۱۴۰۴ آذر ۱, شنبه

دایناسفر ترجمه ماشینی

 دایناسفر (که گاهی اوقات به اشتباه دایناسفر[2] نوشته می‌شود) یک طرح وسیله نقلیه تک چرخ است که در سال 1930 توسط جان آرچیبالد پوروس، عضو انجمن سلطنتی علوم بریتانیا (7 آگوست 1870 - 4 نوامبر 1952[3]) از تاونتون، سامرست، بریتانیا، ثبت اختراع شد.[4][5]


ایده پوروس برای این وسیله نقلیه از طرحی که توسط لئوناردو داوینچی کشیده شده بود، الهام گرفته شده بود.[6]


طراحی

در ابتدا دو نمونه اولیه ساخته شد: یک مدل الکتریکی کوچکتر و دیگری با موتور بنزینی[1] که بسته به منبع مورد استفاده، 2.5[7] یا 6[8] اسب بخار قدرت داشت و از یک موتور داگلاس دو سیلندر خنک شونده با هوا با یک جعبه دنده سه سرعته استفاده می‌کرد و همچنین دنده عقب نیز داشت.[8] مدل دایناسفر به حداکثر سرعت 25 تا 30 مایل در ساعت (40 تا 48 کیلومتر در ساعت) می‌رسید.[1][8] نمونه اولیه بنزینی 3.0 متر (10 فوت) ارتفاع داشت و از شبکه آهنی ساخته شده بود که 450 کیلوگرم (1000 پوند) وزن داشت.[1] نسخه نسل بعدی دارای ده حلقه بیرونی بود که با آستر چرمی پوشانده شده بودند و به گونه‌ای شکل گرفته بودند که نیمرخ کوچکی نسبت به زمین ایجاد کنند.[8]


صندلی راننده و موتور بخشی از یک واحد بودند که با چرخ‌هایی روی ریل‌های داخلی حلقه بیرونی نصب شده بودند.[1] صندلی راننده و واحد موتور، هنگامی که به جلو حرکت می‌کردند، سعی می‌کردند از ریل‌های کروی "بالا" بروند، که باعث می‌شد قفس مشبک به جلو غلت بخورد.[8] فرمان نمونه اولیه خام بود و نیاز داشت که راننده در جهت مورد نظر برای حرکت خم شود، اگرچه پوروِس مدل‌های آینده مجهز به چرخ‌دنده‌هایی را در نظر داشت که محفظه داخلی را بدون خم شدن تغییر می‌دادند و در نتیجه دایناسفر را در جهت حرکت کج می‌کردند.[1] مدل ده حلقه‌ای بعدی دارای فرمانی بود که با چنین چرخ‌دنده‌های واژگونی درگیر می‌شد و در یک فیلم خبری پاته در سال ۱۹۳۲ ضبط شد، که در آن ابتدا مزایای وسیله نقلیه شرح داده شده و سپس در پیست اتومبیل‌رانی بروکلندز به نمایش گذاشته می‌شود.[9] بئاتریس شیلینگ و پسر مخترع، سی. ای. پوروس، این مدل را تحت آزمایش جاده‌ای قرار دادند که شامل تلاش برای متوقف کردن آن بود.[10] بعدها یک مدل جدید توسط پوروس ساخته شد که می‌توانست هشت سرنشین را در خود جای دهد، "دیناسفر ۸"، که به طور خاص برای استفاده در ساحل ساخته شده بود.[11]

تاریخچه

پوروس نسبت به چشم‌انداز اختراع خود خوش‌بین بود. همانطور که در مقاله‌ای در مجله پاپیولار ساینس در سال ۱۹۳۲ گزارش شده است، پس از یک رانندگی آزمایشی فیلمبرداری شده در سال ۱۹۳۲ در ساحلی در وستون سوپر مر، سامرست، او اظهار داشت که دایناسفر «حرکت را به ساده‌ترین شکل ممکن کاهش داده و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شده است»،[1] و اینکه «وسیله نقلیه پرسرعت آینده» است.[1] مقاله‌ای در شماره فوریه ۱۹۳۵ مجله Meccano اشاره کرد که اگرچه Dynasphere تنها در مرحله آزمایشی بود، اما «مزایای بسیار زیادی دارد که ممکن است در نهایت شاهد چرخ‌های غول‌پیکری مشابه آنچه در جلد مجله ما نشان داده شده است، در بزرگراه‌هایمان به تعداد خودروهای امروزی باشیم.»[8] طبق کتاب Crazy Cars در سال ۲۰۰۷، یکی از دلایلی که Dynasphere موفق نشد این بود که «در حالی که [وسیله نقلیه] می‌توانست به خوبی حرکت کند، هدایت یا ترمز کردن آن تقریباً غیرممکن بود.»[6] جنبه دیگری از این وسیله نقلیه که مورد انتقاد قرار گرفت، پدیده "gerbiling" بود - تمایل هنگام شتاب‌گیری یا ترمز کردن وسیله نقلیه برای محفظه مستقلی که راننده را درون مونوویل نگه می‌دارد، به چرخش در داخل ساختار متحرک.[12]


همچنین ببینید

Monowheel

منابع

"حلقه شگفت‌انگیز موتوری ممکن است ماشین آینده باشد". Popular Science. 120 (5). Bonnier Corporation: 63. May 1932. ISSN 0161-7370. "غلتان اما نه ریو". تیرون دیلی هرالد. تیرون، پنسیلوانیا. 1932-03-08. صفحه 6.


"اعضای سابق انجمن سلطنتی ادینبورگ 1783 - 2002" (PDF). انجمن سلطنتی ادینبورگ. صفحه 756. بایگانی شده از نسخه اصلی (PDF) در 2014-01-16. بازیابی شده در 2012-03-21.


"در تصاویر: آزمایش دایناسفر در ساحل وستون در سال 1932". اخبار بی‌بی‌سی. 2009-12-23. بازیابی شده در 2010-09-05.


ثبت اختراع ایالات متحده 2,009,904، ثبت شده در 16 سپتامبر 1931؛ صادر شده در 30 ژوئیه 1935. بازیابی شده در 21 مارس 2012.


دویدن، مت (2007). ماشین‌های دیوانه. مینیاپولیس، مینه‌سوتا: انتشارات لرنر. صفحه ۳۵. شابک ۹۷۸-۰-۸۲۲۵-۶۵۶۵-۹.


"یک ماشین به چند چرخ نیاز دارد؟: انتشارات پی‌آر‌وِس دایناسفر" (PDF). انتشارات هاینز. بازیابی‌شده در ۲۰۱۰-۰۵-۰۹.


"حرکت رو به جلو - سبک مدرن". مجله مکنو. XX (2). شرکت مکنو لیمیتد. فوریه ۱۹۳۵. بایگانی‌شده از نسخه اصلی در ۲۰۰۸-۰۵-۰۳.


فیلم خبری ۱۹۳۲: دایناسفر در پیست اتومبیل‌رانی بروکلندز (۱۹۳۲) از بریتیش پاته (شماره رکورد: ۲۷۶۶) در یوتیوب توصیف و نمایش داده شد.


"دایناسفر". وبلاگ آرشیو IET. ۲۰۲۲-۱۱-۱۵. بازیابی‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۱.


"رانندگی درون تایر ماشین تک‌چرخ جدید". تماس تروی. تروی، ایلینوی. 1933-08-18. صفحه 3.


سووبودا، الیزابت (ژانویه 2004). "مراقب باشید: خیلی سریع و شما شروع به جربیل زدن خواهید کرد". مجله علمی پاپیولار. 264 (1). شرکت بونیر: 112. ISSN 0161-7370. بازیابی شده در 2023-03-31.


پیوندهای خارجی

درخواست ثبت اختراع ایالات متحده جی. ای. پوروس

فیلم 1932 که آزمایش دایناسفر را نشان می‌دهد

فیلم خبری پاته 1932 که نمایشی از دایناسفر را در پیست اتومبیل‌رانی بروکلندز نشان می‌دهد

رده: وسایل نقلیه آزمایشی

این صفحه آخرین بار در 15 سپتامبر 2025، ساعت 06:11 (UTC) ویرایش شده است.


https://en.wikipedia.org/wiki/Dynasphere_(vehicle)