گزارش زنده

  1. چند خبر کوتاه

    • به گفته فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر، سه کافه رستوران بزرگ در «سی‌سنگان، سیترا و سیاهرود» به علت «کشف حجاب، اجرای موسیقی زنده و سرو مشروبات الکلی پلمب شده‌اند.»
    • رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان: بوی نامطبوع شبیه به بوی گاز ناشی از نقص فنی در پالایشگاه است اما خطری سلامت شهروندان را تهدید نمی‌کند.
    • هند از تولد چهار توله یوزپلنگ آسیایی خبر داد. ماه گذشته ۱۲ یوزپلنگ از نامیبیا به هند برده شدند اما هشت تای آنها مردند. یوزپلنگ آسیایی بشدت در معرض انقراض است و تعداد کمی هنوز در ایران زندگی می‌کنند. پیروز، توله یوزی که در پارک پردیسان تهران نگهداری می‌شد و نماد نجات نسل رو به انقراض یوزهای ایرانی (آسیایی) بود، اوایل اسفند جان باخت. هند در سال ۱۹۵۲ انقراض یوزپلنگ آسیایی را در این کشور اعلام کرد.
  2. نماینده ویژه آمریکا خواستار رهایی رسول پارسی، استاد دانشگاه در کابل از بازداشت طالبان شد

    رسول پارسی

    رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان خواستار رهایی رسول پارسی و دیگر فعالان از زندان‌های طالبان شده است که به قول وی به اتهام تلاش برای حق آموزش و تحصیل زنان و دختران در افغانستان دستگیر شده‌اند و در بازداشت به سر می‌برند.

    خانم امیری در توییتی نوشت: «خفه ساختن صدای قهرمانان در هیچ جای دنیا تاثیر نگذاشته و در افغانستان نیز کارگر نخواهد بود».

    نزدیکان رسول پارسی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که او حدود بیست روز پیش غیرمنتظره ناپدید شده است. به گفته آن‌ها خود وی چندین روز بعد توانسته به خانواده‌اش اطلاع بدهد که طالبان او را بازداشت کرده‌اند.

    آقای پارسی در گذشته استاد رشته شرعیات در دانشگاه هرات بود و در سال اخیر در دانشگاه خصوصی «استقلال» در کابل تدریس می‌کرد.

    عفو بین‎‌الملل پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود که «طالبان در صدد سرکوب مخالفان خود‌ هستند و از زمان تصرف قدرت در افغانستان افرادی را که از آن‌ها انتقاد می‌کنند، مرعوب و مورد آزار و اذیت قرار داده‌ و مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، روزنامه‌نگاران و افراد دانشگاهی بیشترین قربانیان این انتقام جویی‌ها بوده‌اند.»

    طالبان تاکنون در این مورد واکنشی نداشته است اما ذبیح‌‎الله سخنگوی حکومت طالبان دیروز بازداشت مطیع‌الله ویسا، یک مدافع آموزش زنان در افغانستان را تایید کرد.

    دو سال پیش طالبان پس از امضای یک توافق با آمریکا در دوحه، دولت پیشین در این کشور را خلع کردند و از آن زمان با وجود اعلام عفو عمومی از سوی هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، طالبان به ادامه حملات و بازداشت‌های انتقامجویانه منتقدان این رژیم مذهبی متهم شده‌اند و به گفته برخی منابع، هزاران تن از مخالفان خود را به زندان انداخته است.

  3. اعتراض‌های ایران؛ ترانه «برای» بر مزار میلاد سعیدیان‌جو

  4. دستور دادستان برای رسیدگی به وضعیت پرونده استقلال

    به دنبال درخواست رئیس سازمان خصوصی سازی، محمد جعفر منتظری، دادستان ایران دستور داد تا «با دقت و سرعت» به گزارش تخلفات باشگاه استقلال رسیدگی و از «تضییع حقوق بیت‌المال» جلوگیری شود.

    باشگاه استقلال متهم است که با «ارائه اطلاعات ناصحیح و غیرواقعی» موجب «قیمت گذاری نادرست بنگاه» و «سلب اعتماد از خریداران و عموم مردم» شده است.

    سازمان خصوصی‌سازی از مصطفی آجرلو، مدیرعامل پیشین باشگاه و محمد مومنی‌مقدم، مهدی افضلی، پرویز مظلومی و حجت کریمی، اعضای هیات مدیره، شکایت کرده است.

    قضیه خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال ماجرایی دنباله‌دار است که بارها مطرح شده اما به دلیل عدم شفافیت مالی این باشگاه‌ها و همچنین دلایل سیاسی و امنیتی به آن رسیدگی مناسب نشده است.

    پیش از این گفته شده بود که دادستانی تهران در مورد پرونده آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی اسبق باشگاه استقلال مشغول تحقیق است.

  5. فرگوسن و ونگر وارد تالار افتخارات لیگ برتر شدند

    الکس فرگوسن، سرمربی اسبق منچستر یونایتد و آرسن ونگر، سرمربی اسبق آرسنال وارد تالار افتخارات لیگ برتر فوتبال انگلیس شدند. فرگوسن ۸۱ ساله که پرافتخارترین مربی لیگ برتر است، ۱۳ بار قهرمان این مسابقات شده.

    ونگر نیز در دوران ۲۲ ساله‌اش در آرسنال سه بار قهرمان لیگ برتر شد. آرسن ونگر همچنین در فصل ۴-۲۰۰۳ توانست بدون باخت قهرمان لیگ برتر شود؛ رکوردی حیرت‌انگیز که قبل و بعد از آن سابقه نداشته است.

    فرگوسن و ونگر اولین مربیانی هستند که وارد تالار افتخارات لیگ برتر می‌شوند. دیوید بکام، دنیس برکمپ، اریک کانتونا و آلن شیرر دیگر کسانی هستند که به این افتخار رسیده‌اند.

  6. لاوروف: امیدوارم تنش ایران و آذربایجان به‌زودی برطرف شود

    سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهار امیدواری کرد «اصطکاک» بین ایران و آذربایجان بزودی حل و فصل شود.

    حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران در مسکو است و امروز با آقای لاوروف دیدار کرده است.

    این درحالیست که جمهوری آذربایجان امروز سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح می‌کند. باکو در ماه‌های اخیر اعلام کرده بود که روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل برقرار می‌کند.

    امروز همچنین دولت آذربایجان گفت درباره «حمله تروریستی» مسلحانه به یک نماینده مجلس آذربایجان تحقیق می‌کند.

    به گزارش رسانه‌های آذربایجان، فاضل مصطفی که به نظرات مخالف ایران معروف است در حمله با کلاشنیکوف زخمی شده و در بیمارستان بستری است اما حالش مساعد است.

    پس از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در اوایل بهمن، دولت آذربایجان کارکنان سفارت را از ایران خارج و آن را تعطیل کرد.

    در این حمله رئیس حفاظت سفارت کشته و دو محافظ زخمی شدند.

    بعد از جنگ اخیر آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه نورگورنوقره‌باغ در سال ۲۰۲۰، روابط تهران با باکو سرد و با ایروان گرم‌تر شده است.

  7. جاری شدن سیل در ولایات افغانستان «ده کشته و ده‌ها زخمی» به جا گذاشته است

    وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان می‌گوید در نتیجه جاری شدن سیل در ۲۳ ولایت افغانستان، از اول حمل/فروردین تا حال دست کم ۱۰ نفر جان باخته و ۷۶ نفر زخمی شده‌اند.

    شفیع‌الله رحیمی سخنگوی این اداره گفت سیلاب‌ حدود ۱۸۰۰ منزل را تخریب و حاصلات بیشتر از ۲۲ هزار جریب زمین را از بین برده است.

    در تازه‌ترین مورد جاری شدن سیل در چاریکار مرکز ولایت پروان در شمال کابل سبب سراسیمگی مردم شده است.

    از آسیب جانی در چاریکار گزارشی در دست نیست اما به مردم خسارت مالی وارده شده و رسانه‌های اجتماعی پر است از تصاویر سیل در خیابان‌های گل آلود و مردمی که سراسیمه به نظر می‌رسند.

    چاریکار با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش از نظر سیل بسیار آسیب‌پذیر است و در سال‌های اخیر تلفات سنگینی داشته است.

    سیل در افغانستان
  8. «جبهه مقاومت ملی» می‌‌گوید که به یک مرکز نظامی طالبان در پلچرخی حمله مسلحانه کرده است

    .

    صبغت‌الله احمدی، سخنگوی «جبهه مقاومت ملی» در افغانستان با انتشار ویدیوهایی اعلام کرد «حملات چریکی» علیه مواضع طالبان در شرق کابل را آغاز کرده‌اند.

    در این ویدیوها که شلیک‌ تسلیحات خودکار در هنگام شب را نشان می‌دهند، ظاهرا یکی از مهاجمان تاریخ این حمله را ۸ حمل/فروردین ۱۴۰۲ ذکر می‌کند.

    «جبهه مقاومت ملی» از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان، به جنگ‌ و مقاومت مسلحانه در برابر این گروه در مناطق پنجشیر و اندراب‌ها ادامه داده است.

    طالبان موجودیت فعالیت نظامی این جبهه در داخل افغانستان را انکار می‌کنند.

    سال گذشته نیز این جبهه اعلام کرده بود که حملات نظامی خود را علیه حاکمیت طالبان با فرا رسیدن فصل بهار آغاز می‌کند.

    با این وجود افغانستان سال گذشته شاهد حملات تهاجمی گسترده و مسلحانه این گروه نبوده است.

    منتقدان در عین حال «جبهه مقاومت ملی» را به عدم اتحاد و انسجام سیاسی در یک سال گذشته متهم می‌کنند.

    اخیرا برخی از نظامیان دولت پیشین افغانستان نیز گفته‌اند درباره باز کردن یک جبهه جدید، با جبهه مقاومت ملی و سایر نهادهای مخالف طالبان بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

    طالبان اما اینها را همواره «تبلیغات فیسبوکی» خوانده‌اند و مدعی‌اند که در حال حاضر در سراسر افغانستان هیچ گروهی قدرت جنگ با آنها را ندارد.

  9. هشدار درباره خطرات بالقوه «هوش مصنوعی» برای جامعه

    برخی از بانفوذترین چهره‌های دنیای فناوری اطلاعات درباره «خطر شدید هوش مصنوعی برای جامعه» هشدار دادند.

    ایلان ماسک مدیرعامل توییتر و استیو ووزنیاک از بنیان‌گذاران اپل که از امضاکنندگان این نامه سرگشاده هستند، هشدار دادند توسعه و پیشرفت فناوری‌های موسوم به «هوش مصنوعی» نیازمند مقررات و معیارهای ضمانتی است.

    امضاکنندگان نامه اظهار نگرانی کرده‌اند که پیشرفت‌های اخیر باید در جهت تغییرات مثبت و مضرات آنها قابل مدیریت باشند.

    برخی نگرانند که پیشرفت بدون حد و معیار فناوری‌های موسوم به «هوش مصنوعی» بشر را بتدریج به فاجعه سوق دهد.

    دو هفته پیش یک آزمایشگاه تحقیقاتی در آمریکا پیشرفته‌ترین سامانه هوش مصنوعی موجود را رونمایی کرد.

  10. دیدار امیرعبدالهیان با وزیر خارجه روسیه، «ویرایش نهایی معاهده همکاری بلندمدت»

    وزیر خارجه ایران که دیروز وارد روسیه شده بود امروز (چهارشنبه) با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

    به گزارش رسانه‌های ایران، آقای عبدالهیان گفته جمهوری اسلامی بررسی «معاهده راهبردی بلندمدت» همکاری بین ایران و روسیه را به پایان رسانده و «نهایی» کرده است.

    به گفته وزیر خارجه ایران، در «کمتر از یک ماه آینده بخش حقوقی وزارت خارجه دو کشور ویرایش نهایی معاهده راهبردی همکاری‌ها را انجام می‌دهند.»

    او همچنین گفت: «امیدواریم در آینده نزدیک برای امضای این توافقنامه میزبان آقای لاوروف باشیم.»

    آقای امیرعبدالهیان پیش از ترک تهران گفته بود همکاری‌های ایران و روسیه تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

    پیش از این سفر روزنامه وال استریت جورنال آمریکا نوشته بود که در پاسخ به کمک پهپادی، روسیه به ایران کمک‌های فنی برای نظارت سایبری می‌کند.

    ایران می‌گوید در جنگ اوکراین کمک تسلیحاتی به روسیه نکرده و پیش از جنگ «تعدادی پهپاد» به روسیه داده بود. آمریکا ایران را بزرگترین حامی نظامی روسیه در جنگ با اوکراین می‌داند.

    روابط تهران و مسکو بخصوص بعد از حمله روسیه به اوکراین نزدیکتر شده است و ایران توانسته خرید جنگنده‌های سوخوی ۳۵ از روسیه را نهایی کند.

    وزیر خارجه ایران بعد از ورود به مسکو گفت برای مذاکره درباره برجام، درها باز هستند.

    وزارت خارجه آمریکا بارها تاکید کرده تمام گزینه‌های در باره برنامه هسته‌ای ایران روی میز است اما برجام در بین آنها نیست.

  11. رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح: رای دادگاه هواپیمای اوکراینی صادر شده

    احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح می‌گوید رای دادگاه هواپیمای اوکراینی صادر شده است.

    آقای پورخاقان به خبرگزاری مهر گفت: «رأی صادر شده و با توجه به اینکه در تعطیلات نوروزی هستیم، رأی این پرونده زودتر از پایان فروردین اعلام و ابلاغ خواهد شد.»

    جزئیات بیشتری گزارش نشده است.

    هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین در آسمان تهران در دی ماه ۱۳۹۸ با دو موشک سپاه پاسداران ساقط شد.

    در ایران دادگاهی در پنج یا شش جلسه برای این پرونده برگزار شده است اما به گفته محمود علیزاده طباطبایی وکیل تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان، «ابهامات» پرونده باعث «بدگمانی و بی‌اعتمادی خانواده‌ها به دادگاه» شده اما «به هیچ‌کدام از این موارد رسیدگی نشده است».

    آذر پارسال و پیش از آغاز یکی از جلسات این دادگاه، انجمن «خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲» با انتشار بیانیه‌ای این دادگاه را «نمایشی» خوانده بود.

    در آن بیانیه آمده بود: «طبق جزئیاتی که ما می‌دانیم هیچ فرمانده‌ عالی‌رتبه و حتی میانی در میان متهمان نیست. اتهامات بر اساس خطای انسانی و سهل‌انگاری تنظیم شده است. هیچ کارشناس مستقلی به کار گرفته نشده است. همه‌چیز پشت درهای بسته و بدون آگاهی خانواده‌ی جان‌باختگان شکل گرفته است.»

    انجمن خانواده‌های جان‌باختگان شهریور سال گذشته شکایت رسمی از جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را در دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه ثبت کرد.

  12. سفر جنجال‌برانگیز رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا

    در سفری که به تنش آمریکا و چین دامن خواهد زد، رئیس‌جمهور تایوان رهسپار آمریکا شده است.

    تسای یینگ وون در آمریکا با کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان دیدار خواهد کرد.

    چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و علاقمند نیست مقامات ارشد تایوان با مقامات دیگر کشورها ملاقات رسمی داشته باشند.

    پکن دیدار خانم تسای با آقای مک‌کارتی را «تحریک‌آمیز» خوانده اما خانم تسای گفت تسلیم فشار نمی‌شود.

    تابستان گذشته نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان، بالاترین مقام آمریکایی در ۲۵ سال گذشته شد که به تایوان سفر کرده است. این سفر واکنش تند چین را به همراه داشت.

    خانم تسای که اولین رئیس‌جمهور زن تایوان است از گوآتمالا و بلیز هم دیدن خواهد کرد.

  13. اسرائیل پیشرفته‌ترین ماهواره شناسایی خود را در مدار قرار داد

    افق ۱۳ آخرین نمونه از ماهواره‌های شناسایی-نظارتی افق (افک) است که از سال ۱۹۸۸ در اسرائیل تولید شده‌اند.

    این ماهواره را سازمان هوافضای اسرائیل ساخته و نظارت ۲۴ ساعته بر منطقه خاورمیانه خواهد داشت.

    سازمان هوافضای اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «افق ۱۳ پیشرفته‌ترین در نوع خود است و قابلیت رصد راداری و گردآوری اطلاعات در هر شرایط آب و هوایی و دید را دارد.»

    این ماهواره با موشک شاویت ۲ (شهاب) و در جهت غرب مدیترانه به مدار پرتاب شد.

    اسرائیل معمولا از این مسیر استفاده می‌کند تا در صورت نقص فنی، بقایای موشک یا ماهواره به دست دولت‌های منطقه که آنها را متخاصم می‌داند نیفتد.

  14. رصد نورانی‌ترین انفجار گاما

    دانشمندان می‌گویند انفجار گاما که در ابتدای پاییز ثبت شد نورانی‌ترین انفجاری است که تا بحال مشاهده شده است.

    این انفجار گاما در فاصله دو میلیارد سال نوری از زمین رخ داد و بخش بزرگی از کهکشان را روشن کرد و دانشمندان ناسا در ماه اکتبر آن را رصد کردند.

    انفجار گاما شدیدترین انفجار کیهانی است و در یک لحظه می‌تواند به اندازه تمام عمر ده میلیارد ساله خورشید انرژی آزاد کند.

    این رویداد نادر هر ده هزار سال یک بار رخ می‌دهد و تصاویر آن نشان می‌دهند انفجار، حلقه‌های غبار کیهانی را روشن کرده که بصورت دوایر متحدالمرکز دیده می‌شوند.

  15. اولین سفر رسمی پادشاه بریتانیا به آلمان

    پادشاه بریتانیا امروز به آلمان سفر می‌کند. این نخستین سفر رسمی چارلز سوم بعد از شروع سلطنتش است.

    پادشاه بریتانیا قرار بود اولین سفر رسمی خود را روز یکشنبه از پاریس شروع کند اما اعتراض‌های گسترده در فرانسه باعث لغو آن شد.

    پادشاه چارلز اولین پادشاه بریتانیا بعد از جنگ جهانی دوم خواهد بود که از او در دروازه براندنبورگ برلین در مراسم رسمی استقبال می‌شود.

    پادشاه بریتانیا به دو زبان انگلیسی و آلمانی هم در پارلمان آلمان سخنرانی می‌کند.

  16. حقوق بشر؛ اولین رای دادگاه اروپایی در باره تغییرات اقلیمی امروز صادر می‌شود

    دو هزار زن سوئیسی به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرده‌اند که دولت سوئیس با کوتاهی در قبال گرمایش زمین سلامت و حتی جان سالمندان را به خطر انداخته است.

    شاکیان بطور متویط بیش از هفتاد سال دارند و از جمله به مدارک و پرونده‌های پزشکی خود در دادگاه استناد کرده‌اند.

    دمای سوئیس بیشتر از متوسط جهانی در حال افزایش است.

    شاکیان از دادگاه خواسته‌اند دولت سوئیس را موظف کند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام جدی انجام دهد.

    این نخستین باری است که دادگاه حقوق بشر اروپایی به شکایتی درباره نقض حقوق بشر بر اثر گرم شدن کره زمین رسیدگی می‌کند.

  17. برآورد بریتانیا از موفقیت سرویس‌های امنیتی روسیه در جنگ اوکراین

    گروهی از تحلیلگران یک پژوهشکده دفاعی در بریتانیا می‌گویند از زمان حمله به اوکراین سرویس‌های امنیتی روسیه به نسبت ارتش این کشور به موفقیت بسیار بیشتری دست یافته‌اند.

    اف‌اس‌بی یا سرویس ضد جاسوسی روسیه به دلیل برنامه‌ریزی دقیق توانسته است به سرعت بر مناطقی که تصرف شده تسلط یابند.

    پژوهشگران می‌گویند گروه‌هایی از افسران سرویس ضد جاسوسی روسیه با به دست آوردن سوابق دولتی، افراد مرتبط را می‌یابند. آنها همچنین با بازرسی خانه به خانه بسیاری را دستگیر و بازجویی کرده‌اند. همزمان بنابر برآورد کارشناسان بریتانیایی، واحدهای جنگ الکترونیک روسیه دسترسی به تلویزیون، رادیو و اینترنت را تقریبا کامل قطع می‌کنند تا به موقعیت تسلط یابند.

  18. مقام سینمایی ایران: انتشار غیرقانونی برادران لیلا «خودخواسته» بود

    یک مقام وزارت ارشاد از سازندگان فیلم سینمایی برادران لیلا در رابطه با «انتشار غیرقانونی این فیلم» انتقاد کرده است.

    روح الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد، در مصاحبه‌ای که در سایت این سازمان منتشر شده، از تهیه کنندگان فیلم برادران لیلا برای حضور در جشنواره‌های خارجی و اکران بین‌المللی قبل از دریافت مجوز‌های لازم انتقاد کرد.

    آقای سهرابی گفت:‌ «این که فیلمی در پلتفرم‌های خارجی منتشر شود به طور طبیعی وارد شبکه قاچاق خواهد شد. دست اندرکاران اصلی فیلم باید خود متوجه این مساله می بودند تا اینگ ونه خودخواسته موجب انتشار غیرقانونی فیلم نمی شدند.»

    او همچنین فیلم برادران لیلا را فیلمی با «مضمون و محتوای تلخ و ناامید کننده» نامید.

    برادران لیلا به نویسندگی و کارگردان سعید روستایی، داستان خانواده‌ای فقیر در تهران را بازگو می‌کند که تلاش‌های دختر خانواده و چهار برادرش برای کسب درآمد به خاطر نوسان شدید بهای دلار دچار مشکل می‌شود.

    این فیلم در سال ۲۰۲۲ در جشنواره سینمایی کن برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم شد.

    فیلم برادران لیلا که در ایران همچنان فاقد پروانه نمایش است، پیش از نوروز در اینترنت منتشر شد.

    مقام سینمایی ایران: انتشار غیرقانونی برادران لیلا «خودخواسته» بود