۱۴۰۰ دی ۳۰, پنجشنبه

جو بایدن: اگر فکر می‌کنید کسی می‌تواند افغانستان را در یک دولت واحد متحد کند، دست‌تان را بلند کنید

.

منبع تصویر، Getty Images

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفته است که او برای آنچه در افغانستان انجام داده "عذرخواهی" نمی‌کند. به گفته او افغانستان "مستعد اتحاد نیست"، همین دلیل محکمی است که "گورستان امپراطوری‌ها" شده است.

او در کنفرانسی خبری در کاخ سفید به مناسبت اولین سالگرد ریاست جمهوری اش بار دیگر از تصمیم خروج از افغانستان دفاع کرد، و گفت: ارتش آمریکا این موضوع را اذعان کرد که اگر بخواهیم سربازان را خارج نکنیم باید ۲۰ تا ۱۵ هزار سرباز را به افغانستان بفرستیم که شمار زیادتری از آمریکا‌ییان کشته می‌شوند.

جو بایدن در پاسخ به سوالی در مورد قابلیت اداره او در افغانستان گفت که "ما هر هفته در مدت ۲۰ سال یک میلیارد دلار در افغانستان مصرف می‌کردیم. اگر شما فکر می‌کنید کسی می‌تواند افغانستان را در یک دولت واحد متحد کند، دست خود را بلند کنید".

او افزود که این کشور "گورستان امپراطوری‌ها شده است، به همین دلیل محکم که مستعد اتحاد نیست. سوال این بود که من مصرف این پول را در دولت افغانستان هر هفته ادامه بدهم. با دانستن این ایده که با وجود نبود موفقیت تابوت‌های بیشتری به خانه برگردد خیلی خیلی غیرمعمول است. پدرم همیشه می‌گفت پسرم چیزهایی که به طور مساوی برایت مهم اند، هیچ کدام مهم نیست."

تصمیم جو بایدن به خروج شتابزده از افغانستان موجی از انتقادها علیه او را به دنبال داشته است.

او افزود که هیچ راه آسانی برای خروج از افغانستان پس از ۲۰ سال وجود ندارد، ممکن نیست بدون اینکه چه زمانی این کار را کردید، و" من برای این کار عذرخواهی نمی‌کنم."

خروج شتابزده بایدن از افغانستان که به سقوط غیرمنتظره دولت در کابل دو هفته پیش از پایان مهلت خروج آخرین سربازان آمریکایی انجامید، با انتقادهای زیادی در آمریکا مواجه شده است.

پادکست
رادیو فارسی بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی

برنامه ها

پایان پادکست

در کنار شماری از مشکلات داخلی، نحوه خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان براساس نظرسنجی‌ها، باعث کاهش بی‌سابقه اعتماد مردم آمریکا به او شده است.

منتقدان گفته‌اند که تصمیم او که بدون مشورت با سایر کشورهای اعزام کننده نیرو به افغانستان اتخاذ و اجرا شد، با هرج و مرج همراه بود و علاوه بر وارد کردن تلفاتی به نیروهای آمریکایی، افغانستان را در شرایط دشواری رها کرده است.

آقای بایدن اما بر دو ایده اساسی خود را در مورد افغانستان که از زمانی که معاون رئیس جمهور در دوره اوباما بود، به آن معتقد است، همچنان تکرار می‌کند؛ اول اینکه فرستادن سربازان بیشتر آمریکا در افغانستان هیچ تغییر مثبتی در این کشور ایجاد نمی‌کند.

از طرف دیگر، بایدن همواره تاکید کرده است که ایده "دولت-ملت‌سازی" در این کشور موفق نخواهد شد.

آقای بایدن در دوره کارزارهای انتخاباتی نیز گفته بود: "درباره افغانستان باید بگویم، من کاملا مخالف ایده ملت‌سازی در این کشور بودم... ممکن نیست که آن کشور متحد شود، هیچ امکان ندارد که آن کشور یکپارچه شود."

به عقیده او، آمریکا تنها باید با اقداماتی از انجام حملات از خاک افغانستان جلوگیری کند.