۱۴۰۱ دی ۴, یکشنبه

سپاه می‌گوید اعضای «شبکه زاگرس» را که از «انگلیس هدایت می‌شد» دستگیر کرده است

sepah

منبع تصویر، Mizan

سپاه ثارالله استان کرمان می‌گوید به «شبکه‌ای سازمان‌یافته» به نام زاگرس «ضربه» زده است.

در بیانیه روابط عمومی سپاه ثارالله کرمان آمده این شبکه، «با هدایت مستقیم عناصری از کشور انگلیس»، تیمی «فعال در داخل و خارج کشور» تشکیل داده بود که به «توطئه‌های براندازی بویژه در جریان آشوب‌های اخیر» می‌پرداخت.

به نوشته این بیانیه، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه «در یک عملیات موفق» هفت نفر از «لیدرهای آن در داخل کشور» را شناسایی و دستگیر کرده‌اند و «همزمان با اقدامات فنی و سایبری، گروه‌ها و کانال‌های مرجع آنان نیز از دسترس خارج و مسدود شده است.»

به گفته سپاه کرمان بعضی از دستگیرشدگان «دوتابعیتی» هستند «که مترصد فرار از کشور بودند.»

جزئیات بیشتری ذکر نشده جز اینکه «اطلاعات تکمیلی متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

از تقریبا صد روز پیش که اعتراض‌هاس سراسری با مرگ مهسا امینی شروع شد، سپاه بارها در بیانیه‌های مختلف از دستگیری اعضای «شبکه‌های» مختلف خبر داده که قصد وارد کردن و استفاده از سلاح و «عملیات تروریستی» را داشته‌اند.

معمولا این گروه‌ها به اسرائیل منتسب می‌شوند و این نخستین بار است که این شبکه‌هایی که برخی اصالتشان را زیر سوال می‌برند و آن را بخشی از برنامه سرکوب اعتراضات می‌دانند، به «انگلیس» مرتبط شده‌اند.

بعلاوه، ظاهرا این نخستین بار است که پس از شروع اعتزاضات فعلی، سپاه مستقیم از دستگیری دوتابعیتی‌ها صحبت می‌کند هرچند که قبلا دستگیری «تبعه‌های خارجی» را اعلام کرده بود.

حکومت در ایران اصرار دارد که اعتراض‌های کنونی«توطئه دشمنان» است و در تمام بیانیه‌های امنیتی-نظامی-قضایی دستگیرشدگان یا «فریب‌خورده» قلمداد می‌شوند یا از «عناصر دشمن».

این سیاست‌ در نخستین سخنرانی علی خامنه‌ای پس از شروع اعتراض‌های سراسری تعیین شد و نهادهای امنیتی-نظامی-قضایی آن را اجرا می‌کنند.

پیروی از خط‌مشی‌هایی که او برای این نهادها تعیین می‌کند بی‌سابقه نیست و یکی از نتایج آن ماجرای مازیار ابراهیمی در پرونده «ترور دانشمندان هسته‌ای» بود که نشان داد چگونه با بی‌رحمانه‌ترین شگردها زندگی افراد بی‌گناه و خانواده‌هایشان نابود می‌شود تا به سناریوی مطلوب رهبر جمهوری اسلامی «اعتراف» کنند.

نمونه دیگری که فاش شد شکنجه فهیمه دری همسر سعید امامی بود تا قتل‌های زنجیره‌ای دگراندیشان و فعالان که وزارت اطلاعات ایران انجام می‌داد، به اسرائیل منتسب شوند.اعلام