۱۴۰۱ اسفند ۲۴, چهارشنبه

 

No photo description available.
.
بی‌نهایت خوشحالم که تلاش‌های دامنه‌دار و پیگیرانه‌ی مرضیه جان وفامهر همسر استادم ناصر تقوایی سرانجام به ثمر رسید و فیلم‌نامه‌ی «کوچک جنگلی» در یک مجموعه‌ی سه‌جلدی توسط نشر مس منتشر شد. فیلم‌نامه‌ای که تقوایی پس از پژوهش‌های طولانی در سال‌های ۵۹ و ۶۰ نوشت و در نهایت پس از سه سال تلاش طاقت‌فرسا برای ساختنش، زیر فشارهای ریز و درشت بسیار از پروژه کنار کشید تا این متن درخشان زیر تیغ سانسورها و کارشکنی‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی قلع و قمع و شهید نشود.
حالا اما آن متن، پس از چهل سال و در قالب این کتاب باارزش منتشر شده و در اختیار همگان قرار دارد.
گردآوری و آماده‌سازی این کتاب بیش از چهار سال به‌طول انجامید و در نهایت با تلاش‌های تک‌نفره‌ و سرسختانه‌ی مرضیه جان به بار نشست.
کتاب را تهیه کنید، بخوانید و از هنر و تبحر مثال‌زدنی تقوایی در نوشتن فیلمنامه، آن‌هم فیلم‌نامه‌ی یک سریال تاریخی پانزده قسمتی لذت ببرید و صد البته بیاموزید.
این اثر حجیم‌ترین اثر تألیفی تقوایی ست که خودش نیز عاشقانه دوستش دارد، متنی که در آن تلفیقی جذاب، پرنکته و پرفراز و نشیب از تاریخ و تخیل را برای روایت داستان زندگی یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ معاصر ایران به‌کار گرفته، و البته از سوی دیگر حسرت بزرگی ست بر قلب و روان او که سرانجام نتوانست آن‌را که شاید مهم‌ترین اثر کارنامه‌اش می‌بود را جلوی دوربین ببرد. حالا اما انتشار این مجموعه پس از این‌همه سال، حتما مرهم کوچکی خواهد بود بر آن زخم ناسور و چهل ساله‌ی او.
و در آخر به مرضیه وفامهر می‌گویم:
مرضیه جان سپاس از تو و دست‌مریزاد به همت بلند و ستودنی‌ات، خوب می‌دانی چه گنجینه‌ای را به عرصه‌ی ادبیات و سینمای ایران عرضه کرده‌ای و خوب می‌دانم که هنوز بسیاری از آثار ارزشمند تقوایی هستند که باید با عزم و مراقبت‌های تو به دست علاقمندان او برسند.
پویان مقدسی
@nasser_taghvai_official
@vafamehr.damircheli.marzieh