ابراهیم رئیسی مخالفان را تهدید کرد: به معاندین رحم نخواهیم کرد

ابراهیم رئیسی رئیس دولت جمهوری اسلامی

منبع تصویر، IRNA

توضیح تصویر،

ابراهیم رئیسی رئیس دولت جمهوری اسلامی

ابراهیم رئیسی رئیس دولت جمهوری اسلامی سه‌شنبه در مراسمی بار دیگر با اشاره به اعتراضات ضد حکومتی صد روز اخیر در ایران گفت «به معاندین رحم نخواهیم کرد»

او در عین حال گفت «آغوش ملت برای همه آنهایی که دچار فریب شدند باز است».

او بار دیگر در میان جمعیتی که شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر منافق» می‌داد اعتراضاتی که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد آغاز شد را اغتشاش نامید.

خبرگزاری فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) امروز تخمین زده است که ۵۰۷ نفر از معترضان در فاصله ۲۷ شهریور تا ۵ دیماه در اعتراض به جان باختن مهسا امینی جان خود را از دست داده‌اند.

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر شمار بازداشت شدگان را دستکم ۱۴ تا ۱۶ هزار نفر تخمین زده‌اند. حکومت ایران تا کنون دو تن از معترضان را اعدام کرده است.

ابراهیم رئیسی در سخنرانی امروز خود گفت «شرایط کشور امن شده است».

محدودیت شدید حکومت ایران بر جریان آزاد اطلاعات و گزارش‌دهی مستقل تعیین دقیق تعداد و هویت کشته‌شدگان را دشوار کرده است.

حکومت در ایران اصرار دارد که اعتراض‌های کنونی«توطئه دشمنان» است و در تمام بیانیه‌های امنیتی-نظامی-قضایی دستگیرشدگان یا «فریب‌خورده» قلمداد می‌شوند یا از «عناصر دشمن».

این سیاست‌ در نخستین سخنرانی علی خامنه‌ای پس از شروع اعتراض‌های سراسری تعیین شد و نهادهای امنیتی-نظامی-قضایی آن را اجرا می‌کنند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اخیرا در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در اردن از جمهوری اسلامی خواست فورا سرکوب داخلی و حمایت نظامی از روسیه را متوقف کند.

از زمان آغاز اعتراضات ضدحکومتی در ایران که بیش از صد روز از آن می‌گذرد، آمریکا و اتحادیه اروپا به خاطر خشونت دولتی تحریم‌هایی را علیه حکومت ایران وضع کرده است.

شورای حقوق بشر هم کمیته ویژه رسیدگی به سرکوب اعتراضات در ایران تعیین کرده است.