۱۴۰۲ فروردین ۷, دوشنبه

خواص کالاندولا چیست؟

کالاندولا ( گل همیشه بهار ) یک گیاه است. بهار تا ارتفاع حدود 0.7 متر رشد می کند و گلهای کوچک، زرد نارنجی روشن دارد گل همیشه بهار دارای مقادیر بالایی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان گیاهی است که سلول را از آسیب مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند و به نظر می رسد با تورم، ویروس ها و باکتری ها مبارزه می کند.

گل کالاندولا برای جلوگیری از اسپاسم های عضلانی، شروع دوره های قاعدگی و کاهش تب استفاده می شود همچنین برای درمان درد گلو و دهان، اسپاسم قاعدگی، سرطان، زخم معده و دوازدهه استفاده می شود. کالاندولا بر روی پوست برای کاهش درد و تورم ( التهاب ) و برای درمان زخم های با التیام ضعیف و زخم پا استفاده می شود. همچنین به صورت موضعی بر روی پوست برای خون دماغ، رگهای واریسی، بواسیر، التهاب مقعد (پروکتیت) و التهاب پوشش داخلی پلک (ملتحمه) استفاده می شود.
کالاندولا را با گل های جعفری زینتی از جنس Tagets، که به طور معمول در باغ سبزی رشد می کند اشتباه نکنید.

اثرات کالاندولا چیست؟

نرخ اثربخشی جامع داروهای طبیعی بر اساس شواهد علمی با توجه به مقیاس های  موثر، به احتمال زیاد موثر، احتمالاً موثر، احتمالاً بی اثر، به احتمال زیاد بی اثر، بی اثر و شواهد کافی برای آن می باشد.
امتیاز بندی برای اثربخشی کالاندولا به شرح زیر است:
شکاف مقعد ( شقاق مقعد ) .تحقیقات اولیه نشان می دهد که که کالاندولا در منطقه آسیب دیده ممکن است درد در افراد مبتلا به شکاف مقعد که به درمان با حمام سیتز و داروی نیفدیپین جواب نمی دهد را کاهش می دهد.
راش پوشک. تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از پماد کالاندولا 1.5٪ روی پوست به مدت 10 روز راش پوشک نسبت به ژل آلوئه را بهبود می بخشد.
عفونت گوش (اوتیت میانی). تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از یک محصول Otikon Otic حاوی ( مولئین، سیر، بهار و مخمر سنت جان ) بر روی گوش به مدت 3 روز، درد گوش در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت گوش را کاهش می دهد.
التهاب پوست به علت پرتو درمانی ( پرتودرمانی برای درماتیت ). تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از پماد کالاندولا بر روی پوست ممکن است درماتیت در اثر تابش و اشعه درمانی در افراد با سرطان پستان را کاهش دهد.
نازک شدن دیواره واژن ( آتروفی واژن ).  تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از ژل خاص (Estromineral Gel, Rottapharm-Madaus ) شامل کالاندولا، لاکتوباسیلوس اسپرونژنوس، ایزوفلاونها و اسید لاکتیک به داخل مهبل ( واژن ) به مدت 4 هفته علائم آتروفی واژن مانند خارش مهبل، سوزش، خشکی و درد در طول مقاربت کاهش می دهد.
زخم پا. تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از پماد کالاندولای 7.5 درصد روی پوست سرعت بهبودی زخم پای ناشی از گردش خون ضعیف را افزایش می دهد.
اسپاسم های عضلانی.
تب.
سرطان.
خون دماغ.
رگهای واریسی.
هموروئید.
ترویج قاعدگی.
درمان دهان و درد گلو.
زخم.
شرایط دیگر.
شواهد بیشتری برای سرعت اثربخشی کالاندولا برای استفاده مورد نیاز است.