۱۴۰۰ بهمن ۲۱, پنجشنبه

عباس میلانی: شجریان قانون اساسی برای گذار به ایران دموکراتیک تهیه کرده

استنفورد
توضیح تصویر،

عباس میلانی (چپ) سال‌ها پیش از محمدرضا شجریان دعوت کرد تا در دانشگاه استنفورد (محل تدریس آقای میلانی) برای مخاطبان ایرانی درباره موسیقی سنتی ایران سخنرانی کند

عباس میلانی پژوهشگر تاریخ در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی فاش کرد که محمدرضا شجریان، "در مشورت با حقوقدانان و سیاستمداران"، "متن قانون اساسی برای گذار به ایران دموکراتیک" را تهیه کرده و در اختیار او گذاشته بود تا بعد از مرگش منتشر کند.

به گفته آقای میلانی، محمدرضا شجریان سال‌ها "در تدارک این متن بود چرا که می‌دانست ایران برای رسیدن به حکومت دموکراتیک به چنین متنی نیاز خواهد داشت."

آقای میلانی همچنین گفت: "این قانون اساسی را آقای شجریان ننوشتند، این قانون اساسی را عده ای در داخل و خارج ایران نوشتند که همدلی داشتند و نگران بودند اگر در ایران اوضاع بحرانی شود و قرار باشد کشور مدتی در حالت گذار باشد چه باید کرد."

به گفته آقای میلانی، آقای شجریان "فقط برای این مرحله گذار" و در واقع به عنوان یک "میثاق"، "قانون گذار" را تهیه کرده بود، "برای دوران گذار از جباریت فعلی به یک جامعه دموکراتیک عرفی در آینده."

توضیح ویدئو،

توضیحات اقای میلانی درباره "طرح قانون گذار"

استاد دانشگاه استنفورد تاکید کرد که "نه آقای شجریان و نه من این ادعا را نداشته‌ایم که این قانون اساسی ایران است"؛ این تلاش آقای شجریان و "عده‌ای" دیگر به عنوان شهروند برای "چاره اندیشی" در باره آینده ایران بوده است.

آقای میلانی گفت متن این قانون را در "آینده" اما "نه فردا" منتشر خواهد کرد.

abbas milani
Stanford University
شجریان هنرمندی برجسته بود که به هیچ کس باج نمی‌داد، نه به بازار، نه به آخوند و نه به کاباره. او نه تنها هنر و موسیقی ایران را برکشید، بلکه ایرانیت را برکشید.
عباس میلانی
پژوهشگر تاریخ

خبر تهیه چنین متنی تا به حال منتشر نشده بود. آقای شجریان در عین حال از موسیقیدان‌هایی بود که به مسائل سیاسی واکنش نشان می‌دادند.

پادکست
رادیو فارسی بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی

برنامه ها

پایان پادکست

او در سال ۸۸ با اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همراهی کرد. وی در عین حال بارها در مصاحبه‌های گوناگون درباره "خفقان سیاسی" و سانسور فرهنگ و هنر، مصاحبه‌هایی انجام داد.

موضع‌گیری‌های این استاد موسیقی در نهایت موجب شد تا فعالیت‌های او در ایران با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود.

عباس میلانی درباره این خواننده سرشناس گفت:‌ "او هنرمندی برجسته بود که به هیچ کس باج نمی‌داد، نه به بازار، نه به آخوند و نه به کاباره. او نه تنها هنر و موسیقی ایران را برکشید، بلکه ایرانیت را برکشید. چرا که الگوی برجسته‌ای از انسان بودن در مقابل جزمیات دینی و جبر جابر برای ما ایجاد کرد."

آقای میلانی همچنین درباره محدودیت‌هایی که برای آقای شجریان در سال‌های اخیر ایجاد شده بود گفت:‌ "شرم بر جمهوری اسلامی که یک نسل جوان را از دیدن آثار آقای شجریان و تماشای کنسرت‌های او محروم کردند. این بهایی بود که ملت ایران برای آزاداندیشی شجریان پرداخت."

محمدرضا شجریان در جریان اعتراض‌های سال ۸۸، در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور وقت که معترضان را "خس و خاشاک" نامید در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی گفت: "من صدای این خس ‌و خاشاکم. این صدا همیشه برای خس‌ و خاشاک بوده و هست."