۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید

۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید

منبع تصویر، Getty Images

هوش مصنوعی - به کار گرفتن کامپیوترها و یا ماشین‌ها برای تولید رفتار هوشمند- به‌سرعت در حال پیشرفت است. در ۱۰ سال گذشته هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی مانند ایجاد حرکت با پاهای روباتی منعطف، تشخیص اجسام در تصاویر، تشخیص صدا و ترجمه خودکار پیشتاز شده است و با ورود اتومبیل‌های هوشمند به‌عنوان یکی از آخرین پیشرفت‌ها، وارد مرحله جدیدی از حضور هوش مصنوعی شده‌ایم.

پیشرفت هوش مصنوعی در اینجا متوقف نمی‌شود. استفاده از هوش مصنوعی چندمنظوره در کارهای روزمره- وسایلی که می‌توانند تمام‌کارهای یک انسان را انجام بدهند و چه‌بسا بهتر- میدان را به نفع هوش مصنوعی تغییر خواهد داد.

به اعتقاد پروفسور استوارت راسل، پیشرفت این تکنولوژی می‌تواند "بزرگ‌ترین واقعه در تاریخ بشر" باشد. او در مقاله مشترکی که با استیون هاوکینگ نوشت به این نتیجه رسید که "متأسفانه این واقعه احتمالاً می‌تواند آخرین واقعه برای بشر هم باشد."

او در مجموعه سخنرانی‌های شگفت‌انگیز و گاه شوکه کننده‌اش، هشدارهای جدی‌ می‌دهد.

هوش مصنوعی همه‌منظوره هنوز به‌طور کامل در زندگی ما جا نیفتاده اما راسل معتقد است باید از اکنون برای آن برنامه‌ریزی کنیم تا کنترل آنچه در آینده در انتظارمان است را از دست ندهیم.

۱- هوش مصنوعی در حال حاضر هم بخش بزرگی از زندگی شما است

پروفسور راسل توضیح می‌دهد: "هر بار که از کارت‌بانکی یا کارت اعتباری استفاده می‌کنید یک سیستم هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرد که آیا این پرداخت واقعی است یا کلاه‌برداری. هر بار از سیری در تلفن آیفون خود سؤالی می‌پرسید یک سیستم هوشمند اول صدای شمارا تشخیص می‌دهد، سؤال شمارا متوجه می‌شود و بعد جواب صحیح آن را پیدا می‌کند."

۲-هوش مصنوعی می‌تواند کارهای خیلی بیشتری انجام بدهد

هوش مصنوعی چندمنظوره، به‌صورت تئوریک، به تمام دانش و مهارت‌های بشر دسترسی دارد درنتیجه می‌تواند چندین کار را به‌طور هم‌زمان و باکیفیت بسیار بالاتر با هزینه بسیار کمتر و در ابعادی بسیار عظیم‌تر انجام دهد و این یعنی می‌توانیم با کمک آن کیفیت زندگی تمام انسان‌های روی کره زمین بالاتر ببریم. پروفسور راسل تخمین میزند درآمد سالانه می‌تواند به ۱۰ برابر سطح فعلی برسد رقمی که معادل ۱۴ کوآدریلیون خواهد بود.

۳- هوش مصنوعی می‌تواند به ما آسیب بزند

تا همین‌جا هم شاهد تأثیرات منفی سوءاستفاده از هوش مصنوعی بوده‌ایم. این نتایج منفی را در حیطه مسائل نژادی و جنسی، جعل عمیق تصاویر (دیپ فیک) و جرم و جنایت‌های مجازی شاهد بوده‌ایم. بااین‌حال پروفسور راسل معتقد است حتی وقتی از هوش مصنوعی به شکل درست و برنامه‌ریزی‌شده‌اش استفاده می‌کنیم بازهم در آن قابلیت صدمه رساندن هست.

در شکل استاندارد، برای طراحی هوش مصنوعی یک هدف/صورت‌مسئله مشخص برای هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود و هوش مصنوعی قرار است بهترین راه‌حل را پیدا و به بهترین شکل اجرا کند. مشکل هوش مصنوعی وقتی وارد دنیای واقعی می‌شود این است که ما نمی‌توانیم هدف کامل و صحیحی برایش تعریف کنیم.

۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید

منبع تصویر، Getty Images