۱۴۰۱ دی ۹, جمعه

اذعان یک مقام سپاه: مسئولان ارشد نظام جلوی خامنه‌ای ایستادند

4 ساعت پیش

حمید اباذری، مشاور فرمانده کل سپاه اذغان کرده که شماری از "مقامات درجه یک نظام" در مسئله سرکوب و برخورد با معترضان جلوی خامنه‌ای "ایستادند". وکلای تعیینی دفاع توماج صالحی را بر عهده گرفتند.به یک طلبه در قم تیراندازی شد.

https://p.dw.com/p/4La31
کپی لینک

حمید اباذری، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در یک سخنرانی که سه‌شنبه ششم دی از شبکه استانی صداوسیما مازندران پخش شد، گفته است: «فرماندهان ارشد و مسئولان درجه یک نظام مقابل رهبر جمهوری اسلامی ایستادند.»

روز پنجشنبه هشتم دی، ویدئوهایی حاوی قسمت‌هایی از این سخنرانی در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان شده‌اند. اباذری از جمله در گلایه از عدم همراهی روحانیان و فرماندهان بلندپایه سپاه با رفتار حاکمیت نسبت به معترضان می‌گوید: «آقاجان تو این ‌قدر القاب پشت سرت هست، کلی بیتت برو و بیا دارد پس چرا حرفی نمی‌زنی؟»

در این سخنان که زمان دقیق آن مشخص نیست، اباذری بدون نام بردن از کسی، به دودستگی میان فرماندهان و مسئولان ارشد نظام اشاره می‌کند: «به چشم خود دیدم چه سرداران بزرگی کم آوردند و مقابل ارزش‌ها ایستادند، مقابل نظام ایستادند.»

آخرین بار که گزارشی از اباذری در رسانه‌ها منتشر شده، به اواخر مهر بر می‌گردد که او در قائمشهر پیرامون اعتراضات سراسری صحبت کرد. 

دو وکیل تعیینی دفاع از توماج صالحی را بر عهده گرفتند

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری خبر داد که وکالت او و رزا اعتماد انصاری برای دفاع از توماج صالحی مورد پذیرش قرار گرفته است. 

این وکیل دادگستری در توییتی نوشته است: «وکالت من و همکارم، رزا اعتماد انصاری در پرونده توماج صالحی پذیرفته شد، بخشی از پرونده توسط همکارم مطالعه شده است. در روزهای آتی کل پرونده مطالعه خواهد شد و با موکل ملاقات خواهیم کرد.»

توماج صالحی خواننده موسیقی رپ از هشتم آبان در بازداشت به سر می‌برد. اسدالله جعفری، رییس دادگستری اصفهان اتهام‌های او را علاوه بر "افساد فی‌الارض"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، «تشکیل و اداره دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور" و "نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز" اعلام کرده است.

با توجه به این اتهامات نهادهای حقوق بشری نام او را در فهرست کسانی اعلام کرده‌اند که در خطر اعدام قرار دارند.

یه-وُن ری Ye-One Rhie  نماینده حزب سوسیال دموکرات در مجلس آلمان کفالت سیاسی توماج صالحی را بر عهده دارد.

سپیده احمدخانی به ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

سپیده احمدخانی، دانشجوی دانشگاه بهشتی به ۵ سال حبس تعزیری، یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

کانال "شوراهای صنفی دانشجویان کشور"  اتهامات این دانشجو  را "اجتماع و تبانی، اخلال در نظم عمومی و تهیه پژوهش‌نامه پیرامون ضرورت وجود امنیت در جوامع بشری، مذمت خیانت و علاقه به وطن" عنوان کرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این فعال دانشجویی همچنین به دو سال منع خروج از کشور و منع استفاده از موبایل و ابزار هوشمند و ممنوعیت عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

سپیده احمدخانی همچنین از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی افشاری محکوم به ارائه خدمات عمومی رایگان در مرکز نگهداری سالمندان بهزیستی استان تهران به مدت دو سال است.

احمدخانی، دانش آموخته کارشناسی معماری دانشگاه زنجان و کارشناسی ارشد مطالعات معماری دانشگاه بهشتی است که اول مهرماه سال جاری بازداشت شد.

حمله مسلحانه به یک طلبه در قم

یک طلبه شامگاه پنجشنبه ۸ دی در قم مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت. اعتمادآنلاین با اعلام این خبر نوشته است: «شب گذشته یک فرد ناشناس سوار بر موتورسیکلت در حوالی خیابان دروازه ری قم دو گلوله به یک طلبه شلیک کرد و متواری شد.»

هویت این طلبه دهقانی اعلام و گفته شده، در بیمارستان نکویی قم بستری است. بنا بر گزارش های اولیه مشخص شده یک تیر به شکم و تیر دیگر به پای این طلبه خورده است.

ابطحی: حاکمیت چیزی جز رفتار خشونت آمیز بلد نیست

محمدعلی ابطحی، از اعضای مجمع روحانیون مبارز در واکنش به بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از اعدام‌ها گفته است: «موضعی که جامعه مدرسین گرفت موضع نامبارکی بود، گویا بر محفل اعدام می‌خواهند جشن شادی بگیرند.»

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از این بیانیه ادامه داد: «حتی اگر کسی از لحاظ شرعی حکمش اعدام باشد، نباید برای اعدامش هورا کشید و دست زد زیرا خوشحالی کردن برای اعدام، امری غیراخلاقی و غیردینی است.»

او همچنین  با بیان اینکه "حاکمیت اساسا روش دیگری جز رفتارهای خشونت آمیز بلد نیست" افزود: «در نتیجه فاصله جامعه با حاکمیت روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اخیرا در بیانیه‌ای با دفاع از احکام اعدام‌ معترضان بازداشت‌شده در اعتراضات سراسری خواستار تداوم اجرای حکم اعدام برای دیگر معترضان شد.