واکنش‌ ورزشکاران به مرگ مهسا امینی؛ «شادی گل جنجالی» و «استوری‌هایی» که پاک شدند

تیم ملی فوتبال ایران

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

تیم ملی فوتبال ایران در بازی تدارکاتی با یک گل اروگوئه را در اتریش شکست داد

به دنبال اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایران که همراه با تجمع‌های ضدحکومتی و کشته شدن معترضان همراه شد، ورزشکاران ایرانی واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند. جرقه این اعتراضات بعد از مرگ مهسا امینی زده شد، دختر ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت گشت ارشاد و در کما «کشته شد».

علی کریمی، ستاره پیشین تیم ملی فوتبال ایران در میان ورزشکاران«فعال‌ترین» بود. واکنش‌های «جادوگر فوتبال آسیا» موجب شد مردم در اعتراضاتشان نام او را فریاد بزنند و رسانه‌های حکومتی تهدیدش کنند.

در یکی از تازه‌ترین موارد این واکنش‌ها سجاد استکی، کاپیتان و ستاره تیم ملی هندبال ایران در اعتراض به سرکوب معترضین به جان باختن مهسا امینی از تیم ملی خداحافظی کرد.

آقای استکی در حساب اینستاگرامش نوشت: «هر بار که برای تیم ملی بازی کردم، با تمام جانم بود چرا که اولین و آخرین دلیل برای پیروزی خوشحالی مردمان سرزمینم بود و هست و حال که در این شرایط مردم سرزمینم مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اند، وظیفه خود می‌دانم که همدلی و همراهی خودم را با آنها اعلام کنم. من به احترام مردان و زنان سرزمینم از تیم ملی ایران برای همیشه خداحافظی می‌کنم.»

سجاد استکی یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ هندبال ایران است که قبلا مرد سال هندبال ایران شده و مقام نایب‌قهرمانی آسیا را همراه با تیم ملی ایران بدست آورده است. او که در حال حاضر بازیکن دینامو بخارست است، همراه با این تیم قهرمان لیگ و جام حذفی رومانی شده است.

این مطلب نگاهی دارد به برخی از واکنش‌های ورزشکاران ایرانی به جان باختن مهسا امینی:

مهدوی‌کیا: ننگ بر این بی‌شرفی

مهدی مهدوی کیا

منبع تصویر، Getty Images

مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، ورزشکارانی بود که نسبت به خشونت ماموران حکومت ایران در برابر معترضین اعتراض کرد.

ستاره سابق باشگاه هامبورگ آلمان در صفحه اینستاگرام خود، با انتشار تصویر برخورد یک مامور انتظامی با دو زن نوشت: «مردم را بیشتر از خودتان متنفر می‌کنید. کتک زدن زنان؟ ننگ بر این بی‌شرفی.»

مسعود شجاعی، کاپیتان پیشین تیم ملی ایران نیز که پرسابقه‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران در جام‌های جهانی است نیز در اینستاگرام نوشت: ««زن ایرانی شعور دارد، شخصیت دارد، اصالت دارد، اسم دارد، رسم دارد، هویت و نشان دارد، احترام دارد، فرهنگ دارد، هنر دارد، نیاز به ارشاد ندارد.»

از دیگر فوتبالیست‌های فعال در این زمینه وریا غفوری، کاپیتان پیشین استقلال و بازیکن کنونی فولاد اهواز بود. غفوری که بازیکنی فعال در زمینه‌های اجتماعی است، نسبت به جان باختن مهسا امینی واکنش داد و بلافاصله هم گفته شد که حسابش در شبکه‌های اجتماعی از دسترس خارج شده است.

حسین ماهینی، بازیکن پیشین پرسپولیس نیز بسیار فعال بود و بارها در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد و از علی کریمی حمایت کرد. او با انتشار عکس مهسا امینی روی تخت بیمارستان نوشت: «متنفریم ازتون، متنفر»

فرزانه فصیحی، رکوردار دوی سرعت زنان ایران نیز گفت: «خشم، نفرت و غم این حس امروز منه. لعنت به ظلم و ظالم. بشکنه دستی که رو دختر ایرانی بلند شه».

تیم ملی فوتبال؛ «استوری‌هایی که حذف شدند»

تیم ملی فوتبال ایران

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

شادی گل بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران پس از باز کردن دروازه اروگوئه با واکنش‌های منفی گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد

در میان ورزشکاران ایرانی، بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران پس از بازی دوستانه مقابل اروگوئه با انتقادات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبرو شدند.

پس از جان باختن مهسا امینی و قبل از بالا رفتن اعتراضات بسیاری از بازیکنان تیم ملی نیز نسبت به آن سانحه واکنش نشان دادند.علیرضا جهانبخش، بازیکن باشگاه آیندهون هلند نخستین بازیکن بود که نوشت: «و موهای دختران‌مان با کفن پوشیده می‌شود.»

پس از او، احسان حاج صفی، کاپیتان ایران در بازی مقابل اروگوئه نیز همین متن را در صفحه اینستاگرامش قرار داد. سردار آزمون، مهاجم باشگاه بایر لورکوزن آلمان هم در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «اگر اینان مسلمانند، خدایا کافرم گردان.»

اما با بالا رفتن اعتراضات مردم، پست تمام بازیکنان دعوت شده به ارودی تیم ملی از صفحات‌شان حذف شد، در حالیکه گفته‌های بازیکنانی مانند سروش رفیعی و مهدی قائدی که به این اردو دعوت نشده بودند، در صفحات‌شان باقی ماند.

گفته می‌شود دلیل حذف شدن این پست‌ها، فشار فدراسیون فوتبال ایران به ملی‌پوش‌ها بوده است.

اما آن چه آتش خشم بسیاری را شعله‌ور کرد، گرفتن جشن تولد برای علیرضا بیرانوند در اردوی تیم ملی و همچنین شادی گل بازیکنان پس از زدن گل به اروگوئه بود.

احتمالا در واکنش به بالا رفتن انتقادات بود که بازیکنان تیم ملی در صفحات اجتماعی خود تصویری از نقشه ایران به رنگ مشکی را منتشر کردند.

علیرضا دبیر: نوکر نظامم و نظام باید با متخلفان برخورد کند

علیرضا دبیر

منبع تصویر، FARARU

در میان مدیران ورزشی برجسته ایرانی تنها کسی که نسبت به این موضع واکنش داشت، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران بود.

دبیر که خود را «نوکر این مردم و نظام» نامید، خواهان «برخورد نظام با متخلفان» شد و گفت نباید به عده‌ای اجازه داد در این موضوع «مفت‌بری» کنند.

او گفت:«اگر واقعا کسی تخلف کرده خود نظام باید با او برخورد کند، نگذاریم یک سری مفت‌بر این کار را انجام دهند... من به خانواده آن بنده خدا تسلیت می‌گویم و او خواهر، عزیز و ناموس ما بوده است و همه ما روی او تعصب داریم.» «می‌دانم که نظام این قدر گنجایش دارد و آن قدر ظرفیتش گنده است، خود من به عنوان نوکر این مردم و نوکر این نظام، خواهش می‌کنم خودشان بیایند و حتی به عنوان کارشناس ببینند، چیزی بوده یا نبوده و به مردم اطلاع دهند.»

همچنین گفته شده است که محمدرضا ساکت، مدیرعامل این باشگاه به تمامی ورزشکاران زن و مرد سپاهان در تمامی رشته‌ها دستور داده است که دیگر هیچ متن یا تصویری در حمایت از «مهسا امینی» یا اعتراضات سراسری در ایران منتشر نکنند.

به نوشته ایران وایر، این تصمیم محمدرضا ساکت پس از آن اتفاق افتاد که «محمد نژاد مهدی» مدافع تیم سپاهان در پستی اینستاگرامی، تصویر دیوار نوشته‌ای را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «به کی زنگ بزنیم وقتی قاتل، خودش پلیس است؟»