۱۴۰۳ خرداد ۳۰, چهارشنبه

 / آمریکا

آمریکا نشست‌های راهبردی با اسرائیل را دربارۀ ایران لغو کرد

کاخ سفید آمریکا در اعتراض به پیام ویدیویی نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، سلسله نشست‌های راهبردی خود را با این کشور دربارۀ ایران لغو کرد. در پیام ویدیویی خود نخست وزیر اسرائیل، آمریکا را متهم کرده بود که از ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل خودداری می‌کند، در حالی که این کشور به عنوان نزدیکترین متحد آمریکا برای بقای خود سرگرم نبرد با حماس و حکومت ایران و دیگر دشمنان مشترک اسرائیل و آمریکا است.

بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو Reuters
تبلیغ بازرگانی

در واکنش به این اتهام، سخنگوی کاخ سفید، کارین ژان-پی‌یر، گفت که معلوم نیست نتانیاهو درباره چه صحبت می کند، زیرا، از آغاز جنگ جاری میان اسرائیل و حماس، آمریکا تنها ارسال یک محمولۀ نظامی را به اسرائیل به حال تعلیق درآورد در حالی که میلیاردها دلار سلاح و مهمات همچنان به سوی اسرائیل سرازیر می‌شود. با این حال، به نوشتۀ وال استریت جورنال، دولت اسرائیل از تأخیر آمریکا در تحویل پنجاه فروند جنگندۀ اف پانزده ناخشنود است.

در واکنش به اظهارات نتانیاهو، کاخ سفید نشست راهبردی دو کشور را دربارۀ ایران که قرار بود فردا در کاخ سفید برگزار شود، لغو کرد. قرار بود به این مناسبت مقامات اسرائیلی با مسئولان وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع آمریکا و همچنین رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی این کشور ملاقات کنند. با این حال، ملاقات میان رئیس شورای امنیت ملی و وزیر امور راهبردی اسرائیل با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، لغو نشده است.

به نوشتۀ سایت "آکسیوس" مشاوران رئیس جمهوری آمریکا از ناسپاسی نخست وزیر اسرائیل خشمگین هستند و این موضوع را آموس هوخشتین، فرستادۀ ویژه رئیس جمهوری آمریکا، در آخرین ملاقات خود با نتانیاهو به اطلاع او رسانده است.