۱۴۰۱ دی ۱۰, شنبه

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه "حفظ حریم خصوصی کاربران" در وبسایت دویچه وله بخوانید.
  1. پرش به گزارش
اعتراضات در جوانرود ادامه دارد
اعتراضات در جوانرود ادامه داردعکس: SalamPix/ABACA/picture alliance

سرکوب شدید در جوانرود، اذعان دومین سردار سپاه به سکوت "خواص"

2 ساعت پیش

بالگردهای نظامی بر فراز شهرهای کردنشین سنندج و پیرانشهر به گشت‌زنی پرداختند. بر اثر تیراندازی ماموران حکومت در جوانرود یک نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. دومین سردار سپاه از "تنها گذاشته شدن" خامنه‌ای و انقلاب گله کرد.

https://p.dw.com/p/4LbFB
کپی لینک

براساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ماموران حکومت در روز شنبه دهم دی‌ماه (۳۱ دسامبر) در مراسم چهلم هفت تن از کشته‌شدگان جوانرود به روی سوگواران معترض آتش‌ گشود‌ند.

دویچه وله فارسی در اینستاگرام دنبال کنید

بالگردهای نظامی حکومت برای جلوگیری از کشیده‌‍شدن اعتراضات به سایر شهرهای کرد‌نشین ایران بر فراز آسمان‌ شهرهای سنندج، سردشت و پیرانشهر به گشت‌زنی پرداختند. 

هه‌نگاو سازمان حقوق بشری خواستار مداخله شورای امنیت سازمان ملل متحد برای "توقف کشتار مردم" شده است. این سازمان همچنین گفته است: «سازوکار تحقیق شورای حقوق بشر نشان می‌دهد که کمیته حقیقت‌یاب قادر به توقف قتل‌عام مردم نمی‌باشد.»

بیشتر بخوانید: پذیرش فرجام‌خواهی سهند نورمحمد‌زاده؛ تیراندازی در جوانرود

این نهاد حقوق بشری از ایرانیان خارج از کشور درخواست کرد از دولت‌های میزبان خود بخواهند که برای "لغو مصونیت دیپلماتیک ماموران جمهوری اسلامی به دلیل کشتار مردم و استفاده از تسلیحات جنگی" اقدام کنند.

اذعان دومین سردار سپاه به تنها ماندن خامنه‌ای و انقلاب

سردار غلامحسین غیب‌پرور، جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه زمینی امام علی در سومین سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی از سکوت برخی "خواص" گله کرد و گفت "موضوع کشف حجاب نیست، دهن‌کجی به همه مسلک پیامبر است".

جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه زمینی امام علی معترضان خیزش مردمی را "تعدادی افراد معلوم‌الحال که دنبال به آشوب کشیدن کشور بودند"، توصیف کرد. او همچنین تاکید کرد که نباید در چنین شرایطی دچار تردید شد.

این سردار سپاه با برشمردن اعتراضات پیشین در ایران گفت که  "امسال هم می‌خواستند به بهانه مرگ یک خانم کشور را به آتش بکشند".

او در سخنان خود به کشته شدن بیش از ۵۰۰ معترض و از جمله بیش از ۶۰ کودک هیچ اشاره‌ای نکرد و درباره بازداشت ۲۰ هزار نفر معترض نیز سخنی بر زبان نیاورد.

نگرانی سرداران سپاه از خیزش مردمی

نگرانی در میان سرداران سپاه از خیزش مردمی افزایش یافته است. در برخی استان‌ها از جمله تهران و سیستان و بلوچستان سرداران سپاه پست‌های استانداری را به دست گرفتند. 

بیشتر بخوانید: تداوم اعتراضات شبانه؛ هشدار وزیر خارجه بریتانیا به ایران

"تنها گذاشته‌شدن خامنه‌ای برای نخستین‌بار نیست که از طرف سرداران سپاه اذعان می‌شود.

پیش از این حمید اباذری، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در یک سخنرانی که از شبکه استانی صداوسیما مازندران پخش شد از جمله در گلایه از عدم همراهی روحانیان و فرماندهان بلندپایه سپاه با رفتار حاکمیت نسبت به معترضان گفت: «آقاجان تو این ‌قدر القاب پشت سرت هست، کلی بیتت برو و بیا دارد پس چرا حرفی نمی‌زنی؟»

سردار غلامحسین غیب‌پرور در سخنرانی خود از آلمان هم انتقاد کرد و گفت "نقش پلیس بد را آلمانی‌ها داشتند".

نماینده پارلمان آلمان: به جای مذاکرات برجام به مردم ایران تکیه کنید

نوربرت روتگن، نماینده و عضو کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان از حزب دموکرات‌ مسیحی (CDU) در  توییتر خواستار "کنار گذشته شدن مذاکرات برجام و تکیه به مردم ایران" شد.

روتگن نوشت: «دولت‌های آلمان برای مدت طولانی بر برجام تکیه کرده‌اند. اکنون ولی برای همه روشن شده است که ملاها هیچ علاقه‌ای به یک توافق هسته‌ای ندارند. آنها پیشنهادهای سپتامبر را رد کردند. وقت آن رسیده است که (برجام) را رها و به مردم ایران تکیه کنیم.»

این سیاستمدار آلمانی بارها از دولت این کشور خواست که سپاه را  در فهرست نهادهای تروریستی قرار دهد. علاوه بر روتگن اخیرا ۴۳ تن از نمایندگان سوسیال دموکرات پارلمان آلمان نیز خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی شدند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید 

پیش از این بریتانیا و هلند سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

ادامه اعتراضات در بازار بزرگ تهران

در ویویوهایی که در روز یکشنبه ۱۰ دی در شبکه های اجتماعی منتشر شده معترضان در بازار تهران شعار "فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی " سر دادند.

معترضین در بازار بزرگ تهران در پی ‌یک فراخوان عمومی تجمع کردند و شعار‌های ضد حکومتی سر دادند.

 

نظر شما

در همین زمینه

گزارش روز

اعتراضات در جوانرود ادامه دارد

سرکوب شدید در جوانرود، اذعان دومین سردار سپاه به سکوت "خواص"

پرش از قسمت تازه‌ترین گزارش‌های دویچه وله

تازه‌ترین گزارش‌های دویچه وله

  •