۱۴۰۱ دی ۸, پنجشنبه

تندروترین دولت تاریخ اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو سوگند خورد

بنیامین نتانیاهو گفته است از حقوق مدنی محافظت خواهد کرد

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر،

بنیامین نتانیاهو گفته است از حقوق مدنی محافظت خواهد کرد

مذهبیترین و تندروترین دولت تاریخ اسرائیل سوگند یاد کرد.بنیامین نتانیاهو با تشکیل یک دولت ائتلافی شامل حزب لیکود و متحدان افراطی‌اش بار دیگر نخست‌وزیری اسرائیل را به عهده گرفته است.

نگرانی داخلی و بین‌المللی وجود دارد که تشکیل چنین دولتی باعث شعله ور شدن درگیری با فلسطینی‌ها، آسیب رساندن به دستگاه قضایی و محدود کردن حقوق اقلیت‌ها خواهد شد.آقای نتانیاهو قول داده است که دنبال صلح باشد و از حقوق مدنی محافظت کند.

امروز پنجشنبه ۲۹ دسامبر، بنیامین نتانیاهو در نشست ویژه کنست (پارلمان) اسرائیل در بیت المقدس گفت دولت او "حکومت‌داری، صلح و امنیت شخصی را به شهروندان اسرائیل باز خواهد گرداند".

«من مرثیه‌های مداوم مخالفان را در مورد "پایان دولت"، "پایان دموکراسی" می‌شنوم، اعضای اپوزیسیون، شکست در انتخابات، پایان دموکراسی نیست، این جوهر دموکراسی است.»

صدها معترض در بیرون کنست تجمع کردند و پرچم‌های اسرائیل و پرچم‌های رنگین کمانی با ستاره داوود را در دست داشتند و دست نوشته‌هایی با مضامین «شرم»، «خطر» و «مرگ بر نژادپرستی» با خود داشتند.

مور، یک زن از بیت المقدس به بی‌بی‌سی گفت: «من اینجا هستم چون کشورم در حال جدا شدن از ارزش‌های دموکراتیک خود است. من به عنوان یک زن آسیب می‌بینم و دوستانم به عنوان زنان، جامعه ال جی بی تی کیو و عرب‌ها آسیب می‌بینند.»

صدها معترض به دولت جدید اسرائیل در برابر کنست
توضیح تصویر،

صدها معترض به دولت جدید اسرائیل در برابر کنست

این ششمین دوره نخست وزیری آقای نتانیاهو خواهد بود که ۱۸ ماه پیش توسط مخالفانش برکنار شد، اما شرکای دولت ائتلافی او متعهد شده‌اند که کشور را در مسیر جدیدی هدایت کنند.

پادکست
پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی – دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

پادکست

پایان پادکست

شرکای دولت ائتلافی آقای نتانیاهو قول داده‌اند که به پارلمان اختیاراتی بدهند تا احکام دیوان عالی را رد کند. این احزاب همچنین بیانیه‌هایی علیه جامعه ال جی بی تی کیو صادر کرده و خواهان دادن اجازه به کسب و کارها برای امتناع از ارائه خدمات به افراد به دلایل مذهبی شده‌اند.

اولین اصل راهبردی دولت جدید که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام می کند که «مردم یهود حق انحصاری و غیرقابل انکار بر تمام مناطق سرزمین اسرائیل دارند.» این اصل می‌گوید که این شامل کرانه غربی اشغالی هم می‌شود و قول می‌دهد شهرک‌سازی‌ها را در آن مناطق « توسعه دهد».

حدود ۶۰۰ هزار یهودی در حدود ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که از زمان اشغال کرانه غربی و شرق بیت‌المقدس توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ ساخته شده. اکثریت جامعه بین المللی این شهرک‌ها را بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی می‌دانند، اگرچه اسرائیل چنین تفسیری را رد می‌کند.

همچنین در سراسر کرانه غربی نزدیک به ۱۰۰ شهرک کوچک که بدون مجوز دولت اسرائیل ساخته شده‌اند وجود دارد.

آقای نتانیاهو در توافق هفته گذشته برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب افراطی ملی‌گرای «صهیونیسم مذهبی» موافقت کرد که این شهرک‌ها را قانونی کند. او همچنین قول داد که کرانه غربی را بر اساس «زمان بندی مورد نظر و بر اساس منافع ملی و بین المللی اسرائیل» الحاق کند. چنین اقدامی با مخالفت متحدان غربی و عرب اسرائیل مواجه خواهد شد.

بتسلایل سموتریش، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» (سمت راست) و ایتامور بن گویر (سمت چپ)، دو سیاستمدار راست افراطی در کابینه جدید سمت‌های مهمی در اختیار دارند

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر،

بتسلایل سموتریش، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» (سمت راست) و ایتامور بن گویر (سمت چپ)، دو سیاستمدار راست افراطی در کابینه جدید سمت‌های مهمی در اختیار دارند

بتسلایل سموتریش، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی»، که یک شهرک نشین کرانه غربی است در دولت جدید وزیر دارایی خواهد بود و بر اداره مدنی اسرائیل نظارت خواهد کرد که شهرک‌سازی در کرانه غربی را تایید می‌کند و جنبه‌های مهم زندگی فلسطینی‌ها را کنترل می‌کند.

ایتامور بن گویر، رهبر حزب اُتسما یِهودیت (قدرت یهودی)، شهرک نشین و سیاستمدار افراطی ملی گرا که قبلاً به اتهام نژادپرستی و حمایت از یک سازمان تروریستی محکوم شده بود، وزیر امنیت ملی و مسئول پلیس خواهد بود.

سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات دولت خودگردان فلسطینی روز پنجشنبه هشدار داد که طرح‌های توسعه شهرک‌سازی در کرانه غربی خطرناک است و گفت چنین اقدامی «عواقبی برای منطقه خواهد داشت».

شرکای دولت ائتلافی آقای نتانیاهو ایده راه حل دو کشور مستقل را رد می‌کنند. طبق این راه حل که از حمایت جامعه جهانی برخوردار است، یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی مشترک بیت‌المقدس با اسرائیل شکل می‌گیرد.

همچنین در داخل اسرائیل و خارج این کشور نگرانی‌هایی در باره دیدگاه‌های بسیار سفت و سخت این احزاب در مورد اعمال قوانین یهودی و حقوق اقلیت‌های جنسی توسط وزرای جدید وجود داشته است.

آویگدور (آوی) مائوز، رئیس حزب ضد اقلیت‌های جنسی نوام، به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست وزیری فعالیت خواهد کرد.

او خواستار ممنوعیت برگزاری مراسم رژه افتخار همجنسگرایان در بیت المقدس شده است، فرصت‌های برابر برای زنان در ارتش را تایید نمی‌کند و می‌خواهد مهاجرت به اسرائیل را برای یهودیان بر اساس تفسیر دقیق قوانین یهود محدود کند.

در همین حال، فعالان، پزشکان و صاحبان کسب و کارها هشدار داده‌اند که اگر قانون ضد تبعیض تغییر کند و به کسب و کارهای خصوصی اجازه دهد که ارائه خدمات به مشتریان ناقض اعتقادات مذهبی را متوقف کنند، تبعیض علیه افراد جامعه ال جی بی تی کیو به طور بالقوه می‌تواند قانونی شود.

اگرچه توافق ائتلاف بین لیکود و اتحاد یهودیت توراتی خواستار چنین اصلاحیه‌ای است، آقای نتانیاهو گفته است که از آن جلوگیری خواهد کرد و دولت او اجازه هیچ آسیبی به جامعه اقلیت‌های جنسی را نخواهد داد. او همچنین یکی از اعضای همجنسگرای لیکود، امیر اوهانا را به عنوان رئیس پارلمان انتخاب کرده است.