۱۴۰۰ بهمن ۲۳, شنبه

 

Apple Podcasts Preview

20 min

معماری دوران پهلوی؛ چهره تکرار نشدنی مهندس رحمان گلزار شبستری پادکست ایندیپندنت فارسی

    • Politics

در گوشه گوشه تهران، میان ساختمان‌های سر به فلک کشیده یا کوچه‌های تو‌در‌تو، ناگهان بنایی را می‌بینی که چون ماشین زمان تو را به سال‌ها پیش می‌برد.

از برج آزادی گرفته تا سرای روشن، دانشگاه تهران و کاخ نیاوران، بناهایی که هرکدام روایت‌گر دوره‌ای پرتلاطم از تاریخ ایران‌اند، ترکیبی از تاریخ قدیم و معماری مدرن که زاییده ذهن معماران وهنرمندانی خلاق است.

در این بین، رحمان گلزار شبستری و هنرخلاقانه‌‌اش در معماری شهری تهران و ایران یکی از این نام‌هاست که خوش درخشیده است.

او کسی است که حدود ۵۰ سال پیش پروژه منحصر‌به‌فرد شهرک اکباتان را با جسارتی مثال زدنی، در سن ۲۴ سالگی آغاز کرد. اگر جمهوری اسلامی فعالیت او را ممنوع نمی‌کرد، بدون تردید شخصی بود که با توجه به حمایت حکومت و دولت وقت از توسعه معماری مدرن، چهره‌ای بسیار دیدنی‌تر از معماری شهری تهران در خاطره‌ها به جای می‌گذاشت.

گلزار در سال ۱۳۰۸ در شهر تاشکند جمهوری ازبکستان متولد شد. خانواده‌اش پس از اعلام رسمی دولت شوروی، به ایران بازگشتند و محل تولدش در شناسنامه، شهر مشهد قید شده است.

در ۱۲ سالگی، پدرش در اثر بیماری تیفوس درگذشت و تحت تکفل عموهایش قرار گرفت. سپس، به دارالفنون رفت و پس از فارغ‌التحصیلی، به‌دلیل علاقه به معماری در آزمون ورودی پردیس هنرهای زیبا شرکت کرد و قبول شد.