توقف تولید صنایع بزرگ ترکیه در پی اختلال در واردات گاز ایران

خط لوله ایران ترکیه

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

در ده ماه اول سال ۲۰۲۱ ترکیه ۱۶ درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را از ایران وارد کرده است

اختلال در صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه باعث توقف تولید در تعدادی از کارخانه‌های صنعتی این کشور و آنکارا با انتقاد از تهران گفته است که ایران به مفاد فنی قرارداد دو کشور برای صادرات گاز پایبند نبوده است.

هفته گذشته ترکیه اعلام کرد که به دلیل قطع گاز وارداتی از ایران جریان گاز صنایع و نیروگاه‌های بزرگ را تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

ایران پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که دلیل اختلال، مشکلات فنی و نشت گاز در خط لوله گاز و تعمیرات مربوط به آن بوده است.

ترکیه برای تامین گاز تقریبا به طور کامل به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران وابسته است.

بر اساس آمار رسمی در ده ماه اول سال ۲۰۲۱ ترکیه ۱۶ درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را از ایران وارد کرده است.

به گزارش رویترز کارخانه‌های بزرگی مانند شرکت قطعات خودرو صنایع اژه و کارتن‌سازی کارتن‌سان و همین طور شرکت ساخت قطعات کاتمرجیلر از جمله کارخانه‌هایی هستند که از این وضعیت آسیب دیده‌اند.

شرکت صنایع اژه می‌گوید تولیدات خود به دلیل قطع برق فعلا متوقف کرده و کارتن‌سان هم به دلیل محدودیت منابع گازی، تا اطلاع ثانوی خط تولیدات کارخانه را تعطیل کرده است.

تولیدکنندگان مواد غذایی هشدار داده‌اند که قطع برق ۷۲ ساعته که از سوی دولت اعلام شده، امنیت غذایی و همین طور سلامت مواد ذخیره‌شده در انبار ها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه دولت در واکنش به این هشدارها تولیدکنندگان مواد و کالاهای اساسی را از قطع برق ناشی از اختلال در واردات گاز از ایران، معاف کرده است.

پمپ بنزین

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر،

قیمت حامل‌های انرژی در ترکیه به شدت افزایش یافته است

ایران روز جمعه اعلام کرد که صادرات گاز به ترکیه را از سر گرفته اما مقا‌م‌های ترکیه گفتند که میزان گاز ورودی بسیار کمتر از حد لازم است.

فاتح دونماز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه می‌گوید از ایران خواسته است که با در نظر گرفتن شرایط سخت زمستان تعمیرات خط لوله را به تعویق بیندازد اما مقام‌های ایران در پاسخ گفته‌اند که ریسک چنین تصمیمی را نمی‌پذیرند.

آقای دونماز تایید کرد که تعدادی از کارخانه‌ها و صنایع به دلیل قطع گاز و پیامدهای آن فعالیت خود را به صورت موقت متوقف کرده‌اند.

به گفته وزیر انرژی ترکیه این موضوع در تماس تلفنی روز شنبه میان رجب طیب اردوغان و ابراهیم رئیسی، روسای جمهور ترکیه و ایران هم مطرح شده است.

قیمت حامل‌های انرژی در ترکیه به دلیل بالا رفتن قیمت‌های جهانی و همین طور سقوط شدید ارزش لیر، به شدت افزایش یافته است.

در ایران هم وزیر نفت روز یکشنبه اعلام کرد که رکورد مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع در طی یک شبانه‌روز شکسته شده است.