۱۴۰۱ دی ۹, جمعه

ایستگاه خبر؛ جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ برابر با ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ با اخبار اعتراضات ایران پس از مرگ مهسا امینی و انعکاس آن در جهان

گزارش زنده

  1. ادامه حبس مادر پویا بختیاری «نشانه سستی ریشه استبداد و استحکام و قدرت دادخواهی» است

    نرگس محمدی،‌ عالیه مطلب زاده و پوران ناظمی،‌ سه زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر زندانی بودن ناهید شیرپیشه،‌ مادر پویا بختیاری،‌ از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را «ظلمی فاحش» خواندند و «تداوم حبس او را چون سایر مادران دادخواه تصویری از سستی ریشه استبداد و استحکام و قدرت دادخواهی» دانستند.

    این سه در نامه ای از داخل زندان اوین خطاب به ناهید شیرپیشه نوشتند: «ناهید عزیز چه سخت است تصور حبس تو پشت میله های زندان به دست و اراده کسانی که خون پسرت را بر سنگ فرش خیابان‌ها ریختند بی شک چنین ظلم فاحشی مایه رنج توست»

    در این نامه اینکه از اینکه ناهید شیرپیشه «تحقق عدالت و دادخواهی را بر آزادی خود ترجیح داده» او را ستودند و اینکار را «افتخاری باشکوه» برای او خواندند.

    منوچهر بختیاری در پی اعتراض مکرر به قتل پسرش تابستان گذشته به سه سال و نیم زندان محکوم شد. ناهید شیرپیشه هم به ۵ سال حبس محکوم شده است.

    امروز اُرور برژه، نماینده پارلمان فرانسه کفالت سیاسی منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر پویا بختیاری را برعهده گرفت.

نگرانی از وضعیت مهوش ثابت شهروند بهایی زندانی در ایران؛ انجمن قلم سیدنی خواستار آزادی فوری او شد

انجمن قلم سیدنی در استرالیا روز گذشته (هشتم دی ماه) در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت مهوش ثابت، نویسنده و شاعر بهایی که در زندان اوین زندانی است، خواستار آزادی فوری او و همچنین سایر بهائیان از جمله فریبا کمال آبادی شد که به ناحق در ایران زندانی هستند.

همزمان با انتشار این بیانیه فعالان حقوق بشر نگرانی هایی درباره وضعیت این زندانی سیاسی مطرح کردند. گفته شده که خانم ثابت (شهریاری) از ۳۰‌ آبان ماه با خانواده خود تماس نگرفته و اجازه ملاقات هم نداشته است.

احتمال داده شده که خانم ثابت در سلول انفرادی نگهداری شود و اجازه تلفن و ملاقات نداشته باشد.

مهوش ثابت در ۹ مرداد در جریان موج تازه‌ای از دستگیری‌ بهائیان در ایران بار دیگر به همراه فریبا کمال آبادی بازداشت و به اتهام «اخلال در امنیت ملی» به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. این دو پیش‌تردر سال ۱۳۹۶ پس از تحمل ۱۰ سال زندان آزاد شده بودند.

در بیانیه انجمن قلم سیدنی گفته شده که خانم ثابت در نتیجه ۱۰ سال حبس مداوم، از بیماری هایی از جمله آسم رنج می‌برد و در دوران حبس از دریافت هر گونه دارویی محروم بوده است.

او در حالی که از آتش سوزی مهرماه ۱۴۰۱ در زندان اوین جان سالم بدر برده به سن ۷۰ سالگی نزدیک شده و وضعیت سلامت او رو به وخامت است.

مقامات ايران بهائیان ایران را، به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در کشور، فرقه ضاله تلقی می‌کنند و آن‌ها را آزار و اذیت می‌کنند. در سال‌های آغاز پس از پیروزی انقلاب، تعدادی از بهائیان اعدام و مفقود شدند.

نامه مریم اکبری منفرد، از «زندان جهنمی» سمنان: حکایت «رنج یک نفر از ۸۵ میلیون نفر» جمعیت ایران

مریم اکبری منفرد
Image caption: مریم اکبری منفرد؛ چهار برادر و خواهر او در سال ۶۰ در زندان‌های ایران اعدام شدند

مریم اکبری‌منفرد،‌ زندانی سیاسی که از دی‌ماه ۱۳۸۸،‌ بدون مرخصی در ایران زندانی است،‌ در نامه ای از زندان نوشت: «در آستانه ورود به چهاردهمین سال حبس؛ این قصه نیست که می‌خوانید، رنجی خونین از دریچه‌ٔ کوچکِ تنها یک نفر از ۸۵ میلیون است.»

این زندانی سیاسی که بیش از ۱۳ سال است بدون استفاده از مرخصی در زندان‌های جمهوری اسلامی زندانی است در این نامه به چهار خواهر و برادرش که در سال‌های دهه ۶۰ اعدام شدند یا در اثر شکنجه جان باختند اشاره کرده و می‌گوید آنها را اکنون در خیابان‌های شهرهای ایران می‌یابد.

مریم اکبری منفرد با اشاره به بازداشت خود در ۱۳ سال پیش و دوری از فرزندانش نوشت:‌«۸ دی۱۴۰۱، سیزده سال تمام است که مرا از سارای ۴ ساله و دو دختر ۱۲ ساله‌ام در آن نیمه‌شب زمستانی جدا کردند و بدون خداحافظی از عزیزانم، برای پاره‌ای از توضیحات راهی اوین کردند با وعده مضحک این‌که «صبح پیش بچه‌هایت برمی‌گردی» که از آن روز تاکنون ۱۳ سال گذشته است. از ۸ دی ۱۳۸۸ تا ۸ دی ۱۴۰۱!»

او معترضان را «دختران و پسران شجاعی» میخواند که «عصیانی‌ترین خشم‌ها را بر سر مسببین ۴۳ سال ستم و استبداد فرو می‌ریزند و میجنگند.»

در نامه او که از زندان سمنان نوشته شده آمده: «با خبرهای هر اعتراض و هر قیام شراره‌های این شعله سرکش ایمان قلبم جاری می‌شود در میان زنانی که چشم امید نجاتشان تنها شکستن این درهای آهنین است.»

او به معترضان توصیه می‌کند که در صورت بازداشت به حرف بازجوها «اعتماد نکنند» و از خانواده‌ها خواسته که وعده‌ها و ترس‌ها و تهدیدها را به هیچ بگیرند: «جان فرزندانتان را فقط خودتان با تکرار اسم‌اش از گلوی مردم می‌توانید نجات دهید! هیچ بازجویی خیر شما را نمی‌خواهد سکوت نکنید فریاد باشید!»

او در نامه خود نوشته که شریک داغ نشسته بر دل مادرانی و همه خواهران و برادرانی است که تکه عزیزشان را از دست دادند و افزود: «دستانشان را از راه دور می‌گیرم و شانه به شانه‌شان برای دادخواهی استوارتر از قبل می‌ایستم.»

خانم اکبری منفرد چند سال پیش به خاطر نوشتن نامه‌هاى سرگشاده در مورد کشتار دهه ۶۰ تهدید به سه سال دیگر زندان و تبعید به زندانی در سیستان و بلوچستان شده بود.

او از اسفند ۱۳۹۹ به زندان سمنان منتقل شده است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان از برگزاری «دادگاه‌های آنلاین» برای معترضان بازداشتی خبر داد

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان گفته است که در دو ماه گذشته گزارش‌های متعددی مبنی بر برگزاری «دادگاه‌های آنلاین» برای معترضان بازداشتی دریافت کرده است.

براساس گزارش‌های رسیده به کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، زمان این دادگاه‌ها بسیار کوتاه است، به طوری که متهم فرصت دفاع از خود را ندارد. همچنین با توجه به این که وکلای متهمان (در صورتی که به متهمان اجازه داشتن وکیل داده شود) اجازه ملاقات با آن‌ها را در زندان ندارند و در صورتی که به وکیل اجازه حضور در دادگاه و ملاقات با موکل داده شود، «آنلاین بودن دادگاه»، این امکان را از متهمان می گیرد.

به گفته کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، هر چند که پیش‌تر به دستگیرشدگان گفته می‌شد دادگاه‏‌های آنلاین بیشتر برای رسیدگی به پرونده‏‌های با اتهامات سبک برگزار می‌‎شود، اما در رشت دادگاه «ماکان داوری» که در دو پرونده جداگانه با اتهامات «عضویت در گروه یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «محاربه» مواجه شده است، در تاریخ سوم دی‌‎ماه بصورت «آنلاین» در شعبه سه دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد.

این کمیته همچنین گفته که تاکنون امیرمحمد جلالی، بیتا حقانی نسیمی، صالح زمانیه، ماکان داوری، نیلوفر کردونی، حمیده زراعی، ژاسمین حاج‌میرزامحمدی از جمله بازداشت‌شدگانی هستند که به صورت آنلاین محاکمه شده‌اند.

حمایت کیهان کلهر از توماج صالحی: «۶۱ روز است که در بند است، صدایش باشیم»

کیهان کلهر،‌ آهنگساز و نوازنده ایرانی سرشناس که جوایز متعدد بین الملل را دریافت کرده در توییتی از توماج صالحی،‌ رپر ایرانی که در زندان است حمایت کرده است.

در اکانت توییتر

کیهان کلهر آمده: «شصت و یک روز است که هنرمند عزیز توماج صالحی در بند است. از او حمایت کنیم و صدایش باشیم.»

کیهان کلهر،‌ حدود دو ماه پیش هم در اینستاگرام خود با اشاره به سرکوب اعتراضات مردم نوشته بود: «دستتان در خون پاک مردم ایران است که با هیچ آبی شسته نخواهد شد»

کیهان کلهر در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی به همراه گروه «جاده ابریشم به رهبری یویوما»، جایزه گرمی بهترین موسیقی جهان را دریافت کرد.

او سه سال پیش جایزه وومکس را دریافت کرد و آن را به محمدرضا شجریان تقدیم کرد.

واکنش علی کریمی به فیلم صدا و سیما: «کاش شما هم پرخاشگر بودین ولی متجاوز، قاتل و دزد و فاسد نبودین»

علی کریمی،‌ از چهره‌های محبوب ورزشی ایران که از اولین روزهای اعتراضات اخیر در این کشور از معترضان حمایت می‎‌کند،‌ در واکنش به فیلمی که از صدا و سیما جمهوری اسلامی علیه او پخش شد در توییتی نوشت: «کاش شما هم پرخاشگر بودین ولی؛ متجاوز، قاتل، اختلاسگر، دزد و فاسد نبودین»

در فیلمی به نام «به بهانه آزادی» که از صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش شد علی کریمی را فردی پرخاشگر معرفی می‌کند و ادعا کرده که به دلیل بی توجهی این فوتبالیست به محمود احمدی‌نژاد آمریکا او را انتخاب کرده است.

علی کریمی در طول اعتراضات سال ۸۸ با بستن یک مچبند سبز با معترضان همراهی کرده بود که در این فیلم به این مساله هم اشاره شده بود.

در این فیلم صحنه‌هایی از بازی‌های علی کریمی را نشان دادند.

تظاهرات در شهر زاهدان: سپاه جنایت می‌کند،‌ خامنه‌ای حمایت می‌کند

مثل هفته های گذشته امروز هم بعد از برگزاری نماز جمعه در شهر زاهدان،‌ تظاهراتی در این شهر انجام شد. گروهی از تظاهرکنندگان علیه بسیج و سپاه شعار دادند.

تصاویری از عزاداری بر مزار مهران رحمانی،‌ از کشته‌شدگان مهاباد

تصاویری از مراسم چهلم مهران رحمانی،‌ از کشته شدگان اعتراضات اخیر در شهر مهاباد منتشر شده است.

مراسم چهلم او روز چهارشنبه ۷ دی ماه در روستای قالوی زندان مهاباد با حضور جمعی و مویه خوانی (لاواندنەوە) پدرش به زبان کردی برگزار شد.

مهران رحمانی، روز جمعه ۲۷ آبان ماه در جریان اعتراضات مهابات در اثر اصابل گلوله به شدت زخمی شد و بعدا در یکی از بیمارستان‌های شهر ارومیه جان باخت.

مولوی عبدالحمید: بگذارید مردم حرف بزنند؛ بهایی‌ها هم حق و حقوق شهروندی دارند

مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان و سرشناس‌ترین روحانی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان، در خطبه های امروز نماز جمعه زاهدان گفت که قانون اساسی ضعف‌های اساسی دارد اما با همین ضعف ها هم به آن عمل نشده است.

او در ادامه چند بار تاکید کرد که «بگذارید مردم انتقاد کنند،‌ بگذارید مردم حرف بزنند.» او گفت که اجازه تجمع اعتراضی را هم باید بدهند. «اینها قانونی هستند حتی در عرف بین‌المللی هم این قانونی است.»

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بعضی ها گفتند که اینها تجزیه طلب هستند که این حرفها را میزنند. اما ما مخالف صد درصد تجزیه هستیم . ما همه ایرانیها در کنار هم هستیم با هم برادریم. با درد همه ایرانی ها همدردی می‌کنم. همه چه مسلمان و چه غیرمسلمان حق انسانی دارند.»

او بار دیگر در سخنانش به پیروان آئین بهائی در ایران اشاره کرد و گفت «من نمی‌گویم آنها مسلمان هستند اما بهائی ها هم حق و حقوق شهروندی دارند.»

بیشتر بخوانید

ال پائیس: سارا خادم‌الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران به ایران بازنخواهد گشت و در اسپانیا زندگی می‌کند

سارا خادم الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران بدون حجاب اجباری در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق آسا در قزاقستان حاضر شد
Image caption: سارا خادم الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران بدون حجاب اجباری در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق آسا در قزاقستان حاضر شد

روزنامه ال‌پائیس چاپ مادرید در گزارشی می‌گوید که سارا خادم الشریعه،‌ استاد بزرگ شطرنج ایران پس از مسابقات قزاقستان به ایران باز نخواهد گشت.

این روزنامه به نقل از دو منبع نزدیک به خانم سارا خادم الشریعه تایید کرد که او پس از پایان بازی‌های قزاقستان به همراه همسر و فرزندش،‌ احتمالا «در اسپانیا زندگی خواهد کرد.»

ال‌پائیس نوشته که «ایران مثال بسیار خوبی است از اینکه چطور افراطگرایی سیاسی و مذهبی میتواند موفقیت‌های ورزشی را نابود کند.»

حضور سارا خادم الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران،‌ بدون حجاب اجباری در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق آسا در قزاقستان واکنش‌های زیادی داشته است.

پیشتر،‌ رئیس فدراسیون شطرنج ایران با انتقاد از این اقدام سارا خادم الشریعه گفته بود: «خادم‌الشریعه از طریق فدراسیون در این رقابت‌ها حضور نداشته و به صورت آزاد رفته و این اقدام را انجام داده است. انتظار نداشتیم که این شطرنج‌باز این اقدام را انجام دهد چون در مسابقات قبل با رعایت موازین شرکت کرده بود.»

مسابقات شطرنج سریع و برق آسا از ۴ دی ماه در قزاقستان شروع شده و تا امروز،‌۹ دی ادامه خواهد داشت.

آتوسا پورکاشیان،‌ دیگر استاد بزرگ شطرنج ایران هم که به آمریکا مهاجرت کرده زیر پرچم آمریکا در این مسابقات حضور دارد.

در مسابقات سال ۲۰۱۹ که در مسکو برگزار می‌شد، فدراسیون شطرنج ایران از ترس رویارویی با حریفان اسرائیلی تیم مردان را به این مسابقات اعزام نکرد.

علیرضا فیروزجا، برخلاف نظر فدراسیون در آن مسابقات شرکت کرد. او حالا با پرچم فرانسه در مسابقات شرکت می‌کند.

در همان مسابقات میترا حجازی‌پور، عضو تیم ملی ایران در مسابقات جهانی شطرنج سریع و برق‌آسای جهان به میزبانی مسکو، بدون حجاب اسلامی به مصاف حریفانش رفت و کمی بعد رئیس فدراسیون شطرنج خبر اخراج او از تیم ملی را اعلام کرد.

آن زمان خانم حجازی‌پور در فرانسه تحصیل و زندگی می‌کرد.

نماینده پارلمان فرانسه کفالت سیاسی پدر و مادر پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراضات ۹۸ را برعهده گرفت

اُرور برژه، نماینده پارلمان فرانسه کفالت سیاسی منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، پدر و مادر پویا بختیاری را برعهده گرفت.

پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ است.

خانم برژه در توییتی گفته: « پدر و مادر پویا بختیاری در حال حاضر در زندان به سر می برند و من کفالت سیاسی این دو را که خودسرانه در ایران بازداشت شده اند را برعهده می گیرم.»

منوچهر بختیاری در پی اعتراض مکرر به قتل پسرش تابستان گذشته به سه سال و نیم زندان محکوم شد. ناهید شیرپیشه هم به ۵ سال حبس محکوم شده است.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی: پلیس در ماجراهای اخیر نمی‌خواست برخورد خشن داشته باشد، در نتیجه مورد خشونت واقع شد

سعیدرضا عاملی

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته که این شورا «در مورد گشت ارشاد مصوبه‌ای ندارد.»

او گفته نیروی انتظامی وظیفه تامین امنیت کشور را بر عهده دارد و اگر جایی ملاحظه کند امری ضد امنیت کشور اتفاق می افتد و سلامت اجتماعی را تهدید می کند می تواند نیروی پلیس را اعزام کند.

آقای عاملی همچنین گفته: «پلیس برای این که در ماجراهای اخیر نمی‌خواست برخورد خشن داشته باشد، مورد خشونت واقع شد. نیروی انتظامی حکم پدر خانواده را دارد.»

کفیل سیاسی توماج صالحی پذیرش وکلای انتخابی را «نقطه‌عطف مهمی» در پرونده او دانست

یه-ون ری، نماینده پارلمان آلمان که کفالت سیاسی توماج صالحی، خواننده معترضی که به «محاربه» متهم شده را برعهده دارد با اشاره به پذیرفته شدن امیررئیسیان و رزا اعتماد انصاری به عنوان وکلای انتخابی توماج صالحی این اقدام را «نقطه عطف مهمی» در پرونده توماج صالحی دانست.

این نماینده پارلمان همچنین گفته که «هر دو وکیل باید به تمام اسناد و پرونده ها دسترسی داشته باشند.»

او همچنین گفته:‌«هنوز مشخص نیست که توماج صالحی از نظر سلامتی در چه وضعیتی است»

مراسم چهلم میلاد سعیدیان جو در ایذه

‌ تصاویر ارسالی از مراسم میلاد سعیدیان‌جو در ایذه نشان می‌دهد که خانواده‌ او به رسم بختیاری بر مزارش، برای فرزند جوان خود همزمان با عزاداری، مقدمات عروسی را تدارک دیده‌اند.

میلاد سعیدیان‌جو متولد متولد ۱۰ اسفند ۱۳۷۵ بود. او روز ۲۵ آبان همراه با کیان پیرفلک و پنج نفر دیگر در ایذه به ضرب گلوله کشته شد.

او در یک مغازه نان فانتزی در اهواز کار می‌کرد و قرار بود فردای روزی که کشته شد، به محل کارش برگردد.

حکومت ایران روز ۲۹ آذر با حمله به خانه‌ای در روستای پرسوراخ ایذه اعلام کرد که به عاملان حمله روز ۲۵ آبان حمله کرده است. اما خانواده کشته‌شدگان ایذه این روایت حکومتی رد کرده و می‌گویند که هیچ شکایتی از چهار نفری که در جریان این حمله کشته و دستگیر شده‌اند ندارند.

احمد خاتمی: عمامه پرانی در واقع دین پرانی است

احمد خاتمی

احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان گفته است که «۸۰ درصد مردم ایران خواهان حجاب هستند و تنها ۲۰ درصد مردم به مقدسات پشت پا می زنند.»

او همچنین گفت که کسانی که عمامه پرانی کردند، نشان دادند که «قصد نابودی دین را دارند، زیرا عمامه نماد دین است و عمامه پرانی در واقع دین پرانی است.»

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان افزوده در این اعتراضات «برای اولین بار به ولایت توهین شد که در واقع این کار توهین به دین و جانشین امام زمان است.»

آهنگ «برای» شروین حاجی پور در فهرست آهنگ‌های محبوب وزیر خارجه آمریکا

آهنگ برای

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا فهرستی از ۲۴ آهنگ محبوب خود را در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد و آهنگ «برای» از شروین حاجی پور یکی از آهنگ‌هایی است که در این لیست قرار دارد.

او همزمان با انتشار این فهرست در توییتی گفت: «موسیقی فراتر از تفاوت‌هاست. همه می توانند از یک ضرب‌آهنگ خوب، یک ساز که با مهارت نواخته شده و یک آواز عالی قدردانی کنند. به همین دلیل است که موسیقی مردم را دور هم جمع می‌کند. اگر باور نمی‌کنید، امسال به برخی از آهنگ‌های مورد علاقه من از سراسر جهان گوش دهید.»

نوشته یاسمن مقبلی، زن فضانورد ایرانی‌آمریکایی درباره شجاعت معترضان، با شعار «زن، زندگی، آزادی»

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی-آمریکایی ناسا، در اینستاگرام عکسی از خودش همراه دو دختر خردسالش منتشر کرده و نوشته که «هرچند هرگز این بخت را نداشته‌ام که حتی یک روز را در ایران سپری کنم، اما هرگز این‌قدر امیدوار نبوده و به ایرانی‌بودنم افتخار نکرده‌ام.»

او در این عکس تی‌شرتی به تن دارد که شعار «زن، زندگی، آزادی» بر آن نقش بسته و این شعار را در پست اینستاگرامی‌اش هشتگ هم کرده است.

نصب سنگ مزار کیان پیرفلک همراه با نماد رنگین کمان و قایق

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مراحل نصب سنگ مزار کیان پیرفلک را نشان می‌دهد. روی این سنگ شعر «صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را / تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید» نوشته شده است. همراه با سنگ مزار، نماد رنگین‌کمان و قایقی که کیان ساخته بود هم روی مزار نصب شده است

صفحه 1 از 2

  • محمد عمرانی،‌ بازیگر سینما و تئاتر ایران: «همکاری با دیکتاتور مشارکت در جنایت» است

    ‌محمد عمرانی، بازیگر تئاتر و تلویزیون ایران بار دیگر ویدئویی در حمایت از اعتراضات اخیر در ایران و در مخالفت با جمهوری اسلامی منتشر کرد.

  •