رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی استعفا داد

رستم قاسمی

منبع تصویر، tasnim

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران از مقام خود استعفا داده و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، هم استعفای او را پذیرفته است. براساس گزارش‌ها از ایران آقای رئیسی «شهریار افندی‌زاده» معاون حمل و نقل این وزارتخانه را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی منصوب کرده است.

رسانه های ایران می گویند رئیس جمهور ایران در پذیرش استعفای آقای قاسمی گفته با کناره گیری او «در پی تشدید بیماری» موافقت و ابراز امیدواری کرده « بتوان از توانمندی‌های رستم قاسمی پس از بهبودی کامل استفاده شود».

خبر استعفای آقای رستمی در حالی اعلام شده است که چندی پیش انتشار تصاویری او در مالزی با خانمی که حجاب نداشت جنجال‌برانگیز شد.

حجاب گذاشتن زنان در حکومت ایران اجباریست و در دولت ابراهیم رئیسی بارها بر آن، تاکید شده است. پس از آنکه گشت ارشاد مهسا امینی دختر ۲۲ ساله کرد ایرانی را بازداشت کرد و او در زمانی که تحت بازداشت بود، جان باخت، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر ایران شکل گرفت هم اکنون بیش از سه ماه است که ادامه دارد.

اعتراض به حجاب اجباری تبدیل به شعارهایی علیه حکومت شده و در جریان سرکوب شدید، به‌گفته سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

قاسمی و همسر بدون حجابش در حال عکس گرفتن

منبع تصویر، Socail Media

توضیح تصویر،

تصاویر منتسب به آقای قاسمی و همسرش در مالزی

انتشار تصاویر بدون حجاب

در پی انتشار تصاویر قدیمی از زنی بدون حجاب در کنار آقای قاسمی، انتقادات از جمله درون حکومتی از دولت افزایش یافت و شایعه بیماری آقای قاسمی و ناتوانی در انجام وظایفش در وزارتخانه مطرح شد.

اقبال شاکری، نماینده مجلس، در این رابطه از رئیس‌جمهور خواست که به این موضوع رسیدگی کند که اگر آقای قاسمی توانایی انجام کار ندارد، «تصمیم دیگری» بگیرد.

او گفت اگر دولت اقدامی نکند، احتمال استضاح وجود دارد.

علیرضا بیگی نماینده تبریز هم گفت قبل از اینکه آقای رستمی استیضاح شود، خود او استعفا خواهد داد. او اضافه کرد که تصاویر منتشر شده از آقای قاسمی «اهمیتی» ندارد بلکه او نتوانسته پاسخگوی انتظارات در حوزه مسکن و عمران باشد.  

در گرماگرم انتقاد شدید از وزیر مسکن، اما روزنامه دولتی ایران، انتشار تصاویر را کار «جریان‌های سیاسی و عناصر مرموز و معلوم‌الحال» دانست که قصد داشتند «تحرکات مغرضانه» علیه «نیروهای پرکار و پرتلاش» صورت دهند.

این روزنامه نوشت: «قطع نظر از اصالت عکس‌ها، انتشار عکس‌های خصوصی یک فرد با چه هدفی جز اغراض کثیف سیاسی منتشر می شود.»

این در حالیست که بارها حکومت ایران، منتقدان و مخالفان خود را به‌دلیل زندگی خصوصی‌شان به شکل‌های گوناگون تحت فشار قرار داده است.

رستم قاسمی کیست؟

رستم قاسمی یکی از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران و مسئول قرارگاه خاتم‌النبیاء بود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین او را در دهمین دوره ریاست‌جمهوری به‌عنوان وزیر نفت انتخاب شد.

آقای قاسمی در فهرست تحریم‌شدگان ایالات‌متحده آمریکا و اتحاد اروپا قرار گرفت. او در این باره گفت که به‌دلیل مسئولیتش در قرارگاه خاتم‎الانبیاء تحریم شد.

او درباره مسئولیتش در سپاه پاسداران هم گفته بود که «یک چهره نظامی نیستم اما خود را پاسدار حفظ و صیانت از ثروت های ملی و ارزشهای نظام می دانم.»

آقای قاسمی حضورش را در جنگ بیشتر به‌دلیل فعالیت‌های عمرانی و پشتیبانی دانست و اضافه کرد که در قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز با لباس شخصی به کارها رسیدگی کرده و "در این سالها به ندرت لباس نظامی" پوشیده است. 

او گفته که در زمان بازدید علی خامنه‌ای رهبر ایران از منطقه عسلویه در شمال میدان گازی پارس جنوبی لباس نظامی پوشیده و از قول رهبر ایران گفته «آقای قاسمی می‌دانند که من به لباس سپاه علاقمند هستم برای این موضوع امروز لباس نظامی پوشیده‌اند.»

اتهامات فساد مالی

در شهریور سال جاری، با انتشار خبر بازداشت محمد قاسم مکارم شیرازی  بازرس ویژه و مشاور وزیر راه و شهرسازی، آقای قاسمی با واکنش‌های زیادی روبرو شد.

آقای مکارم شیرازی به فساد مالی متهم شد و گفته شد که ماموران وزارت اطلاعات ایران آقای مکارم‌شیرازی را سر قراری برای «دریافت رشوه» به یورو به دام انداخته‌اند. 

همزمان رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران هم بعد از انتقادها به سکوت او در این باره، در اطلاعیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داده است.

آقای قاسمی اظهارات مطرح شده را «گمانه‌زنی» خوانده و گفته که «صحت و سقم آن مشخص و مورد تأیید نیست.» 

او از رسانه‌ها خواسته از «گمانه‌زنی‌های بی‌پایه» تا قبل از اثبات اتهام در مرجع قضائی و همچنین «خدشه به آبروی افراد» خودداری کنند.

پس از این اظهارنظر، او مدتی از انظار عمومی غایب شد که گفته شد که دلیل آن، «بستری شدن» در بیمارستان بود.

اما این تنها مورد اتهامی نبوده است. زمانی که آقای قاسمی وزیر نفت در دولت احمدی‌نژاد بود، با سوالاتی در زمینه فروش نفت روبرو شد.

او در اردیبهشت ۱۴۰۰ در نشست انتخاباتی ریاست‌جمهوری در کلاب‌هاوس درباره «بی‌انضباطی مالی در فروش نفت» در زمانی که وزیر نفت بود، گفته بود: «در دوره‌ای که من در وزارت نفت بودم، فروش نفت خیلی محدود در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفت. وزیر نفت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. در آن دوره هم براساس مصوبات این کار را انجام دادیم و به جای طلب آن نیروی مربوطه از دولت به آن‌ها نفت پرداخت شد. در بودجه مجلس به دولت اجازه داده است که نیروهای مسلح جای منابع مالی نفت بگیرند.»