مولوی عبدالحمید: «بهائی‌ها هم حق شهروندی دارند»

عبدالحمید

منبع تصویر،MOLANAABDOLHAMID

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های امروز نماز جمعه به پیروان آئین بهائی در ایران اشاره کرد و گفت: « بهائی‌ها، یهودی‌ها، مسیحیان و حتی کسانی که به خدا اعتقاد ندارند انسانند و حق بشری و شهروندی دارند.»

او گفت: «اجداد آنهایی که از اسلام برگشته‌اند را می‌توان مرتد اعلام کرد که آن هم از تاریخی است که گذشته است، اما فرزندان آن‌ها مرتد نیستند، چون فرزندان آیین والدین خود را انتخاب می کنند، اما گاهی می‌شنویم که برای آن‌ها حکم ارتداد صادر می‌کنند.»

مقامات ايران بهائیان ایران را، به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در کشور، فرقه ضاله تلقی می‌کنند و آن‌ها را آزار و اذیت می‌کنند. در سال‌های آغاز پس از پیروزی انقلاب، تعدادی از بهائیان اعدام و مفقود شدند.

مولوی عبدالحمید با «نخبه و قهرمان دانستن علی دایی» برگرداندن هواپیمایی که همسر و دخترش دایی، سوارش بودند را کاری نادرست خواند.

آقای عبدالحمید در ادامه خطبه‌ها با اشاره به اینکه مردم ایران «آزادی و عدالت می‌خواهند» گفت: «قانون اساسی ضعف‌های اساسی دارد اما با همین ضعف‌ها هم به آن عمل نشده است. اجرای سلیقه‌ای همین قانون است که چنین مشکلاتی برای کشور بوجود آورده است. همه از تبعیض و فساد و نبود آزادی‌های که هم شرعی، هم عرفی و هم قانونی است، شکایت دارند. آنها آزادی بیان و قلم و همان آزادی‌هایی که در قانون اساسی آمده را می‌خواهند.»

او در ادامه چند بار تاکید کرد که «بگذارید مردم انتقاد کنند،‌ بگذارید مردم حرف بزنند. اجازه تجمع اعتراضی را هم باید بدهند. اینها قانونی‌اند و در همه جای دنیا هم این‌ها قانونی است.»

آقای اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بعضی ها گفتند که اینها تجزیه طلب هستند که این حرفها را میزنند. اما ما مخالف صد درصد تجزیه هستیم. ما همه ایرانیها در کنار هم هستیم و با هم برادریم. با درد همه ایرانی‌ها هم‌دردی می‌کنم. همه چه مسلمان و چه غیرمسلمان حق انسانی دارند. الان یک بوی محبت در سراسر کشور نسبت به همه اقوام پیچیده است.»

امام جمعه زاهدان با اشاره به اعتراضات زنان در ایران گفت: «حق زنان با مردان بنابر آیات قرآن برابر است. اما وقتی شکم و جیب و سفره او خالی است و به او احترام گذاشته نمی‌شود و موقعیت داده نمی شود و بعد هم بخواهیم حجاب را به زور سرش کنیم او هم تحمل نمی کند و این عکس العمل‌ها را نشان می دهند.»

مولوی عبدالحمید درباره احکام صادر شده برای کودکان هم گفت: «بچه اگر هم قتلی انجام بدهد، چون بچه است اگر هم جنایتی بکند و قتلی انجام دهد کار او قتل عمد حساب نمی شودو نباید قصاص شود. حتی بعضی‌ وقت‌ها بچه را نگه می‌دارند تا بزرگ شود و قصاص را انجام بدهند که این هم اشتباه است، چون او فعلش را در زمان بچگی انجام داده است. بله حتمن باید دیه و خسارت بدهد اما نباید اعدام بشود.»

او همچنین با «دردآور خواندن کشته شدن کودکان در اعتراضات اخیر» گفت:«بی احتیاطی تیراندازی ماموران دولتی بچه ای را کشت.»

اشاره آقای عبدالحمید به کشته شدن سها اعتباری، دختر دوازده ساله ایست که در هرمزگان، با تیراندازی لباس شخصی‌ها کشته شد.

پیش از آن هم ماموران لباس شخصی، با تیراندازی به خودوری خانواده پیرفلک در ایذه، کیان، پسر این خانواده کشته شد و پدرش خانواده هنوز در بیمارستان است. قتلی که با واکنش فراوانی در ایران و جهان روبرو شد.

او همچنین با شهید خواندن خدانور لجه‌ای گفت: «از مادرش پرسیدم چرا او این‌طور محبوب شد؟ گفت: خیلی به من محبت می‌کرد و پاهای من را می‌بوسید.» خدانور لجه‌ای، جوان ۲۷ ساله‌ای بود که هشتم مهر در جمعه خونین زاهدان با شلیک گلوله‌ نیروهای امنیتی کشته شد.

مانند هفته‌های گذشته امروز هم بعد از برگزاری نماز جمعه در شهر زاهدان،‌ تظاهراتی در این شهر انجام شد. گروهی از تظاهرکنندگان علیه بسیج و سپاه شعار دادند« سپاه جنایت میکند،‌ خامنه‌ای حمایت می‌کند» و«بسیجی، سپاهی،‌ داعش ما شمایی».

گروهی از معترضان هم عکسی از علی خامنه‌ای را آتش می‌زنند. ‌

خدانور

منبع تصویر،SOCIALMEDIA

توضیح تصویر،

دست‌های بسته خدانور لجه‌ای به میله پرچم در کلانتری ۱۵ زاهدان