۱۴۰۱ مهر ۵, سه‌شنبه

  1. جو بایدن: برای رساندن اینترنت به ایرانیان و امکان دسترسی آزاد به اطلاعات اقدام می‌کنیم

    جو بایدن

    جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید دولت تحت امر او دردو زمینه برای مقابله با سرکوب معترضان در ایران اقدام می‌کند.

    آقای بایدن روز سه‌شنبه ضمن محکوم کردن دوباره سرکوب زنان و اعتراضات مردمی در ایران گفت که دولت او فراتر از محکومیت، در دو زمینه وارد عمل شده است؛ شناسایی و تحریم عوامل سرکوب اعتراضات و دوم تلاش برای فراهم‌کردن دسترسی ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات امن با جهان.

    آقای بایدن گفت:‌ «ما مجوزهای لازم برای تسهیل ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات در داخل ایران را صادر کرده‌ایم. امکاناتی مانند فراهم کردم خدمات کلود (رایانش ابری - Cloud) و سخت افزارها و نرم افزارهای دیگری که مردم داخل ایران امکان ارتباط بهتر میان خودشان و وصل شدن به سایر جهان را می‌دهد».


  2. ادامه اعتراضات در روز یازدهم؛ از به آتش کشیدن فرمانداری چابهار تا میدان هفت حوض نارمک

    با گذشت یازده روز از شروع اعتراضات فراگیر در ایران، حکومت با قطع اینترنت در تلاش است تا در تاریکی فضای مجازی به سرکوب معترضان ادامه دهد. با وجود این محدودیت‌ها، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد اعتراضات دست‌کم در تهران، چابهار، سنندج و کرمانشاه ادامه دارد.

    ویدیوهای ارسالی به بی‌بی‌سی فارسی آتش زدن ساختمان‌های دولتی چابهار را در اعتراضات امروز عصر ۵ مهرماه نشان می‌دهد. یکی از معترضان در این ویدیو می‌گوید که این واکنشی است به «تجاوز به یک دختر بلوچ و قتل مهسا امینی».

    روز گذشته هم امام جمعه موقت شهرستان راسک از قوه قضاییه خواسته بود خیلی زود به پرونده «تجاوز یک فرمانده انتظامی به دختری نوجوان» در راسک رسیدگی کند و هشدار داده بود که ممکن است نادیده گرفتن این موضوع با واکنش مردم این منطقه همراه شود.

    مولانا عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک در این بیانیه نوشته بود: «به خطر انداختن امنیتِ مردم آن هم با لباس امنیت جنایتی هولناک و نابخشودنی است».

    «اینجانب از دستگاه قضایی مملکت خواهانم که به شکایت صورت گرفته توسط خانواده و این دخترک خردسال عفیفه، در اسرع وقت زوایای این فاجعه را بررسی و این مجرم مفسد را (پیش از آنکه قهر و خشم آسمانی و زمینی دامن گیر ظالمان گردد) در ملا عام محاکمه و مجازات نمایند».

    آقای نقشبندی در این بیانیه تصریح کرده که با شنیدن اخبار اولیه در این باره، شخصا با خانواده و دختر نوجوان ۱۵ ساله‌ آنها دیدار کرده است.

    همزمان تصاویری از ادامه اعتراضات در تهران و چند شهر دیگر ایران به دست بی بی سی فارسی رسیده که می توانید آنها را تا دقایقی دیگر در همین صفحه دنبال کنید.


  3. خبر فوریفائزه هاشمی دستگیر شد

    منابع خبری سپاه پاسداران در ایران می‌گویند فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس ایران و دختر اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام، به علت حضور در اعتراضات به مرگ مهسا امینی بازداشت شده است.


  4. هنر اعتراضی؛ نام مهسا امینی روی بنای آزادی (منشور کوروش) در لس‌آنجلس حک شد

    بنای آزادی - لس انجلس
    Image caption: بنای آزادی که اثری مدرن الهام گرفته از منشور حقوق‌بشر کوروش است در نزدیکی محله بورلی‌هیلز لس‌آنجلس و نبش تقاطعی قرار دارد که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو از آنجا تردد می‌کنند

    در ادامه واکنش هنرمندان به مرگ مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران، کورش والانژاد، گرافیست و نقاش پیشرو ایرانی-آمریکایی مقیم لس‌آنجلس نام مهسا امینی را روی ستون بنای آزادی (منشور کوروش) در لس‌آنجلس حک کرده است.

    در این اثر آقای والانژاد نام مهسا امینی را به انگلیسی و شبرنگ رنگین کمانی تهیه کرده و در بالا و پایین آن نوشته: «اسم من را بر زبان بیاور - مهسا امینی - صدای من باش!».

    کورش والانژاد در چند سال گذشته بارها از بنای آزدی - منشور کوروش - برای اطلاع رسانی درباره زندانیان سیاسی و معترضان استفاده کرده است. او پیش‌تر نام نسرین ستوده و اسامی زندانیان سیاسی را هم روی این منشور حکاکی کرده بود.


  5. حمایت مجدد برنیس کینگ، دختر مارتین لوتر کینگ، از اعتراضات ایران

    برنیس کینگ، وکیل و فعال حقوق بشر که جوان‌ترین فرزند مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش مدنی آمریکاست، برای بار دوم در توییتر از جنبش اعتراضی زنان در ایران که در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد روی داد، حمایت کرده است.

    خانم کینگ در توییتر نوشته: «دنیای ما تا زمانی که به ریشه‌های زمینه‌ساز بروز خشونت، از جمله خشونت جنسیتی، توجه نکنیم در رنج و عذاب باقی خواهد ماند».

    خانم کینگ یکی از چهره‌های مهم میان جامعه سیاه‌پوستان آمریکا و فعالان حقوق بشر در این کشور است.




  6. دانمارک فیلم «عنکبوت مقدس» را برای معرفی به آکادمی اسکار انتخاب کرد

    دانمارک فیلم «عنکبوت مقدس» را به عنوان نماینده سینمای خود برای معرفی به اسکار امسال انتخاب کرده است.

    نمایش فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن امسال توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

    زر امیر ابراهیمی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن کن را دریافت کرده است.

    فیلم «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی، فیلمساز ایرانی-دانمارکی تهیه شده است.

    این فیلم با الهام از ماجرای یک قاتل سریالی به نام سعید حنایی ساخته شده است. حنایی در سال ۱۳۸۱ به جرم قتل ۱۶ زن، اعدام شد. او در دادگاه گفت که این زنان، «روسپی» بوده‌اند.

    وزارت ارشاد در ایران از این فیلم که مرزهای سانسور در جمهوری اسلامی ایران را شکسته، به تندی انتقاد کرده است.


  7. گزارش‌هایی از شنیده شدن شعار در حمایت از علی کریمی و یادبود مهسا امینی در بازی تیم ملی ایران


  8. سناتورآمریکایی: خرده دیکتاتورهای ایران از اوباش برای سرکوب استفاده می‌کنند

    در آمریکا سناتور دمکرات دیک دوربین، با اشاره به اعتراضات در ایران و تلاش حکومت برای سرکوب آن در توییتی گفته «خرده دیکتاتورهای ایران» مانند حکومت های روسیه وکوبا «از اراذل و اوباش خشن استفاده می کنند تا خشم عمومی را نسبت به دهه ها فساد خاموش کنند.»


  9. بازی ایران - سنگال، زیر ساله تظاهرات سراسری در داخل کشور

    تیم‌های ملی فوتبال ایران و سنگال امروز در حومه وین برای یک بازی دوستانه با هم دیدار می‌کنند. این مسابقه تحت الشعاع اعتراضات ایران قرار گرفته و به عده‌ای از معترضین ایرانی اجازه حضور در استادیوم داده نشده. پوریا ژافره خبرنگار ورزشی ما از وین گزارش می‌دهد:


  10. امیرعبداللهیان در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی: زن‌ها در ایران حجاب را آنطور که دلشان بخواهد رعایت می‌کنند

    حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه آمریکایی المانیتور گفت که در ایران، «دموکراسی کامل» برقرار است و زن‌ها «حجاب را آنطور که دلشان بخواهد رعایت می‌کنند».

    او از گزارشگر نشریه المانیتور دعوت کرد که به ایران سفر کند و گفت: «از شما دعوت می‌کنم یک سفر بیاید ایران و ببینید در خیابان‌های تهران چه خبر است: آزادی بیان، مردمی که آزادند هر کاری می‌خواهند انجام بدهد.»

    وزیر خارجه ایران گفت که گزارشگر المانیتور «تحت تاثیر دروغ‌پردازی‌های شبکه‌های اجتماعی» است و به همین دلیل هر چه او بگوید را باور نمی‌کند.

    او افزود: «ولی من به شما می‌گویم که در ایران دموکراسی کامل وجود دارد. باید با چشم خودتان ببنید.»


  11. شکایت جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل: چرا برخی رهبران نام مهسا امینی را مطرح کردند؟


  12. محمدعلی گرایی: کسانی که دست روی زنان و دختران بلند می‌کنید، خیلی بی‌وجود و بی شرف هستید


  13. مرکز حقوق بشر ایران: سردار آزمون با خطر محاکمه قضایی روبه‌روست

    مرکز حقوق بشر ایران که مقرش در نیویورک قرار دارد می‌گوید که سردار آزمون با خطر محاکمه و تعقیب قضایی روبه‌روست

    سردار آزمون، یکی از بازیکنان برجسته تیم ملی ایران است که از اعتراض‌های ایران حمایت کرد.

    او در فاصله کوتاهی از فهرست تیم ملی خط خورد و این احتمال مطرح است که جام جهانی را از دست دهد.



  14. خبر فوریاعتراض سازمان ملل به حکومت ایران: موظفید حق آزادی تجمعات را رعایت کنید

    سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از «ادامه خشونت نیروهای امنیتی با اعتراض‌ها در ایران» ابراز نگرانی کرد و گفت حکومت ایران باید طبق کنوانسیو‌ن‌هایی که امضا کرده به حق آزادی بیان و تجمعات، احترام بگذارد.

    راوینا شامداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که در ۱۱ روز گذشته، هزاران نفر در تظاهرات ضدحکومت شرکت کردند، اما نیروهای امنیتی به سویشان گلوله جنگی شلیک کردند.

    خانم شامداسانی همچنین به قطع اینترنت و محدودیت‌های ارتباطات در ایران اشاره کرد و گفت: «ما به شدت نگران اظهارنظرهای رهبران (ایران) علیه معترضان هستیم.»

    او گفت که حکومت ایران به شکل «نامتناسب و غیرضروی» از اسلحه استفاده می‌کند.

    به گفته این مقام عالی‌رتبه سازمان ملل، حکومت‌ها تنها در زمانی اجازه دارند از اسلحه استفاده کنند که «خطری جدی جان کسی را تهدید کرده باشد».

    او همچنین با دستگیری «صداها» نفر اشاره کرد و گفت: «تنها در استان گیلان، ۷۳۹ نفر دستگیر شدند که ۶۰ نفر آنها، زن هستند.»

    سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی به عنوان یکی از امضاکنندگان «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» باید به حق آزادی بیان، حق تجمعات و حق تشکل‌ها احترام بگذارد.


  15. نصرالله حکمت، استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی به اعتصاب دانشگاهیان پیوست

    .

    نصرالله حکمت، از اساتید به‌ نام رشته فلسفه در دانشگاه شهید بهشتی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که به اعتصاب سراسری دانشگاه‌های ایران می‌پیوندد.

    آقای حکمت در این نامه خطاب به دانشجویانی که اعتصاب کرده‌اند، نوشته است: «تا وقتی شما در دانشگاه نیستید، و با احترام و تکریم تمام و بدون هیچ ترس و وحشتی به دانشگاه قدم نگذارید و با قلب و قدمتان، به دانشگاه و کلاس، جان تازه نبخشید، در هیچ کلاسی حاضر نخواهم شد.»

    این استاد رشته فلسفه همچنین اعتراض‌های دانشجویان در ۱۲ روز اخیر را ستایش کرده و نوشته است: «از شما درس‌هائی آموخته‌ام که در هیچ دانشگاهی نمی‌توان آموخت؛ درس شجاعت، صداقت، ایستادگی برای به دست آوردن حق خود، مقاومت در برابر زور و ستم، دریدن نقاب‌های ریا و تظاهر، ادب و احترام به انسان‌ها، مقابلهٔ نرم و مدنی با کوه زمختی و خشونت و سرکوب، کوشش صادقانه برای رسیدن به آزادی ...»

    آقای حکمت از جمله اساتیدی است که بر روی «فلسفه اسلامی» تمرکز دارد و کتاب‌هایی درباره ابونصر فارابی، ابن سینا، ابن عربی و خیام نوشته است.


  16. کاریکاتور ابراهیم رئیسی در شارلی ابدو، با دستانی که از آنها خون می‌چکد

    نشریه شارلی ابدو، با انتشار کاریکاتوری از ابراهیم رئیسی که دستانش به خوش آغشته است، به اعتراض‌های ایران واکنش نشان داد.

    در این تصویر، بر روی عمامه آقای رئیسی آرم شرکت «نایکی» دیده می‌شود و بر روی عبای او شعار معروف این شرکت نوشته شده: «فقط انجامش بده»

    بالای این کاریکاتور نیز نوشته شده: «ترقی‌خواهی در کنار ملاها»


  17. رسانه نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی: حسن عباسی سخنگوی هیچ بخشی از حاکمیت نیست

    پس از آنکه کریم باقری از چهره های نامدار ورزش ایران به صحبت های حسن عباسی از چهره های سیاسی تندرو علیه علی کریمی واکنش نشان داد و گفت «همه ما به خاطر رفتن افرادی مثل تو به خیابان آمدیم» نورنیوز رسانه نزدیک به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به آن واکنش نشان داد.

    نورنیوز در حساب توییتر خود گفته است: «حسن عباسی سخنگوی هیچ بخشی از حاکمیت نیست و اظهاراتش مثل اظهارات همه تریبون‌داران دیگر که موافق یا مخالف جمهوری اسلامی هستند، نظرات شخصی اوست.»

    رسانه نزدیک به دریابان شمخانی بدون نام بردن از آقای باقری نوشته است: «حمایت از اغتشاش و ناامنی علیه مُلک و ملت به بهانه اظهارات یک فرد غیر مسئول می‌تواند غبار ناخواسته‌ای بر چهره یک قهرمان بنشاند.»

    مقام های جمهوری اسلامی ایران به منتقدان اجازه برگزاری تجمع نمی دهند و تشکیل تجمعات اعتراضی را «اغتشاش» می خوانند.