هشدار پوتین به اوکراین: موشک‌های پاتریوت آمریکا را نابود خواهیم کرد

پوتین

منبع تصویر، Reuters

توضیح تصویر،

پوتین: هدف غرب از هم گسستن روسیه است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌گوید اگر آمریکا سیستم دفاع موشکی پاتریوت را در اختیار اوکراین بگذارد، روسیه آن را نابود خواهند کرد.

آقای پوتین در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه در پاسخ به واکنش مسکو به وعده واشنگتن برای تحویل سیستم پدافند موشکی پیشرفته MIM-۱۰۴ پاتریوت به کی‌یف گفت «البته که ما آن را نابود می‌کنیم، ۱۰۰ درصد».

ده ماه بعد از آغاز حمله روسیه به اوکراین کمک‌های تسلیحاتی غرب به کی‌یف همچنان ادامه دارد. بعد از سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به واشنگتن، آمریکا اعلام کرد که سیستم پدافندی دوربرد پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفته است که تحویل سامانه‌ موشکی پاتریوت آمریکا به اوکراین مانع از دستیابی روسیه به اهداف خود در آن کشور نخواهد شد.

مسکو کمک‌های تسلیحاتی ناتو به اوکراین را نشانه دخالت غربی‌ها در جنگ علیه اوکراین می‌داند و بعد از وعده تازه آمریکا، بار دیگر این کشور را به «جنگ‌افروزی» متهم کرد.

آقای پوتین در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۲۵ دسامبر (چهار دی) پخش شد تصریح کرد که هنوز موشک‌های پاتریوت در اختیار اوکراین قرار نگرفته است.

پاتریوت

پوتین: غرب به دنبال از هم گسستن روسیه است

او در این گفت‌وگو مدعی شد که روسیه آماده مذاکره با تمام طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین است اما گفت که کی‌یف و متحدان غربی‌اش شرکت در چنین مذاکره‌ای را رد می‌کنند.

ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی‌آی‌ای) پیشتر گفته بود بیشتر درگیری‌ها با مذاکره قابل پایان داده است اما ارزیابی این سازمان این است که روسیه «هنوز برای یک گفت‌گوی واقعی با هدف پایان دادن به جنگ آماده نیست».

آقای پوتین در مصاحبه تازه‌اش غرب را به تلاش برای «از هم گسستن» روسیه کرد و گفت «در مرکز همه این وقایع سیاست رقبای ژئوپلیتیکال ما نهفته است که هدفشان از هم گسستن روسیه است، روسیه تاریخی… آنها همیشه با سیاست 'تفرقه بینداز و حکومت کن' پیش رفته‌اند. اما هدف ما چیز دیگری است: متحد کردن مردم روسیه».

استفاده آقای پوتین از عبارت «روسیه تاریخی» در چارچوب نگاه و سیاستی است که مردم روسیه و اوکراین را «یک ملت» می‌داند تا حاکمیت کی‌یف را تضعیف و حمله روسیه را توجیه کند.

«راه دیگری نداریم»

ولادیمیر پوتین گفت که کشورش در جنگ اوکراین «در مسیر درستی» قرار دارد و در حال «دفاع از منافع ملی، منافع شهروندان و مردم» روسیه است. او گفت «ما راه دیگری جز حفاظت از شهروندانمان نداریم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا نبرد ژئوپلیتیکال به غرب به مرحله خطرناکی نرسیده، گفت «فکر نمی‌کنم آنقدر خطرناک باشد». رئیس جمهور روسیه غرب را متهم کرد که این نبرد را با سرنگون کردن رئیس جمهور طرفدار روسیه در اوکراین در جریان «انقلاب میدان» در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد.

اندکی بعد از آن واقعه روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد و جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در شرق اوکراین درگیری‌ها با ارتش این کشور را آغاز کردند.

آقای پوتین جنگ جاری با اوکراین را نقطه عطفی می‌داند که در آن روسیه در نهایت مقابل بلوک غرب ایستاد که به گفته او از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ خواهان نابودی روسیه هستند.

او در مصاحبه‌اش روسیه را «کشوری منحصر به فرد» توصیف کرد مدعی شد که ۹۹.۹ درصد شهروندانش «حاضرند همه‌ چیزشان را برای منافع سرزمین مادری بدهند».