۱۴۰۰ بهمن ۱۸, دوشنبه

 

به نقل از تاریخ طبری، جمله معروف منتسب به علی بن ابو طالب را عمر ابن خطاب هم پیش‌تر استفاده کرده است

امروز تاریخ طبری را نگاه می‌کردم که به نکته جالبی برخورد کردم. طبری جمله معروف «آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند» را از زبان «عمر» و در پاسخ به شاه روم نقل می‌کند! همانطور که در عکس فوق می‌بینید، نقل قول از تاریخ طبری چنین آمده است: «آنچه برای خود می‌خواهی برای مردم بخواه و آن‌چه بر خود روا نداری بر آن‌ها روا مدار»(تاریخ طبری جلد پنجم صفحه 2105)
طبری این گفته را از زبان عمر ور مربوط به سال 28 هجری نقل کرده است و انتسابش به علی، در نامه 31 نهج‌البلاغه آمده که بعد از خلافت او بوده است. با نگاهی که به زمان صدور نامه‌های مکتوب در نهج‌البلاغه در وب‌سایت‌های مرتبط انداختم، متوجه شدم که تمام نامه‌ها در زمان حکومت علی صادر شده‌آند به جز یک نامه که آن هم ربطی به این موضوع ندارد. یعنی عمر در آن زمان زنده نبوده است. این موضوع مشخصا نشان می‌دهد جمله‌ای که بسیار هم بر سرزبان‌ها می‌چرخدو نشان دهنده حکمت علی بن ابو طالب است، سال‌ها پیش از او از زبان کس دیگری نقل شده است.
اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود. این گفته، یک قانون معروف است که با عنوان قانون طلایی شناخته می‌شود. بسیاری از تمدن‌های کهن آن جمله را به نوعی به عنوان یک قانون مفید اجتماعی به‌کار گرفته‌اند. گفته می‌شود که برای اولین بار به حمورابی نسبت داده شده است. همینطور این قانون طلایی در انجیل هم به عیسی نسبت داده شده است. مثلا اینجا 31.
پ ن:
البته این که چه کسی اولین بار این جمله را بر زبان آورده است، چیزی از بار مفهومی آن نمی‌کاهد. همینطور اگر جمله‌ای مفید باشد، بر زبان آوردنش از سوی هرکسی مفید است. در اینجا هدف این است که این سوتفاهم احتمالی بررسی شود که این جمله، جمله علی بوده است و لزوما نشان‌دهنده مراتب حکمت او در ساختن جملات حکیمانه است. با توجه به مطالبی که در فوق آمد، به نظر من در نهایت می‌تواند نشان دهنده حسن انتخاب او باشد
https://aandishehh.wordpress.com/2011/09/07/gold/