۱۴۰۱ اسفند ۲۴, چهارشنبه

 

چرا شبکه برق آمریکا هدف حمله گروه‌های راست افراطی است؟

پس از حمله به یک نیروگاه برق در کارولینای شمالی در دسامبر ۲۰۲۲، کارگران آسیب وارده به آن را تعمیر می‌کنند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

پس از حمله به یک نیروگاه برق در کارولینای شمالی در دسامبر ۲۰۲۲، کارگران آسیب وارده به آن را تعمیر می‌کنند

  • نویسنده,مایک وندلینگ
  • شغل,بی‌بی‌سی

کارشناسان تروریسم می‌گویند که گروه‌های راست افراطی به طور فزاینده‌ای در مورد حمله به شبکه برق ایالات متحده برای ایجاد هرج و مرج و پیشبرد اهداف خود صحبت می‌کنند.

این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که مؤسس یک گروه نئونازی و زنی که او را در زندان ملاقات کرده بود، قرار است در یک جلسه دادرسی حضور پیدا کنند.

آنها متهم به توطئه برای حمله به تاسیسات برق در اطراف بالتیمور هستند.

براندون راسل ۲۷ ساله و سارا کلن‌دانیل ۳۴ ساله در صورت محکومیت به ۲۰ سال زندان محکوم خواهند شد.

در پیام‌هایی که در دادگاه فاش شد، خانم کلن‌دانیل توطئه ادعایی آنها را «پرعظمت» توصیف کرده بود و امیدوار بوده که «کل شهر را به طور کامل نابود کند».

این زوج قبل از انجام حمله ادعایی دستگیر شدند. دادستان‌ها گفتند که اگر این حمله اجرا می‌شد هزاران نفر بدون برق می‌ماندند.

حمله به زیرساخت‌ها از تعلق‌خاطرهای دیرینه گروه‌های راست افراطی و سفید‌پوستان برتری‌طلب است و در فضاهای آنلاینِ افراطیون مرتب درباره‌شان گفت‌وگو می‌شود.

وریان خان، رئیس و مدیر ارشد اجرایی کنسرسیوم تحقیق و تحلیل تروریسم (Trac) می‌گوید که «مسئله این نیست که آیا این حملات اتفاق می‌افتند یا نه، بلکه باید پرسید کی اتفاق خواهند افتاد».

حملات اخیر

علاوه بر برنامه حمله ادعایی به بالتیمور، ماموران در حال بررسی چندین حمله اخیر به تأسیسات برق، از جمله حوادثی در کارولینای شمالی، اورگان و ایالت واشنگتن هستند.

حمله‌ای که در کارولینای شمالی در اوایل دسامبر در بخش مور انجام شد، برق ۳۵ هزار نفر را به مدت چند روز قطع کرد. کسی دستگیر نشده و تحقیقات هنوز ادامه دارد.

مقامات می‌گویند هیچ ارتباط مشخصی بین توطئه ادعایی بالتیمور و حمله کارولینای شمالی وجود ندارد و انگیزه بیشتر حملات دیگر مشخص نیست.

آقای راسل بنیان‌گذار گروه نئونازی «شاخه اتم‌وافن» (Atomwaffen Division) است که با قتل‌ها، بمب‌گذاری‌ها و توطئه‌هايی در ايالات متحده آمریکا و سایر کشورها ارتباط داشته است. فعالیت این گروه در بریتانیا و کانادا ممنوع است. او به خاطر اتهامات مربوط به مواد منفجره مدتی را در زندان سپری کرده است و در دوره حبس خانم کلن‌دانیل را دیده است که بنا به یک کیفرخواست به سرقت مسلحانه محکوم شده است.

این دو نفر هنگامی که آزاد شدند، ظاهراً شروع به برنامه‌ریزی برای حمله به پست‌های برق در منطقه بالتیمور کردند، به مطالبی که در مورد نیروگاه‌ها آزادانه در دسترس بود نگاه کردند و سعی کردند اسلحه‌ای به دست آورند. اما - دادستان‌ها ادعا می‌کنند - فردی که فکر می‌کردند همدست احتمالی آن‌ها است در واقع یک خبررسان اف‌بی‌آی بوده است.

سارا کلن‌دانیل در عکسی که دادستان منتشر کرده است دیده می‌شود

منبع تصویر،US ATTORNEY'S OFFICE, MARYLAND

توضیح تصویر،

سارا کلن‌دانیل در عکسی که دادستان منتشر کرده است دیده می‌شود

وکیل آقای راسل به بی‌بی‌سی گفت که او ادعای بی‌گناهی خواهد کرد. وکیل خانم کلن‌دانیل به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

در سال ۲۰۲۰ پنج مرد، از جمله سه تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده، به اتهاماتی مربوط به اسلحه و توطئه متهم شدند. مقامات گفتند که آن‌ها در جلسه‌ای در اوهایو حمله به شبکه برق را طرح‌ریزی کرده بودند. سال بعد، سه ملی‌گرای سفیدپوست به توطئه و طراحی حمله به تاسیسات برق اعتراف کردند.

اتم‌وافن و بسیاری دیگر از گروه‌های ملی‌گرای سفیدپوست از فلسفه‌ای به نام شتاب‌گرایی پیروی می‌کنند، که کارشناسان معتقدند ممکن است انگیزه این حملات بوده باشد - و ممکن است موجب طراحی حملات دیگری شود.

شتاب‌گرایی چیست؟

شتاب‌گرایی باور به این است که جامعه ذاتاً ناپایدار است و افراد و گروه‌ها باید به منظور ایجاد انقلاب در جامعه، این بی‌ثباتی را افزایش دهند و برای فروپاشی تلاش کنند.

خانم خان از تراک می‌گوید که این منحصر به گروه‌های راست افراطی نیست و لزوماً همراه با خشونت نیست، اما با تأثیر انگیزشی خاص در محافل برتری‌طلب سفیدپوست استفاده می‌شود.

او می‌گوید: «هدف اصلی آنها فروپاشی جامعه است تا بتوانند آن‌را برای مرد سفیدپوست بازسازی کنند.»

بنت کلیفورد، از اعضای برنامه افراط‌گرایی در دانشگاه جورج واشنگتن، سال گذشته مقاله‌ای نوشت که در آن حملات جهادگرایان و ناسیونالیست‌های سفیدپوست را تحلیل می‌کرد و به این نتیجه رسید که از سال ۲۰۱۶، «توطئه‌های برتری‌گرای سفیدپوستان که سیستم‌های انرژی را هدف قرار می‌دهند به طور چشمگیری افزایش یافته است».

در این گزارش ۱۱ مورد از ملی‌گرایان سفیدپوستی برشمرده شده است که در دادگاه فدرال به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به بخش انرژی پس از سال ۲۰۲۰ دستگیر و متهم شدند.

آقای بنت می‌گوید: «احتمال اینکه کسی بتواند حمله‌ای از این دست را انجام دهد، بسیار زیاد است و از سال‌های اخیر بسیار قابل توجه‌تر است».

تبلیغات خشونت‌آمیز

یکی از شاخص‌های کلیدی این است که گفتگوها و زمزمه‌های آنلاین به شدت در حال افزایش است.

آقای خان گفت: «از جهت میزان ایجاد سر و صدا، این طنین طبل‌ها کرکننده است.»

تابستان گذشته یک گروه ملی‌گرا و اکو فاشیست سفیدپوست به نام ترورگرام، سندی به نام «بازنشانی سخت» منتشر کرد. بی‌بی‌سی یک نسخه از آن را به دست آورده است.

این عنوان اشاره مستقیمی به «بازنشانی بزرگ»، یک طرح بازیابی اقتصادی در مجمع جهانی اقتصاد پس از همه‌گیری است.

این اسناد ترکیبی از تبلیغات خشونت‌آمیز و دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی انجام حملات است. این اسناد شامل بخش‌های مهم در تاسیسات برق، راه‌آهن و جاده‌ها، و زیرساخت های دیگر است.

استیسی کاساس، مدیر تیم‌های تخصصی در شرکت امنیتی گروه ضدتروریسم، می‌گوید: «حتی قبل از منتشر شدن این اسناد، ما شاهد یادداشت‌هایی درباره زیرساخت‌های حیاتی بودیم، از جمله چگونگی شناسایی هدف برای حمله و نحوه انجام حمله. ما در سطح بالایی از نگرانی هستیم.»

شبکه برق

منبع تصویر،GETTY IMAGES

طبق سوابق وزارت انرژی، حدود ۱۷۰ مورد حمله، خرابکاری یا فعالیت مشکوک در اطراف تاسیسات برق ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ رخ داده است که نسبت به ۱۰۰ مورد در سال قبل افزایش داشته است.

به گفته سخنگوی این وزارتخانه، این آمار شامل خرابکاری، فعالیت مجرمانه غیرمرتبط با افراط گرایی و انگیزه‌های دیگر است و افزود که این وزارتخانه با شرکت‌های خدمات شهری برای کمک به ارزیابی تهدیدات علیه ۷۵ هزار پست برق کشور همکاری می‌کند.

حملات عمدی علیه شبکه برق تنها یک مورد از تهدیدهایی است که مقامات به همراه احتمال حملات سایبری، بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی روی آن تمرکز کرده‌اند.

دولت‌ها و مسئولان پلیس بارها هشدارهایی صادر کرده‌اند از جمله اداره امنیت داخلی به فاصله کوتاهی پیش از حمله کارولینای شمالی چنین هشداری صادر کرده بود.