۱۴۰۱ شهریور ۲۳, چهارشنبه

درگذشت ملکه؛ دستگیری معترضان بریتانیایی منجر به مناقشه‌ای درباره آزادی بیان شده

پلیس در ادینبرا

منبع تصویر، PA Media

در روزهای اخیر، به دنبال درگذشت ملکه الیزابت دوم و آغاز پادشاهی چارلز سوم، چندین نفر در بریتانیا به دلیل اعتراض بازداشت شده‌اند.

فعالان آزادی بیان می‌گویند که دستگیری معترضان در بریتانیا پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم «عمیقا نگران کننده» است.

طبق قانون هر کس در بریتانیا حق دارد اعتراض مسالمت آمیز داشته باشد. حق آزادی بیان و آزادی تجمع در قانون مصوب پارلمان بریتانیا در سال ۱۹۹۸ گنجانده شده‌اند اما این حقوق محدودیت‌هایی دارند.

قوانین مصوب دیگری به پلیس بریتانیا اجازه می‌دهد که آزادی‌ها را در مواقع ضروری و متناسب محدود کند، به ویژه در مواردی که برای محافظت از امنیت ملی و امنیت عمومی یا جلوگیری از بی نظمی یا جنایت ضروری است.

بازداشت‌های اخیر

پلیس اسکاتلند در روزهای اخیر دو نفر را دستگیر کرده است، و یک مرد در آکسفورد بازداشت و سپس آزاد شده است.

این دستگیری‌ها در رویدادهایی انجام شده است که به مناسبت مرگ ملکه و اعلام پادشاهی چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا برگزار شدند.

در لندن، با شروع شکل‌گیری صف‌ها برای ادای احترام به تابوت ملکه، پلیس لندن اعلام کرد مردم «حق اعتراض دارند».

روز یکشنبه، زن ۲۲ ساله‌ای در ارتباط با بر هم زدن آرامش طی مراسم قرائت اعلامیه پادشاهی بیرون کليسای جامع سنت جايلز در ادینبرا دستگیر و سپس به نقض قانون صلح متهم شد. او آزاد شد و قرار است در دادگاه شهربانی ادینبورگ حاضر شود.

در همان روز، طی قرائت اعلامیه پادشاهی در آکسفورد، سایمون هیل، ۴۵ ساله، به ظن ارتکاب برهم زدن نظم عمومی و فریاد سر دادن که «چه کسی او را انتخاب کرد؟»، دستگیر شد.

پلیس گفت که او بعداً آزاد شده و «داوطلبانه» با ماموران همکاری کرده است.

بنا به گزارش‌ها، مرد ۲۲ ساله‌ای در ارتباط با بر هم زدن آرامش بعد از مسخره کردن شاهزاده اندرو (پسر ملکه الیزابت دوم) ضمن حرکت صف خاندان سلطنتی در خیابان رویال مايل ادينبورگ دستگير شد.

روث اسمیت، مدیر اجرایی سازمان «شاخص سانسور»، گفت این دستگیری‌ها «عمیقاً نگران‌کننده» هستند و افزود: «باید مراقب باشیم که این رویداد به شکل تصادفی یا طراحی شده به هیچ طریقی برای تضعیف آزادی بیانی که شهروندان این کشور از آن برخوردارند، مورد استفاده قرار نگیرد.»

سیلکی کارلو، مدیر سازمان «دیده‌بان برادر بزرگ»، گفت ماموران پلیس «وظیفه دارند از حق مردم برای اعتراض به همان اندازه محافظت کنند که وظیفه دارند حق مردم برای ابراز حمایت، غم و اندوه یا ادای احترام را تسهیل کنند.»

مردم در کاخ باکینگهام

منبع تصویر، Reuters

جودی بک، مأمور سیاست و کمپین‌ها در سازمان لیبرتی، گفت که «بسیار نگران کننده است که می‌بینیم پلیس اختیارات گسترده خود را با این درشتی و به شیوه‌ای تنبیهی اعمال می کند.»

او گفت: «اعتراض هدیه‌ای از طرف دولت نیست، یک حق اساسی است.»

همچنین روز دوشنبه، پلیس یک معترض را که تابلویی با مضمون «پادشاه من نیست» در بیرون پارلمان در دست داشت، پیش از ورود پادشاه به تالار وست‌مینستر، از آنجا دور کرد.

پلیس لندن گفت از فردی خواسته شده است که از محوطه بیرونی کاخ وست‌مینستر خارج شود تا «دسترسی وسایل نقلیه و خروج از دروازه‌ها تسهیل شود» اما او دستگیر نشده است یا از او خواسته نشده است که از کل منطقه بیرون برود.

پلیس لندن همچنین به ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، پاسخ داد که در آن شنیده می‌شود یک مامور مشخصات مردی را می‌پرسد که کاغذ سفیدی را در دست گرفته و گفته است که قصد دارد روی آن عبارت «پادشاه من نیست» را بنویسد. شنیده می‌شود که این مامور - که بنا بر گزارش‌ها برای کمک به پلیس لندن آورده شده بود - می‌گوید این پیام «ممکن است مردم را برنجاند.»

در بیانیه‌ای از سوی استوارت کاندی، معاون دستیار کمیسر پلیس آمده است: «مردم کاملاً حق دارند اعتراض کنند و ما این موضوع را برای همه ماموران دخیل در این عملیات پلیسی فوق‌العاده که در حال حاضر در جریان است روشن کرده‌ایم».

حدود ۱۵۰۰ پرسنل نظامی در کنار پلیس و مهمانداران غیرنظامی برای مدیریت افراد زیادی که انتظار می‌رود در هفته آینده به لندن سرازیر شوند، مشغول به کار خواهند بود.

مارک راولی، کمیسر جدید (رئیس) پلیس لندن، گفته است که نیروی او با «چالشی بزرگ» روبرو شده است.

او گفت: «ما رویداد امنی خواهیم داشت، اما به دلیل سطح امنیت مورد نیاز و میلیون‌ها نفری که می‌خواهند ادای احترام کنند، هزاران مامور را به کار خواهیم گرفت.»

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا درباره دستگیری‌های افراد اظهار نظری نکرد، اما گفت: «به طور کلی، بدیهی است که این یک دوره عزای ملی برای اکثریت، اکثریت قریب به اتفاق کشور است.»

«اما حق اساسی اعتراض به عنوان سنگ بنای دموکراسی ما باقی می‌ماند.»