۱۴۰۱ دی ۱۰, شنبه

روابط عمومی سپاه پاسداران، سخنان فرمانده سپاه درباره ریزش بعضی فرماندهان را «برداشت شخصی» دانست

حمید اباذری
Image caption: حمید اباذری که روز گذشته از او به عنوان «مشاور فرمانده کل سپاه» نام برده شد

روابط عمومی کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای سخنان حمید اباذری، یکی از فرماندهان سپاه، را درباره ایستادن برخی «سرداران بزرگ» مقابل رهبر ایران را «برداشت شخصی» او عنوان و تاکید کرده که او «مشاور فرمانده کل سپاه نیست».

حمید اباذری که دیروز از او با عنوان «مشاور فرمانده کل سپاه» نام برده شد، گفته بود که در جریان اعتراضات گسترده اخیر، بعضی از فرماندهان «کم آوردند و مقابل ارزش‌ها، آقایشان و نظام ایستادند.»

در بیانیه سپاه پاسداران همچنین آمده که سخنان او «تقطیع شده است.»

این بیانیه می‌گوید آنچه آقای اباذری درباره مواضع متفاوت برخی سرداران و فرماندهان جنگ «پیرامون رخدادها، حوادث و جریانات داخلی» گفته، «برداشت شخصی، تحلیل و نظر شخصی» اوست و با «واقعیات موجود انطباق ندارد.»

آقای اباذری که روز گذشته «در یادواره شهدای خیابان فلسطین شهرستان ساری» سخنرانی کرد، گفته بود: «ببینید چه بزرگان و خواصی کم آوردند.»

او درباره آنها افزوده بود: «تو اینقدر القاب پشت سرت است؛ کلی بیت‌ات برو و بیا دارد. چرا حرف نمی‌زنی؟ مگر نمی‌بینی با این نظام مقدس و این حقیقت عالی چه رفتارهایی می‌کنند؟ مگر نمی‌بینی نسبت به آقا و ولی این جامعه چه رفتارهایی و چه توهین‌هایی می‌شود؟ بلند شو حرفت را بزن؛ تو ناسلامتی جزو خواصی؛ تو نان انقلاب را خوردی!»

این جانشین سابق دانشگاه افسری امام حسین درباره فرماندهان هم گفت: «به چشم دیدم سرداران بزرگ و فرماندهانی که کم آوردند که لحظه به لحظه جنگ بودند و چه شجاعت‌هایی داشتند، کم آوردند و مقابل ارزش‌ها، آقایشان و نظام ایستادند. ما دیدیم سرداران بزرگ و مسئولین درجه یک این نظام بودند، دیدیم که کم آوردند.»

آقای اباذری همچنین از مداحانی که سکوت کردند، انتقاد کرد: «طرف مداح است؛ تو نان انقلاب و نظام اسلامی را خوردی؛ نان این شهدا را خوردی! تو چرا سکوت کردی؟ اینها امتحان است. از بزرگان زیاد شنیدیم که فتنه‌های آخرالزمان، صبح مومن است و شب کافر. می‌بینید چه کسانی کم آوردند؟ افراد زیادی هستند که کم آوردند و بریدند.»

از زمان شروع اعتراضات گسترده در ایران، شماری از مقامات ایرانی ازجمله علی خامنه‌ای از «خواص» انتقاد کردند که چرا سکوت کردند و در مقابل اعتراضات موضع صریح نگرفتند.

در جمهوری اسلامی منظور از خواص، صاحب منصبان حکومتی است.