۱۴۰۱ آذر ۷, دوشنبه

مفقود شدن صحرا رضایی در ایران؛ پیگیری سفارت افغانستان تاکنون نتیجه نداده است

صحرا رضایی

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر،

صحرا رضایی آخرین بار ۲۶ مهر، هنگام حضور سخنگوی دولت در دانشگاه علامه با خانواده‌اش تماس گرفته بود

یکماه و نیم از ناپدید شدن صحرا رضایی، دانشجوی افغان دانشگاه‌ علامه طباطبایی می‌گذرد. تا کنون پیگیری کنشگران، خانواده و وکیل آنها درباره سرنوشت او بی‌نتیجه مانده. در تازه‌ترین تحول، یک منبع آگاه در سفارت افغانستان به بی‌بی‌سی فارسی گفت پیگیری آنها نیز تا کنون ‌نتیجه نداده است.

صحرا رضایی دانشجوی افغان ترم هفت روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی تهران است.

رضا شفاخواه، وکیل خانواده رضایی، تاکید می‌کند که صحرا «از روز ۲۶ مهر همزمان با حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در این دانشگاه حضور یافته و از آن روز خبری از او نیست».

وکیل خانواده صحرا‌ رضایی اعلام کرد آنها با وجود «طرح شکایت مفقودی و پیگیری از طریق پزشکی قانونی، آگاهی و زندان‌ها خبری از دخترشان ندارند».

صحرا رضایی آخرین بار ۲۶ مهرماه، هنگام حضور سخنگوی دولت در دانشگاه علامه با خانواده‌اش تماس گرفته بود

منبع تصویر، arshehonline

توضیح تصویر،

صحرا رضایی آخرین بار ۲۶ مهرماه، هنگام حضور سخنگوی دولت در دانشگاه علامه با خانواده‌اش تماس گرفته بود

خبر ناپدیدشدن صحرا رضایی را اولین بار «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» اعتراضات اخیر منتشر کرد.

اکنون شیوا نظرآهاری از اعضای «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید در این مدت موفق نشده‌اند هیچ اطلاع تازه‌ای درباره او کسب کنند.

پیشتر بیش از ۳۰۰ تن از دانش‌آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی هم در بیانیه‌ای با اشاره به مفقود شدن صحرا رضایی نوشته بودند «در حالی‌که ۳۱ روز از بازداشت صحرا رضایی شهروند افغانستانی و دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی می‌گذرد، او بعد از بازداشت هیچ تماسی با خانواده خود نداشته و خانواده صحرا بارها به بازداشتگاه‌ها و بیمارستان‌ها و حتی سردخانه‌ها برای پیدا کردن زنده یا حتی جنازه دخترشان مراجعه کرده‌اند، اما خبری از او در دست نیست.»

امضاکنندگان بیانیه، که در حساب‌های انجمن دانشجویان متحد منتشر شده، از عدم همکاری مقام‌های دانشگاه در پیگیری وضعیت خانم رضایی انتقاد کرده و نوشته‌اند «مدیران دانشگاه علامه طباطبایی حتی از ورود خانواده او که برای پیگیری وضعیت فرزندشان به دانشگاه آمده بودند ممانعت به عمل آورده و با دادن وعده‌های توخالی از این قبیل که " ما پیگیر وضعیت او هستیم" سعی در خاموش کردن صدای این خانواده داشته‌اند.»

خانم رضایی همزمان با حضور سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی در دانشگاه علامه طباطبایی پس از تماسی که از دانشگاه با خانواده خود گرفت ناپدید شده است.

فعالان دانشجویی و دانش‌آموختگان علامه خواهان پیگیری وضعیت صحرا رضایی شدند

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر،

فعالان دانشجویی و دانش‌آموختگان علامه خواهان پیگیری وضعیت صحرا رضایی شدند

تماس‌های سفارت افغانستان با مراجع قانونی

یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت که سفارت افغانستان در تهران به بخش حقوقی این سفارت دستور داده که موضوع «ناپدیدشدن» صحرا رضایی در تهران را پیگیری کند.

به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، در جلسه‌ای در سفارت با حضور عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در ایران گفته شده که سفارت با مراجع مختلف تماس گرفته است، اما تاکنون خبری در دست نیست.

به گفته این منبع، آقای سلیمانی با خانواده خانم رضایی تاکنون دوبار دیدار داشته و اسناد و مدارک آن‌ها را نیز دیده است.

این منبع افزود که تا جایی که عرف دیپلماتیک و قانون اجازه می‌دهد، سفارت از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیر است.