۱۴۰۴ دی ۱۴, یکشنبه

چرا در حالی که اول بار انگلیس بود که نفت را در ایران بصورت صنعتی استخراج کرد سوخت خودرو در فارسی بجای نام انگلیسی گازولین بنزین نام گرفت؟



استخراج نفت توسط انگلیس در ایران به دلیل قراردادهای استعماری و منافع اقتصادی بود، اما نام «بنزین» که ریشه در واژه‌ی «بنزویین» (از عطرهای گیاهی) دارد، به دلیل «تاریخچه» و «فراگیری» در زبان فارسی و ارتباط آن با کیمیاگران مسلمان در قدیم و ورود به زبان‌های غربی به جای واژه‌ی انگلیسی "گازولین" (که به مشتقات دیگر نفت اشاره داشت) رواج یافت و در ایران و منطقه به همین نام خوانده شد.

دلایل رواج نام «بنزین» در ایران:ریشه‌ی تاریخی: نام «بنزین» از کلمه‌ی «بنزویین» (Benzoin) آمده که در گذشته به صمغ‌های گیاهی عطری اشاره داشت و کیمیاگران مسلمان این اصطلاح را برای بخش معطر نفت خام استفاده کردند و وارد زبان‌های غربی شد.
استفاده در گذشته‌های دور: پیش از اختراع موتورهای درون‌سوز، بنزین برای مصارف درمانی (ضد شپش) و به عنوان ماده‌ای معطر استفاده می‌شد و نام آن در فرهنگ عمومی رواج پیدا کرد.
تفاوت در اصطلاحات غربی: در انگلیسی بریتانیایی، "بنزین" (Benzine) به مشتقات دیگری از نفت اشاره داشت که در چراغ‌ها استفاده می‌شدند و نام رایج برای سوخت خودرو در آن زمان "گازولین" (Gasoline) بود.
تأثیر فرهنگی: با ورود نفت به ایران و آشنایی با فرآورده‌های آن، نامی که در زبان فارسی ریشه داشت و در فرهنگ عمومی قدیمی‌تر شناخته شده بود، بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.
استخراج نفت توسط انگلیس:در اوایل قرن بیستم، شرکت «Anglo-Persian Oil Company» (APOC) که بعدها به «British Petroleum» (BP) تبدیل شد، امتیاز استخراج نفت ایران را در دست داشت و این به دلیل قراردادهای استعماری و منافع بریتانیای کبیر در دسترسی به منابع انرژی بود.
بنابراین، استخراج نفت توسط انگلیس یک «مسئله سیاسی-اقتصادی» و «استعماری» بود، اما نام‌گذاری سوخت به «بنزین» ریشه در «تغییرات زبانی»، «تاریخچه استفاده از مواد معطر نفتی» و «مفاهیم کیمیاگری» داشت که در زبان فارسی و منطقه رواج یافت، نه صرفاً به دلیل حضور انگلیس.