ایزتا یک خودروی کوچک طراحیشده توسط ایتالیایی است که در ابتدا در سال ۱۹۵۳ توسط شرکت ایتالیایی Iso SpA تولید شد و متعاقباً تحت لیسانس در تعدادی از کشورهای مختلف از جمله آرژانتین،[1] اسپانیا،[2] بلژیک،[3] فرانسه،[4] برزیل،[5] آلمان،[6] و بریتانیا ساخته شد.[7] نام ایزتا شکل کوچک ایتالیایی کلمه Iso است که به معنی "ایزو کوچک" میباشد.[a] به دلیل شکل تخممرغی و پنجرههای حبابی شکلش، به عنوان خودروی حبابی شناخته شد، نامی که به سایر خودروهای مشابه نیز داده شده است.[8]
در سال ۱۹۵۵، بیامو ایزتا اولین خودروی تولید انبوه جهان شد که به مصرف سوخت ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (۹۴ مایل بر گالن در هر ۱۰۰ کیلومتر) دست یافت. این خودرو با فروش ۱۶۱۷۲۸ دستگاه، پرفروشترین خودروی تک سیلندر جهان بود.[9]
The Isetta is an Italian-designed microcar initially manufactured in 1953 by the Italian firm Iso SpA, and subsequently built under license in a number of different countries, including Argentina,[1] Spain,[2] Belgium,[3] France,[4] Brazil,[5] Germany,[6] and the United Kingdom.[7] The name Isetta is the Italian diminutive form of Iso, meaning "little Iso".[a] Because of its egg shape and bubble-like windows, it became known as a bubble car, a name also given to other similar vehicles.[8]
In 1955, the BMW Isetta became the world's first mass-production car to achieve a fuel consumption of 3 L/100 km (94 mpg‑imp; 78 mpg‑US). It was the top-selling single-cylinder car in the world, with 161,728 units sold.[9]
