند فرزندان ما و جزو مردم ما هستند. این نشان می‌دهد که ما خلا داریم. آنها باید توجیه بشوند. باید دشمن را بشناسند».

او از اصطلاح «جان باخته و شهید» برای توصیف ۳۰۰ نفری که می گوید کشته شده اند استفاده کرده که ممکن است اشاره همزمان به شهروندان معترض کشته شده و شماری از نیروهای حکومتی باشد که در عملیات سرکوب حاضر بوده‌اند.

روز گذشته نیز حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی از جریان های سیاسی محافظه کار در ایران در سخنانی با اشاره به اعتراضات در کشور گفته بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای «در این مرحله اجازه ندادند که نیروی انتظامی با اسلحه با مردم مقابله کند و همین مساله باعث شد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی انتظامی کشور زخمی شوند و بیش از ۴۰ نفر از آنها شهید شدند.»

مقام های حکومتی در ایران اعتراضات را «اغتشاش» می خوانند و تعداد کشته شدگان سرکوب ها را به طور رسمی اعلام نمی کنند. آنچه درباره آمار کشته شدگان بازتاب پیدا می کند، اظهارات پراکنده و آمارهای متفاوت از زبان مقام‌های رسمی است.

اظهارات سرتیپ حاجی زاده درباره رقم کشته شدگان یکی از معدود گفته‌های رسمی در این باره است.

پیش از این «اعتماد آن‌لاین» از قول جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، از «امنیتی شدن» شماری از شهرهای کردنشین در جریان اعتراضات اخیر انتقاد کرده و به نقل از او گفته بود که در شهرهای کردنشین «بر اساس آمارغیررسمی، ۱۰۵» نفر کشته شدند.

کشته شدگان اعتراضات ایران

در یازده‌ای هفته ای که از اعتراضات در ایران می گذرد، ماموران حکومتی ایران با سرکوب معترضان به سوی آنها به طور مستقیم شلیک کرده اند.

سازمان حقوق بشر ایران در نروژ در تازه‌ترین گزارش خود در هفتم آذر ماه ازکشته شدن دست‌کم ۴۴۸ شهروند، از جمله ۶۰ کودک و ۲۹ زن خبر داده است.

برخی دیگر از سازمان‌های حقوق بشری آمار کشته‌شدگان را بیش از این رقم می‌دانند.

شلیک مستقیم مامور مسلح جمهوری اسلامی ایران به معترضان. اعتراضات ایران در هفته یازدهم است

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر،

شلیک مستقیم مامور مسلح جمهوری اسلامی ایران به معترضان. اعتراضات ایران در هفته یازدهم است

هفته پیش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت نیز با اشاره به اعترضات سراسری در ایران گفت که اعترضات در جمهوری اسلامی ایران منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در دو ماه اخیر شده و این وضعیت را «بحرانی» توصیف کرده بود.

در ویدئوهایی که شهروندان از نحوه سرکوب معترضان مننشر کرده اند، نیروهای حکومتی مسلح به طور واضح معترضان را هدف شلیک مستقیم قرار می دهند. همچنین ویدئوهایی منتشر شده که نشان می دهد ماموران مسلح، شهروندانی را که با دوربین خود فیلمبرداری می کردند، هدف قرار داده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با تاسیس کمیته حقیقت یاب درصدد ایجاد زمینه برای پیگرد قضایی آمران و عوامل نقض گسترده حقوق بشر در ایران است.

آیت‌الله علی خامنه ای و دیگر مقام های ایران معترضان را «اغتشاشگر» می خوانند و قوه قضائیه برای شماری از دستگیرشدگان حکم اعدام صادر کرده است. آقای خامنه ای اخیرا در دیدار با شماری از نیروهای شبه نظامی بسیج از آنها خواسته روحیه خود را «در برابر دشمن» حفظ کنند.

مقام های جمهوری اسلامی ایران هدف قرار دادن شهروندان معترض را عموما نمی پذیرند.

یک روز پیش از این مقام‌های انتظامی-قضایی در گیلان، ارومیه و مهاباد اعلام کردند سه نفر که در جریان اعتراضات اخیر با گلوله کشته شده‌اند با شلیک ماموران انتظامی نبوده و به گفته آنها یک نفر هم در اثر سانحه جان باخته است.

مقام های جمهوری اسلامی پیش از این دلایلی همچون گاز گرفتن سگ، پریدن از ارتفاع و خودکشی را دلیل کشته شدن معترضان عنوان کرده اند.

اعتماد عمومی به روایت های رسمی حکومت از جمله اعلام دلیل مرگ معترضان به پایین‌ترین میزان رسیده و بارها خانواده‌ها و نزدیکان کشته‌شدگان آنچه رسانه‌های حکومتی گفته‌اند را رد کرده‌ و از فشار حکومت برای ارائه یک روایت ساختگی خبر داده اند.