بذرپاش: با تنها برج مخابراتی فعال منطقه، پیدا کردن محل سقوط بالگرد رئیسی ممکن نبود
مهرداد بذرپاش، وزیر راه ایران که در یکی از سه بالگرد کاروان ابراهیم رئیسی در روز افتتاح سد قیزقلعهسی حضور داشته، روایت خود از نخستین لحظات بعد از ناپدید شدن بالگرد رئیسجمهور ایران را در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران تشریح کرده است.
آقای بذرپاش در این گفتگو میگوید در نخستین لحظات پس از سقوط بالگرد، تلفن امام جمعه تبریز، وزیر امور خارجه و استاندار آذربایجان شرقی زنگ میخورده است، اما چون تنها یک برج مخابراتی (بی تیاس) در آن نزدیکی بوده امدادگران قادر به تعیین موقعیت دقیق سقوط بالگرد نبودهاند.
به گفته آقای بذرپاش، «حداقل سه بیتیاس نیاز است تا موقعیت دقیق تلفن همراه مشخص شود، اما یک بیتیاس نزدیک آنجا بود.»
پیش از این انتشار خبر تماس تلفنی با محمدعلی آلهاشم، امام جمعه تبریز در لحظات بعد از سقوط ابهامهایی در مورد دلیل ناتوانی نیروهای امدادی در تعیین دقیق موقعیت سقوط ایجاد کرده بود.
تناقض سخنان وزیر راه و رئیس دفتر رئیسجمهور در مورد موقعیت سه بالگرد
آقای بذرپاش همچنین میگوید سه بالگرد به صورت پلکانی پشت هم حرکت میکردهاند و رئیسجمهور در بالگرد دوم، پشت سر بالگردی که بذرپاش در آن حضور داشته حرکت میکرده است.
پیش از این آقای اسماعیلی که در همین بالگرد حضور داشته، گفته بود «ما در هلیکوپتر شماره سه بودیم و آقای رئیسجمهور در هلیکوپتر وسط و جلو هم هلیکوپتر دیگری.»
مهرداد بذرپاش میگوید کادر پرواز بالگرد حامل علیاکبر محرابیان، وزیر نیرو و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیسجمهور، حوالی ساعت بیست دقیقه به دو روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت متوجه ناپدید شدن بالگرد رئیسجمهور میشوند.
به گفته آقای بذرپاش، این بالگرد بعد از چند بار دور زدن، در محوطه معدن سونگون فرود میآید تا از سرنوشت بالگرد رئیسجمهور باخبر شود.
وزیر راه ایران میگوید حاضران در بالگردهای کاروان رئیسجمهور پیش از رسیدن نیروهای امدادی با چند خودرو کار جستجوی رئیسجمهور و همراهانش را آغاز کردهاند، اما به خاطر آغاز بارندگی و وجود مه دچار مشکل شدهاند.
او گفت: «نزدیکترین نقطهای که قادر به فرود در آن بودیم معدن مس سونگون بود. بعد از فرود در کارخانه مس سونگون خودمان با ماشینهای کارگاه کارخانه چند دسته شدیم و عملیات جستجو را آغاز کردیم.»
آقای بذرپاش میگوید وجود پوشش جنگلی و موقعیت جغرافیایی محل هم کار جستجو را بغرنجتر کرده است.
به گفته آقای بذرپاش، «حدود ساعت ۲۲ یکشنبه بود که بر یک نقطه با شعاع گسترده متمرکز شدیم و به دلیل موقعیت خاص منطقه که جنگلی بود، مه همراه با بافت متراکم گیاهی، دید را سخت میکرد و باید متر به متر تمامی جنگل بررسی میشد که البته این کار در حال انجام بود.»
وزیر راه ایران میگوید: «حدود ساعت چهار و نیم صبح دوشنبه بود که نیروها به نقطه اصلی رسیدند و عملیات شناسایی به اتمام رسید و کلیت ماجرا برای ما روشن شد.»