دفاع پرشور رئیس فیفا از قطر: اروپا باید به جای درس اخلاق، به خاطر گذشته‌اش عذرخواهی کند

رئیس فیفا کنفرانس خبری روز شنبه را به یک سخنرانی طولانی یک طرفه تبدیل کرد

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

رئیس فیفا کنفرانس خبری روز شنبه را به یک سخنرانی طولانی یک طرفه تبدیل کرد

بعد از اینکه در روزهای اخیر، انتقادها در ارتباط با برگزاری جام جهانی در قطر به اوج رسیده، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا به تندی از کشورهای اروپایی انتقاد کرد و از آنها خواست به جای صحبت از وضعیت کارگران در قطر، به دلیل تاریخ خودشان عذرخواهی کنند.

آقای اینفانتینو در یک کنفرانس خبری کم‌سابقه، به مدت یک‌ساعت به تنهایی خطاب به خبرنگاران سخن گفت و با حرارت از قطر به عنوان میزبان جام جهانی دفاع کرد.

فارغ از سال‌ها گزارش‌های منفی در ارتباط با برگزاری جام جهانی در قطر، در هفته‌های اخیر و در آستانه آغاز این رقابت‌ها، انتقادها به اوج رسیده و کارزاری برای بایکوت این جام جهانی در برخی کشورهای اروپایی به راه افتاده است.

مسایلی مانند محدودیت برای نوشیدن الکل یا تبعیض علیه همجنسگرایان در قطر، از جمله موضوعاتی هستند که در گزارش‌های رسانه‌های غربی در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای داشتند.

جانی اینفانتینو که خود اهل کشور سوئیس است، کشورهای غربی را به «دو رویی» در برخورد با قطر متهم کرد.

رئیس فیفا گفت: «امروز  من احساسات پرشوری دارم. قطری‌ها را می‌فهمم. آقریقایی‌ها را می‌فهمم. همجنسگرایان را می‌فهمم. معلولان را می‌فهمم. کارگران مهاجر را می‌فهمم.»

او افزود: «به ما درس‌های زیادی از اروپا و جهان غرب یاد داده‌اند. من اروپایی هستم. ما قبل از اینکه به دیگران درس اخلاق بدهیم، باید برای آنچه که در سه هزار سال گذشته در جهان انجام دادیم در سه هزار سال آینده عذرخواهی کنیم.»

بر اساس گزارش گاردین در سال ۲۰۲۱، در جریان پروژه‌های مرتبط با جام جهانی شش هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر کشته شده‌اند (تصویری از ساخت استادیوم البیت در سال ۲۰۱۶، جایی که قرار است روز یکشنبه جام جهانی در آن افتتاح شود)

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

بر اساس گزارش گاردین در سال ۲۰۲۱، در جریان پروژه‌های مرتبط با جام جهانی شش هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر کشته شده‌اند (تصویری از ساخت استادیوم البیت در سال ۲۰۱۶، جایی که قرار است روز یکشنبه جام جهانی در آن افتتاح شود)

رئیس فیفا درباره انتقادها از وضعیت کارگران مهاجر در قطر گفت: «اگر اروپایی‌‌ها واقعا نگران سرنوشت این مردم هستند، شبیه به قطر راه‌های قانونی درست کنند تا این کارگران برای کار به اروپا بیایند. به آنها امید و آینده بدهید.»

گروه بزرگی از کارگران مهاجر در قطر که در پروژه‌های ساخت استادیوم‌ها مشارکت داشتند، شهروندان کشورهای آسیایی مانند هند، پاکستان و بلنگلادش هستند که به آسانی نمی‌توانند برای کار به اروپا مهاجرت کنند.

آقای اینفانتینو گفت: «برای من دشوار است که انتقادها را بفهمم. ما باید برای کمک به این مردم در آموزش سرمایه‌گذاری کنیم تا به آنها آینده بهتر و امید بیشتر بدهیم. ما باید به خودمان آموزش بدهیم. خیلی چیزها عالی نیست، اما اصلاحات زمان می‌برد.»

او افزود: «این درس‌های اخلاقی یک طرفه، فقط دورویی است. من در تعجبم که چطور هیچ کس پیشرفتی را که از ۲۰۱۶ تا امروز به دست آمده، نمی‌بیند. روبه‌رو شدن با انتقاد از تصمیمی که ۱۲ سال پیش گرفته شده، آسان نیست.»

رئیس فیفا گفت که قطر بر میزبانی جام جهانی آماده است و این دوره از این رقابت‌ها، «بهترین جام جهانی» خواهد بود که تاکنون برگزار شده است.

او گفت: «نیازی نیست که من از قطر دفاع کنم، آنها خودشان می‌توانند از خودشان دفاع کنند. من از فوتبال دفاع می‌کنم.»

رئیس فیفا گفت: «من قطری یا عرب یا همجنسگرا یا معلول یا کارگر مهاجر نیستم. اما آنها را درک می‌کنم، چرا که می‌دانم تبعیض و آزار در یک کشور خارجی چه معنایی دارد.»

اقای اینفانتینو گفت که وقتی کودک بوده، به دلیل رنگ قرمز موهایش و کک و مک صورتش، توسط کودکان دیگر تسمخر می‌شده و آزار می‌دیده است.

او همچنین در بخشی از این سخنان به مساله محدودیت‌ها برای نوشیدن الکل در قطر اشاره کرد و گفت: «من شخصا فکر می‌کنم اگر برای سه ساعت در روز اجازه نداشته باشید آبجو بخورید، اتفاقی برایتان نمی‌افتد.»

رئیس فیفا گفت که همین حالا قوانین و محدودیت‌های مشابهی در کشورهای فرانسه، اسپانیا و اسکاتلند نیز برای طرفداران فوتبال وجود دارد.

در هفته‌های اخیر کارزاری بزرگ برای بایکوت جام جهانی قطر در اروپا راه افتاد (تصویر هواداران تیم دورتموند را در روز ۵ نوامبر نشان می‌دهد)

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

در هفته‌های اخیر کارزاری بزرگ برای بایکوت جام جهانی قطر در اروپا راه افتاد (تصویر هواداران تیم دورتموند را در روز ۵ نوامبر نشان می‌دهد که پلاکاردهای بایکوت قطر را در دست دارند)

جام جهانی قطر روز یکشنبه با بازی تیم قطر برابر اکوادور در ورزشگاه «البیت» شهر دوحه افتتاح خواهد شد.

در فوریه سال گذشته میلادی، روزنامه گاردین گزارش داد که در جریان ساخت ورزشگاه‌های جام جهانی، حدود شش هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر کشته شده‌اند.

به نوشته گاردین این کارگران از کشورهای هند، بنگلادش، نپال، پاکستان و سری‌لانکا به قطر مهاجرت کرده بودند و به دلیل شرایط نامناسب کاری جانشان را از دست داده‌اند.

تعداد کشته‌شدگان بر اساس ارقامی که سفارتخانه‌های این کشورها در قطر در اختیار گاردین قرار دادند محاسبه شده بود.

اما حکومت قطر در واکنش اعلام کرد که این رقم گمراه‌کننده است، چرا که تمامی کارگران مهاجر جانشان را در پروژه‌های مرتبط با جام جهانی از دست ندادند.

حکومت قطر می‌گوید که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، ۳۷ نفر از کارگران در پروژه‌های ساخت استادیوم‌ها جانشان را از دست دادند. از این تعداد بر اساس ادعای قطر، تنها سه مورد، مرگ مرتبط با کار بوده است.

این ادعای حکومت قطر از سوی سازمان بین‌المللی کار (آی ال او) زیر سوال رفته است.

اریک دایر (نفر اول از سمت راست)، از بازیکنان تیم انگلیس می‌گوید شرایط در قطر ناامید کننده است

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

اریک دایر (نفر اول از سمت راست)، از بازیکنان تیم انگلیس می‌گوید شرایط در قطر ناامید کننده است

علاوه بر رسانه‌ها، در روزهای اخیر برخی بازیکنان فوتبال نیز از برپایی جام جهانی در قطر انتقاد کرده‌اند.

اریک دایر، مدافع تیم ملی انگلیس در انتقاد از شیوه تعیین میزبان جام جهانی گفت: «جام جهانی در سال ۲۰۱۰ و وقتی من ۱۶ ساله بودم به قطر اهدا شد. ما بازیکن‌ها هیچ نقشی در اینکه کجا بازی کنیم نداریم. این تصمیمات بالای سر ما گرفته می‌شود.»

این بازیکن انگلیسی افزود: «موقعیت دشواری برای ماست. همه تیم‌ها و بازیکن‌ها با آن در طول رقابت روبه‌رو خواهند شد. ناامیدکننده است.»

اما فلیکس سانچز، سرمربی تیم ملی قطر گفت که در این مدت اطلاعات غلط بسیاری درباره جام جهانی و شرایط قطر منتشر شده و برخی از انتقادها، منصفانه نیستند.

او گفت: «از دست رفتن جان انسان‌ها در طول ساعات کاری، یکی از بزرگترین تراژدی‌هاست. چه اینجا در قطر و چه هرکجای دیگر دنیا.»

سرمربی قطر ابراز امیدواری کرد این جام جهانی موجب شود تا شرایط کارگران «نه فقط در قطر، بلکه همه جای دنیا بهبود پیدا کند.»