۱۴۰۰ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

سالار مگس‌ها | نویسنده ویلیام گلدینگ

سالار مگس‌ها (به انگلیسی: Lord of the Flies) | نویسنده: ویلیام گلدینگ |مترجم : محمد علی حمید رفیعی | راوی: فاطمه جامه گر|کتاب صوتی آوای بوف

کتاب صوتی

نام کتاب : #سالار_مگس‌ها

نویسنده : #ویلیام_گلدینگ

مترجم : محمد علی حمید رفیعی

سال چاپ نخستین : 1363

نتشر : بهجت

راوی : فاطمه جامه گر

تعداد فایل : 19 عدد فایل صوتی

موضوع : #رمان , #داستان , #سیاسی #ادبیات

سالار مگس‌ها یا ارباب مگس‌ها (به انگلیسی: Lord of the Flies) رمانی است از ویلیام گلدینگ، نویسنده انگلیسی و برنده جایزه نوبل ادبیات، که لزوم حاکمیت قانون در جوامع انسانی را به تصویر می‌کشد
گلدینگ، نام «سالار مگس ها» را از ترجمه ی تحت اللفظی نامِ «بعلزبوب» (Beelzebub) یا شیطان بزرگ در «کتاب مقدس» الهام گرفت. بعلزبوب در لغت به معنای «پروردگار مگس» است که با ظاهری شبیه به مگس تصویر می شود. در کتاب مقدس (انجیل متی)، بعلزبوب شاهزاده ی دیوها نامیده شده است. بعلزبوب در ابتدا یکی از «سِرافیم» (نام گروهی از فرشتگان در یهودیت و مسیحیت) بود که از شیطان پیروی کرد و به یکی از شیاطین جهنم تبدیل شد. قدرت او در این بود که انسان را از طریق غرور وسوسه کند و بر انسان ها در قالب مگس ظاهر می شد.

در کتاب گلدینگ، گویی پسرهای نوجوان به غرور این که می توانند جامعه را به طور عادی اداره کنند، آلوده شده اند و سالار مگس ها از طریق اعمال آن ها، جزیره را مسموم کرده است.
داستان در قسمت‌های پایانی خود، درونمایه تراژدیک می‌گیرد و می‌کوشد به خواننده این نکته را برساند که قانون بد، بهتر از بی‌قانونی است.
تمامی جزئیات داستان اعم از حضور پسربچه‌ها در جزیره‌ای ناشناخته، وجود موجودی مرموز، آب و هوای استوایی جزیره و … با مهارت و ظرافت خاصی در داستان مطرح شده‌اند که این موراد به جذابیت داستان افزوده است.
همانطور که مترجم کتاب، آقای حمیدرضا رفیعی در مقدمه کتاب ذکر کرده‌اند، شخصیت‌های داستان نیز نمادین هستند؛ رالف نماد امید در زندگی، خوکه نماد انسان اندیشمند، جک نماد وحشی‌گری و خشونت و سیمون نیز قهرمان کیفی داستان است، کسی که حقیقت را می‌داند، اما توان بازگویی آن را ندارد.
باز هم بنا به گفته‌ی مترجم کتاب، اشیاء هم در داستان سالار مگس‌ها می‌توانند نمادین باشند، مثلاً صدف نماد نظم و قانون در جامعه بچه‌هاست؛ نمادی از اینکه بچه‌ها می‌خواهند جامعه کوچک خود را از روی جامعه بزرگترها بسازند و این نشان‌دهنده‌ی این است که سرنوشت این جمع نیز به همان بن‌بستی خواهد رسید که تمدن امروز رسیده است؛ یا آتش که نماد آگاهی و شعور انسانی است و نباید خاموش شود.

گلدینگ درباره ی کتابش می گوید:
سالار مگس ها در بر دارنده ی نوعی نگاه انتقادی به تاریخ ماست.

بر اساس این داستان در سال‌های ۱۹۶۳، ۱۹۷۶ و ۱۹۷۰ فیلم‌هایی ساخته شده است. سریال لاست بسیاری از مضامین خود را از این داستان الهام گرفته است.


لینک کتاب ها در یوتیوب:

https://www.youtube.com/avayebuf/?sub_confirmation=1

لینک کتاب صوتی:

دانلود کتاب صوتی بصورت یکجا در یک فایل زیپ شده

لینک کتاب در تلگرام

——-