۱۴۰۰ بهمن ۲۸, پنجشنبه

شهاب عزیزی خادم چطور از ریاست فدراسیون فوتبال برکنار شد

شهاب عزیزی خادم اسفند ۱۳۹۹ رئیس فدراسیون فوتبال شده بود

منبع تصویر، Tarafdari

توضیح تصویر،

شهاب عزیزی خادم اسفند ۱۳۹۹ رئیس فدراسیون فوتبال شده بود

شهاب عزیزی خادم، با رای اکثریت اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران، از ریاست این فدراسیون عزل شده است.

امروز پنجشنبه (۲۸ بهمن ماه) جلسه "بررسی برکناری" آقای عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال ایران با حضور ۸ عضو هیئت رئیسه برگزار شد که در این جلسه، به دلیل آنچه "تاکید" کنفدراسیون فوتبال آسیا(ای‌اف‌سی) بر "غیرقانونی" بودن حضور دو سرپرست نایب رئیسی فدراسیون عنوان شده بود، حمیدرضا مهرعلی و حیدر بهاروند، اجازه حضور در این جلسه را نداشتند.

خود شهاب عزیزی خادم نیز در زمان رای‌گیری، در این جلسه نبود.

هشت عضو باقی‌مانده هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران، به اتفاق آرا به برکناری آقای عزیزی خادم رای دادند.

بیستم بهمن ماه بود که خبر "رسمی شدن برکناری و عزل رئیس فدراسیون فوتبال" به تیتر اول مطبوعات ورزشی ایران تبدیل شد.

شهاب عزیزی خادم روز دهم اسفند ۱۳۹۹ با رای مجمع انتخاباتی در دور دوم و با پیروزی بر کیومرث هاشمی، رئیس فدراسیون فوتبال شد و در در کمتر از یک سال از سمت خود عزل شد.

عزل موقت رئیس فدراسیون تا برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال

رسانه‌های ایران به نقل از برخی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال روز بیستم بهمن از "اجماع در عدم کفایت" شهاب عزیزی خادم برای ادامه تصدی پست ریاست فدراسیون فوتبال خبر دادند.

line
پادکست
رادیو فارسی بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی

برنامه ها

پایان پادکست

طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، اگر "دست کم یک سوم" اعضای هیئت رییسه درخواست تشکیل جلسه‌ای برای برکناری رئیس فدراسیون فوتبال را بدهند، رییس فدراسیون موظف است طی ۱۴ روز این جلسه را برگزار کند.

در غیر این صورت اعضای هیئت رئیسه، می‌توانند راسا برای تشکیل جلسه اقدام کند؛ در "بند ۱۴ ماده ۳۵" اساسنامه فدراسیون فوتبال، اختیاراتی برای اعضای هیئت رئیسه در نظر گرفته شده که بر اساس آن "عزل موقت" رئیس این فدراسیون امکان پذیر است.

بر اساس ماده ۳۷ اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون می‌توانند در صورت اطمینان از "عدم کفایت" رییس فدراسیون فوتبال، جلسه عزل او را برگزار کنند.

اگر دو سوم اعضای هیئت رئیسه به برکناری رئیس این فدراسیون رای دهند، او به صورت موقت برکنار خواهد شد.

طبق مفاد اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران برکناری دائمی رئیس فدراسیون فوتبال ایران، برعهده "مجمع فدراسیون فوتبال" است و سه ماه پس از برکناری رئیس فدراسیون فوتبال، مجمع باید تشکیل جلسه دهد و صلاحیت یا عدم صلاحیت او را دوباره به رای بگذارد.

در صورتی که مجمع فدراسیون رای به برکناری رئیس فدراسیون فوتبال دهد، انتخابات فدراسیون فوتبال باید دوباره برگزار شود.

line

با اتفاقات اخیر تا زمان برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال، مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا، سرپرست فدراسیون فوتبال خواهد بود.

رسانه‌های ایران از آقای سراجی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی شهاب عزیزی خادم پس از رای‌گیری در مجمع فدراسیون فوتبال نام می‌برند.

آقای عزیزی خادم پس از پیروزی یک بر صفر تیم ملی مقابل سوریه به خبرنگاران گفت: "با دعای خوبان عالم، سه امتیاز مهم را گرفتیم."

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

آقای عزیزی خادم پس از اولین پیروزی ایران در مرحله پایانی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ گفته بود"با دعای خوبان عالم، سه امتیاز مهم را گرفتیم."

امضا کنندگان نامه استیضاح؛ رفیقان یک به یک رفتند

بیست و یکم بهمن، مهرداد سراجی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور در تلویزیون ایران، گفته بود که شش نفر از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، خواهان برکناری شهاب عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال هستند.

ساعاتی قبل از این مصاحبه، تصویری از نامه‌ای که به امضای پنج عضو هیئت رئیسه رسیده بود در خبرگزاری تسنیم منتشر شده بود.

بر این اساس، مهرداد سراجی، احسان اصولی، بهرام رضاییان، شهره موسوی و میرشاد ماجدی، پنج عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بودند که نامه برکناری رئیس فدراسیون فوتبال را امضا کرده بودند.

بیست و چهارم بهمن، صادق درودگر، مدیر بازاریابی سازمان لیگ در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: "از پنج نفری که نامه تشکیل جلسه عزل رییس فدراسیون را امضا زده‌اند، چهار نفر رای خود را با کمک عزیزی خادم از مجمع گرفته‌اند."

آقای درودگر بدون اشاره مستقیم به نام مهرداد سراجی گفته بود: "مدیری که تنها پنج ماه در فوتبال حضور داشت، با حمایت عزیزی خادم در رقابت با مدیری با سابقه ۲۷ سال حضور در فوتبال پیروز شد و حالا زیر نامه عزل رئیس فدراسیون امضا می زند."

رسانه‌های ایران پیش از این نیز از مهرداد سراجی به عنوان یکی از هم‌پیمان‌های شهاب عزیزی خادم در انتخابات اسفند سال ۱۳۹۹ فدراسیون فوتبال یاد می‌کردند.

یکی از دلایل اختلاف میان مهرداد سراجی با رئیس فدراسیون فوتبال، اعلام رای کمیته انضباطی این فدراسیون، علیه باشگاه سایپا بود.

در هفته‌های پایانی فصل گذشته، تیم سایپا با مدیرعاملی مهرداد سراجی، دقایقی از ۱۲ بازیکن مقابل پیکان استفاده کرد.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، نتیجه این دیدار را سه بر صفر به سود پیکان صادر کرد؛ این رای نوزدهم بهمن به تایید دادگاه عالی ورزش (CAS) رسید و دو روز بعد، نامه عزل رئیس فدراسیون فوتبال امضا شد.

همچنین شهره سادات موسوی، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال از سوی شهاب‌ عزیزی خادم برای تصدی این پست معرفی شد.

بعضی رسانه‌ها در ایران، از بازداشت خانم موسوی به دلیل آن‌چه فعالیت‌های "غیرقانونی" شرکت بادران و همچنین راه‌اندازی یک "رمز ارز جعلی" می‌نامیدند خبر داده بودند.

شهره سادات موسوی پس از آزادی موقت، به جمع امضا کنندگان نامه عزل شهاب عزیزی خادم پیوست.

احسان اصولی یکی دیگر از مخالفان ادامه ریاست شهاب عزیزی خادم، عضو سابق شورای شهر و رئیس هیئت فوتبال مشهد است.

وبسایت ورزشی "طرفداری" در گزارشی که شهریور ماه امسال(۱۴۰۰) منتشر کرد، از برگزاری ضیافت‌های آقای اصولی برای اعضای مجمع فدراسیون فوتبال پیش از انتخابات و حمایت‌های مادی مالک باشگاه پدیده به عنوان عوامل پیروزی او در انتخابات یاد کرده بود.

عزیزی

منبع تصویر، farsnews

توضیح تصویر،

شهاب عزیزی خادم به دلیل عقد قراردادی با یک شرکت هنگ کنگی که در اسرائیل هم نمایندگی دارد مورد انتقاد جدی قرار گرفته است

"جادوگری، نفوذ اسرائیل و پست‌های غیرقانونی"

خبرگزاری تسنیم بیست و یکم بهمن در گزارشی نوشت شهاب عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال، خداداد افشاریان، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی با عنوان "سایر اعضای هیئت رئیسه" که در روز جلسه حق رای خواهند داشت، در این جلسه حضور دارند.

حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی نیز به عنوان "نواب" رئیس اول و دوم عضو هیئت رئیسه شناخته می‌شدند، ولی حضورشان به دلیل آن‌چه این رسانه، "رعایت نشدن موارد مندرج در اساسنامه" خوانده بود، در این جلسه غیرقانونی بود.

دلیل "غیرقانونی" بودن حضور این دو نایب رئیس فدراسیون فوتبال، "عدم کسب رای" از مجمع فدراسیون فوتبال عنوان شده است؛ نواب رئیس فدراسیون فوتبال باید از مجمع فدراسیون، رای اعتماد بگیرند.

یکی از دلایلی که منتقدان آقای عزیزی خادم برای استیضاح و برکناری او پافشاری می‌کنند، نادیده گرفتن قوانین اساسنامه، مبنی بر "ممنوعیت فعالیت بلندمدت سرپرست" در پست‌هایی مانند نایب رئیسی بود.

اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، شهاب عزیزی خادم را عامل حذف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا معرفی می‌کنند.

هفدهم دی با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) سه تیم فوتبال استقلال تهران، پرسپولیس تهران و گل‌گهر سیرجان به طور قطعی از شرکت در مسابقات امسال لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند.

نهاد مستقل نظارت بر ورود تیم‌ها به مسابقات، تشخیص داده بود که "این سه باشگاه همه معیارهای اجباری مقررات مجوز باشگاه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا را رعایت نکرده‌اند و بر این اساس، نباید مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ به آنها داده شود".

از ایرادهای وارده به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مدیریت مشترک آنها توسط دولت جمهوری اسلامی بود؛موضوعی بی‌ارتباط با حیطه وظایف رئیس فدراسیون فوتبال.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

از دیگر نکات مهم که امضا کنندگان نامه عزل و رسانه‌های منتقد شهاب عزیزی خادم به آن اشاره می‌کنند، بحث "جادوگری" در فوتبال است.

یازدهم شهریور، پس از نخستین پیروزی تیم ملی ایران از مرحله پایانی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ شهاب عزیزی‌ خادم رئیس فدراسیون فوتبال ایران، اظهارنظری کرد که تا امروز برای او هزینه داشته است.

آقای عزیزی خادم پس از پیروزی یک بر صفر تیم ملی مقابل سوریه به خبرنگاران گفت: "با دعای خوبان عالم، سه امتیاز مهم را گرفتیم."

پس از آن بود که منتقدان فدراسیون فوتبال ایران، شهاب عزیزی خادم را به ارتباط با آنچه "جادوگری" و "جادوگر" می‌خواندند متهم کردند.

شهاب عزیزی خادم با اینکه عبارت "خوبان عالم" را به پیشوایان دینی شیعیان نسبت داد اما از حجم انتقادات علیه او کم نشد.

آذرماه سال جاری هم مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه‌های مرتبط با جادوگری در فدراسیون فوتبال، باورهای رئیس فدراسیون فوتبال را ترویج خرافات در فوتبال ایران دانست.

آقای آقاتهرانی به خبرگزاری فارس گفته بود مجلس و فدراسیون فوتبال باید با آقای عزیزی خادم بطور "قاطع" برخورد کنند.

یکی دیگر از مواردی که بعضی رسانه‌های منتقد به آن اشاره کرده بودند موضوع "نفوذ" بود؛ خبرگزاری فارس در مجموعه گزارش‌هایی مدعی "نفوذ اسرائیل به مدیریت فوتبال ایران" شده بود.

اشاره مدعیان "نفوذ اسرائیل" عقد قرارداد با شرکت هنگ کنگی "سیمپل لایو" بود که در اسرائیل هم نمایندگی دارد.

محمداسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، عقد قرارداد با این شرکت را "عبور از خط قرمز نظام" دانسته و اعلام کرده بود شهاب عزیزی خادم به زودی برای پاسخگویی، به مجلس احضار خواهد شد.

حضور مهدی مهدوی‌کیا در بازی نمایشی ستارگان جهان و ستارگان عرب نیز از دیدگاه منتقدین اصولگرای فدراسیون فوتبال، در امتداد عملیات نفوذ اسرائیل به فوتبال ایران تلقی شد.

در این مسابقه، پرچم کشور اسرائیل کنار پرچم تمامی کشورهای عضو فیفا روی پیراهنی بود که آقای مهدوی‌کیا و سایر بازیکنان تیم منتخب جهان بر تن کرده بودند.