۱۴۰۱ دی ۵, دوشنبه

  1. ادامه شعارهای شبانه معترضان در تهران

    تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد گروهی از معترضان هم‌زمان با چهلم کیان پیرفلک در شامگاه ۵ دی در تهران به خیابان‌ آمده‌اند و شعارهایی علیه حکومت ایران و رهبر آن می‌دهند.معترضان در این تصاویر شعار می‌دهند «خامنه‌ای خمینی دیگره، این یکی از اون یکی قاتل‌تره.»همچنین تصاویر دیگری هم که از منطقه ۵ تهران به دست بی‌بی‌سی رسیده، ادامه شعارهای اعتراضی شبانه از پنجره خانه‌ها را نشان می‌دهد.معترضان در این تصاویر شعار می‌دهند «مرگ بر دیکتاتور» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک.»


  2. گریه و بی‌تابی پدر کیان پیرفلک روی تخت بیمارستان و دور از مراسم چهلم او

    مهرداد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک، فیلمی از میثم پیرفلک، پدر کیان منتشر کرده که روی تخت بیمارستان در حال تماشای تصاویر مراسم فرزندش است.

    کیان پیرفلک، ۹ ساله، در ایذه با تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی به خودرو پدرش کشته شد. پدرش میثم پیرفلک هم به‌شدت زخمی شد و تا همین چند روز پیش از کشته‌شدن فرزندش کیان اطلاع نداشته است.


  3. پیام ویدیویی خواهر فرزانه قره‌حسنلو‌‌‌‌ که خودش به تبعید و همسرش به اعدام محکوم شده است

    ملیحه قره‌حسنلو، خواهر فرزانه قره‌حسنلو‌‌‌‌، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سه ماه اخیر، در یک پیام ویدیویی با حمایت از خواهر و شوهر خواهرش حمید قره حسنلو گفته است آن‌ها انسان‌هایی نیکوکار و وظیفه‌شناس هستند و قادر به واردآوردن هیچ آسیبی به هیچ انسانی نیستند.

    دکتر حمید قره حسنلو پزشک ۵۳ ساله یکی از پنج نفری است که به اتهام قتل یک بسیجی در حاشیه مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج به اعدام محکوم شده است. همسر او فرزانه قره‌حسنلو هم به ۲۵ سال تبعید محکوم شده است.

    اما این دو هم مانند خیلی بازداشت‌شدگان دیگر در روند قضایی شتاب‌زده و نا شفاف محاکمه شده‌اند که حتی امکان گرفتن وکیل هم نداشته‌اند.

    خانواده آنان می‌گویند دادگاه بر اساس اعترافات زیر شکنجه چنین حکم‌هایی داده است.


  4. حرف‌های نماینده لرستان درباره این‌که جمهوری اسلامی «رژیم کودک‌کش» خوانده می‌شود

    بخش‌هایی از حرف‌های یک نماینده استان لرستان در مجلس شورای اسلامی که در تلویزیون استانی گفته حکومت ایران حالا «رژیم کودک‌کش» خوانده می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه قرار گرفته است.

    مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، سه روز پیش در گفت‌وگوی ویژه خبری روز جمعه ۲ دی در شبکه تلویزیونی استان لرستان (فلک‌الافلاک)، از برخوردهای صورت‌گرفته با دانش‌آموزان معترض در ایران انتقاد کرده است.

    او گفته برخوردهای خشن صورت‌گرفته با معترضان کم‌‌سال، باعث شده عنوان «رژیم کودک‌کش» که پیش از این در رسانه‌های حکومتی ایران برای توصیف حکومت اسرائیل به کار می‌رفت، به سوی جمهوری اسلامی برگردد. این عضو مجلس شورای اسلامی پیش از این هم از گروهی از نمایندگان مجلس که خواهان اعدام معترضان شده بودند به تندی انتقاد کرده بود.


  5. درخواست کمک برادر امین کرکی، از کشته‌شدگان اعتراضات ۹۶ در دزفول، درباره دو برادر زندانی‌اش

    ویدیوی از درخواست کمک برادر امین کرکی، از کشته‌شدگان دی ماه ۹۶ دزفول، در ارتباط با سرنوشت دو برادر دیگر خود، سیروس کرکی و کامین کرکی که در زندان اعتصاب غذا کرده‌اند، منتشر شده است.عرفان کرکی از وضعیت وخیم دو برادرش در زندان‌ می‌گوید: «تماس سیروس و ملاقاتش قطع شده، او نیاز شدید به جراحی دارد و دو ماه است که خونریزی دارد، لب‌هایش را دوخته و از ۲۳ آذر در اعتصاب غذاست. کامین هم از ۲۵ آذر در اعتصاب غذا است. من درخواست دارم صدای این افراد باشید و نگذارید فراموش شوند».


  6. ابوالفضل قدیانی: جمهوری اسلامی رفتنی است؛ راهی جز خیابان باقی نمانده است

    ویدیویی از گفته‌های ابوالفضل قدیانی، از چهره‌های منتقد حکومت ایران در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته که او در آن می‌گوید که منشا تمام مصیبت‌ها در ایران، شخص رهبر جمهوری اسلامی است. آقای قدیانی که در ایران زندگی می‌کند، گفته که این حکومت رفتنی است و راهی جز اعتراض در خیابان‌ها باقی نمانده است.


  7. ابراز نگرانی پدر محمد قبادلو درباره وضعیت فرزندش در میان نگرانی‌ها درباره اعدام او

    پدر محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، ویدیوی دیگری درباره وضعیت فرزندش منتشر کرده است.

    مادر محمد قبادلو پیش‌تر هم در ویدیویی گفته بود که پسر ۲۲ ساله‌اش به اتهام «محاربه» به «اعدام» محکوم شده است. به گفته او «دادگاه وکلای محمد را عزل کرده و اجازه ورود به آنها ندادند.» اما قوه قضاییه در واکنش به این ویدیو اعلام کرد که هنوز حکمی برای محمد قبادلو صادر نشده است. به گفته وب‌سایت میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی‌محمد قبادلو «اتهام خود را پذیرفته است».

    مادر محمد قبادلو پیش‌تر در ویدیویی دیگر که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود گفته بود «بچه من را غریب گیر آوردند و بدون وکیل از او بازجویی کردند و در اولین جلسه دادگاه حکم اعدامش را صادر کردند».در حالیکه فعالان و نهادهای حقوق بشری از احتمال اعدام «قریب‌الوقوع» محمد قبادلو اظهار نگرانی می‌کنند، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه ایران مطلبی با عنوان «نگاهی به جنایتی که محمد قبادلو مرتکب شد» منتشر کرده که به نگرانی ها درباره احتمال اعدام او دامن زده است.

    دیوان عالی کشور هم با اصلاحیه‌ای اعلام کرد فرجام‌خواهی محمد قبادلو رد شده و حکم اعدام او «ابرام» شده است.


  8. ایلان ماسک در توییتر: نزدیک ۱۰۰ گیرنده اینترنتی استارلینک در ایران فعال شده است

    ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌اکس، در توییتر نوشته است شمار دستگاه‌های استارلینک که در ایران فعال شده‌اند، دارد به یک‌صد عدد نزدیک می‌شود.

    پیش از این روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود حدود ۲۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای کمک به دور زدن محدودیت‌های اینترنت در ایران، طی چند محموله به داخل این کشور قاچاق شده است.


  9. شعارهایی در حمایت از مجاهد کورکور در مراسم چهلم کیان پیرفلک

    در حالیکه حکومت ایران از مجاهد کورکور به عنوان یکی از عوامل حمله به مردم در ایذه یاد میکند و فیلمی از بازداشت او را پخش کرده است،‌ اما شهروندان ایذه این اتهام را قبول ندارندو امروز در مراسم چهلم کیان پیرفلک در حمایت از او شعار دادند.

    مادر کیان پیرفلک در مراسم خاکسپاری او گفته بود که ماموران خودرو آنها را به گلوله بستند، همان مامورانی که فرزند او را به ساختمان هلال احمر بردند.



  10. حضور سارا خادم الشریعه،‌ در مسابقات جهانی شطرنج،‌ بدون حجاب اجباری و زیر پرچم ایران

    سارا خادم الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران بدون حجاب اجباری در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق آسا در قزاقستان حاضر شد.

    آتوسا پورکاشیان،‌ دیگر استاد بزرگ شطرنج ایران هم که به آمریکا مهاجرت کرده زیر پرچم آمریکا در این مسابقات حضور دارد.

    این مسابقات از ۴ دی ماه در قزاقستان شروع شده و تا ۹ دی ادامه خواهد داشت.

    در مسابقات سال ۲۰۱۹ که در مسکو برگزار می‌شد، فدراسیون شطرنج ایران از ترس رویارویی با حریفان اسرائیلی تیم مردان را به این مسابقات اعزام نکرد.

    علیرضا فیروزجا، برخلاف نظر فدراسیون در آن مسابقات شرکت کرد. او حالا با پرچم فرانسه در مسابقات شرکت می‌کند.

    در همان مسابقات میترا حجازی‌پور عضور تیم ملی ایران در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق‌آسای جهان به میزبانی مسکو، بدون حجاب اسلامی به مصاف حریفانش رفت و کمی بعد رئیس فدراسیون شطرنج خبر اخراج او از تیم ملی را اعلام کرد. آن زمان خانم حجازی‌پور در فرانسه تحصیل و زندگی می‌کرد.


  11. نرگس محمدی، ترانه علیدوستی را ستود و او را «ترانه‌ی مردم ایران» خواند

    نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران در یادداشتی که در اینستاگرامش منتشر شد،‌ ترانه علیدوستی،‌ بازیگر زندانی در ایران را ستود و نوشت: «ما یقین داریم که ترانه‌ی مردم ایران، مادری مهربان و سربلند برای حنا ، زنی مقاوم و محکم برای آرمانخواهی و عزیزی دوست داشتنی برای مردم است.»

    خانم محمدی که در زندان اوین زندانی است با یادآوری خاطره ای از ترانه علیدوستی نوشت: «وقتی سال ۹۵ برای تلفن کیانا و علی اعتصاب کرده بودم، شنیدم که ترانه علیدوستی توییتی نوشته بود که هر وقت به دخترم حنا فکر می کنم، این دوری مادر از فرزند را نمی توانم تصور کنم.»

    او نگهداری ترانه علیدوستی و سایر فعالان سیاسی و مدنی در سلول انفرادی را «روش حکومت ایران برای تحت فشار قرار دادن افراد به منظور پرونده سازی،‌ گرفتن اقرار و اعتراف و منزوی کردن آنها خواند.»

    بیش از ۱۰ روز از بازداشت ترانه علیدوستی می‌گذرد و در تماس کوتاهی که او پس از بازداشت داشته به پدرش گفته که در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی است.



  12. رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا: دوتابعیتی‌ها هر چه سریع‌تر از ایران خارج شوند، بعد از هر اعدام باید تحریم اعلام شود

    یک عضو ارشد حزب محافظه‌کار، حزب حاکم بریتانیا از شهروندان این کشور خواست هر چه سریعتر و به امن‌ترین نحو ممکن از ایران خارج شوند.

    به گزارش رایو چهار بی‌بی‌سی، آلیشیا کرن رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا امروز عملکرد جمهوری اسلامی را «گروگانگیری دولتی در ابعاد وسیع» توصیف و از وضعیت بریتانیایی-ایرانی‌ها اظهار «نگرانی عمیق» کرد و گفت:

    «واقعیت این است که ایران نشان داده با طیب خاطر هر کسی را که تابعیت دوگانه دارد بازداشت می‌کند.»

    «اگر یک بریتانیایی دوتابعیتی در ایران است، صد در صد باید آنجا را ترک کند. زیرا کاملا مشهود است که آنها از این افراد برای هر شطرنجی که می‌توانند بازی کنند استفاده می‌کنند. این افراد با سرکوب بی‌رحمانه مواجه می‌شوند و من هر شهروند غربی را که در ایران است ترغیب می‌کنم به امن‌ترین شکل ممکن ایران را ترک کند.»

    خانم کرن با انتقاد از اعدام معترضان گفت: «بریتانیا و متحدانش باید اطمینان حاصل کنند که بعد از هر اعدامی تحریم‌هایی را اعلام کنند و بکوشند از کشته شدن معترضان بی‌گناه جلوگیری شود.»

    خانم کرن با انتقاد از دولت بریتانیا گفت ریشی سوناک نخست وزیر هفته پیش به او گفته بود که کل سپاه پاسداران مشمول تحریم می‌شود اما هنوز چنین تحریمی اعلام نشده است.

    سپاه ثارالله استان کرمان دیروز در بیانیه‌ای گفت هفت نفر از اعضای «شبکه‌ای سازمان‌یافته» به نام زاگرس را دستگیر کرده که «با هدایت مستقیم عناصری از کشور انگلیس»، تیمی «فعال در داخل و خارج کشور» تشکیل داده بودند و به «توطئه‌های براندازی بویژه در جریان آشوب‌های اخیر» می‌پرداختند. برخی از بازداشتی‌ها «دوتابعیتی» اعلام شدند.

    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفت «دولت‌هایی که روی تحولات داخلی ایران شرط بندی کردند، بدانند که بر اسب بازنده شرط بسته‌اند» و با «دامن زدن به اغتشاش» دچار «اشتباه محاسباتی» شده‌اند.

    او همچنین گفت: «امروز در همین چارچوب، لیست تحریم‌های جدیدی را هم علیه برخی نهادهای مرتبط با اتحادیه اروپا و شخصیت‌های اتحادیه اروپا و هم تحریم‌هایی را علیه برخی نهادهای انگلستان و برخی نهادها و شخصیت‌های این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد.»



  13. نرگس حسینی، از «دختران خیابان انقلاب» با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد

    نرگس حسینی،‌ از دختران خیابان انقلاب که از تاریخ ۳۰ شهریور در کاشان بازداشت و به زندان کاشان منتقل شده بود،‌ امروز با «تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی» آزاد شد.

    او از جمله زنان معترض به حجاب اجباری بود که در دی ماه ۱۳۹۶ به دلیل برداشتن روسری خود و ایستادن بدون روسری روی یک سکو در خیابان انقلاب تهران به حجاب اجباری اعتراض کردند.

    این زنان به عنوان «دختران خیابان انقلاب» معروف شدند.


  14. معاون استاندار خراسان جنوبی: هیچ نهادی حق ارائه خدمات به افرادی که کشف حجاب کرده‌اند، ندارد

    معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرده است که «هیچ دستگاه، نهاد، موسسه،‌ بانک و شرکت در این استان حق ارائه خدمات به افرادی که کشف حجاب کردند، ندارد.»

    محمرضا طالبی در نشست ستاد عفاف و حجاب استان خراسان جنوبی گفت: «در صورت پاسخگویی ادارات به افرادی که کشف حجاب کرده‌اند، مدیر یا مسئول آن مجموعه باید پاسخگوی این قصور و خطا باشد.»

    اعتراض‌های کنونی با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شروع شد. در آن زمان طرح «عفاف و حجاب» ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جریان بود.

    بر اساس این طرح تمام نهادهای خصوصی (حتی راننده تاکسی و فروشنده) و تمام نهادهای دولتی مسئول حفظ حجاب کارکنان، مراجعان و مشتریان هستند در غیر این صورت با مجازات‌های مختلف از جریمه تا زندان و از دست دادن حق کار مواجه می‌شوند.

    با وجودیکه در صد روز گذشته دختران و زنان در سراسر ایران حجاب از سر گرفتند یا آن را سوزانده‌اند، این ستاد و بقیه دستگاه حاکم بر اجرای هر چه شدیدتر حجاب اجباری اصرار دارند و به گفته یک نماینده مجلس «عقب‌‎نشینی از طرح عفاف و حجاب را عقب‌نشینی از جمهوری اسلامی» می‌دانند.

    معاون استاندار خراسان جنوبی هم امروز تاکید کرد که «جمهوری اسلامی تحت هیچ عنوانی از موضوع رعایت حجاب کوتاه نیامده و نخواهد آمد.»

    در اجرای این طرح، اماکن نیروی انتظامی در شهرهای مختلف هر چه بیشتر اقدام به پلمب کردن کسب‌وکارها به دلیل عدم رعایت حجاب کارکنان و مراجعانشان کرده است.


  15. بازگردان پرواز تهران به دوبی و فرود در کیش برای پیاده کردن همسر و دختر علی دایی از پرواز

    علی دایی،‌ اسطوره فوتبال ایران تایید کرده است که هواپیمای حامل همسر و دخترش را که از تهران عازم دوبی بوده است، در جزیره کیش وادار به فرود کردند و دختر و همسر علی دایی را از پرواز پیاده کردند.

    آقای دایی به خبرگزاری ایسنا گفت که همسر و دخترش بازداشت نشدند و او پیگیر بازگرداندن آنها به تهران است.

    او به ایسنا گفت: «همسر و دخترم امروز از فرودگاه امام خمینی کاملا قانونی سوار هواپیما شدند تا به دوبی بروند اما هواپیمای شرکت ماهان را از دوبی برگرداندند و در کیش به زمین نشاندند و دختر و همسر من را از پرواز پیاده کرده‌اند اما بازداشت نشدند. الان هم پیگیر کارهای آنها هستم تا از کیش به تهران برگردند.»

    او با ابراز تعجب از اتفاقی که افتاده تاکید کرده است که همسر و دخترش هیچ مشکل ممنوع الخروجی نداشتند و قرار بوده برای یک سفر کوتاه به دوبی بروند.

    دایی افزود: «چیزهایی در زندگی‌ام می‌بینم که باورش برایم خیلی سخت است. آنها کاملا قانونی از محل بررسی پاسپورت عبور کرده‌اند و سوار هواپیما شده‌اند اما از دوبی این‌ همه مسافر را برگرداندند تا همسر و دختر من را پیاده کنند.»

    دقایقی پس از نشر این خبر، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کانال تلگرام خود از قول یک منبع آگاه نوشته است که همسر علی دایی ممنوع‌الخروج بوده‌ است.

    بیشتر بخوانید: علی دایی: هواپیما را از دوبی برگرداندند که دختر و همسرم را پیاده کنند



  16. رسانه‌های ایران از کشته شدن یک دختر ۱۲ در شلیک پلیس به یک خودرو در استان هرمزگان خبر می‌دهند

    به گزارش رسانه‌های ایران شلیک پلیس به یک خودرو در استان هرمزگان منجر به کشته شدن یک دختر ۱۲ ساله شده است.

    خبرگزاری‌های ایران پیشتر از این تیراندازی و زخمی شدن یک نفر خبر داده بودند و اکنون برخی گزارش می‌کنند که او کشته شده است.

    خبرگزاری ایرنا این تیراندازی را به یک «خودروی حامل مواد مخدر» عنوان کرده است هر چند بنا بر گزارش‌ها، خانواده این دختر این روایت را قبول ندارند.

    امروز خبرگزاری فارس اظهارات احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان را منتشر کرد که گفت «حادثه روز گذشته برای یک خانواده اهل بستک در جاده بستک-لاور میستان» رخ داده و باعث «فوت یک دختر ۱۲ ساله در جریان تیراندازی پلیس به خودروی حامل خانواده» شده است.

    از دیروز در رسانه‌های اجتماعی گزارش‌هایی از کشته شدن «دختر ۱۲ ساله‌ای به نام سهی اعتباری» در تیراندازی به خودروی آنها منتشر می‌شد.

    به گزارش ایرنا، به گفته سرهنگ مهرداد مشوق جانشین انتظامی هرمزگان این تیراندازی در ساعت ۱۶:۳۰ یکشنبه چهارم دی رخ داده است:

    «ماموران انتظامی پاسگاه جناح از توابع شهرستان بستک خودرو سواری پژو پارس با شیشه دودی غلیظ مشکوک شده و دستور توقف دادند که راننده بدون توجه به دستور پلیس و علائم هشدار دهنده و بازدارنده با افزایش سرعت اقدام به فرار کرد که پس از طی مسافت طولانی توقف خودرو میسر نگردیده که ماموران به ناچار و با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح، اقدام به تیراندازی هوایی و سپس لاستیک خودرو کردند که راننده با وجود پنجری خودروهمچنان با سرعت سرسام آور به مسیر خود ادامه داد که پس از طی مسافتی با توجه با پنچری، این خودرو متواری متوقف گردید.»

    این خبر در حالی منتشر می‌شود که امروز مراسم چهلم کیان پیرفلک کودک ۱۰ ساله در ایذه برگزار شده است. او به گفته مادرش با تیراندازی ماموران به خودرویشان در اعتراض‌های ایذه کشته شده است اما مقام‌های رسمی تیراندازی را به «تروریست‌ها» نسبت می‌دهند.