۱۴۰۰ بهمن ۲۱, پنجشنبه

بغ /baq/ معنی ۱. خدا؛ ایزد؛ آفریدگار. ۲. بت. فرهنگ فارسی عمید ز سیمین فغی من چو زرین کناغ ز تابان مهی من چو سوزان چراغ. منجیک. کاخ او پربتان جادوفش باغ او پرفغان کبک خرام. فرخی. گفتم فغان کنم ز تو ای بت هزار بار گفتا که از فغان بود اندر جهان فغان. عنصری. فغ ماهرخ گفت کای ارجمند در این پرنیان از چه ماندی نژند؟ اسدی. یکی تخت عاج و یکی تخت چغ یکی جای شاه و یکی جای فغ. اسدی. مترادف و متضاد ۱. ایزد، خدا ۲. بت، صنم، فغ. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ز سیمین فغی من چو زرین کناغ ز تابان مهی من چو سوزان چراغ. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// منجیک. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// کاخ او پربتان جادوفش باغ او پرفغان کبک خرام. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////فرخی. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// گفتم فغان کنم ز تو ای بت هزار بار گفتا که از فغان بود اندر جهان فغان. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// عنصری. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// فغ ماهرخ گفت کای ارجمند در این پرنیان از چه ماندی نژند؟ ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// اسدی. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// یکی تخت عاج و یکی تخت چغ یکی جای شاه و یکی جای فغ. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// اسدی.