۱۴۰۱ اسفند ۲۵, پنجشنبه

 

خود ایزدی/ ذات الهی
در کلام اسلامی برای خداوند متعال ذاتی و صفاتی قائلند و متکلمان گفته اند که دانش ما فقط صفات را می تواند در برگیرد نه ذات را . حتی گفته اند که انسان نباید درباره ذات بیندیشد. نزدیک به همین معنا را قبلاً در مزد یسنا گفته اند، منتها به جای ذات الهی «خود ایزدی» گفته‌اند، چنانکه در شکند گمانیک ویچارد(16: 68) آمده است «بنابراین, وجود خود ایزد و نیز بنیاد تاریکی به تمامی در دانش محاط نشود.» (ترجمه پروین شکیبا ) .
بنونیست که این اثر را به فرانسوی ترجمه کرده است «خود ایزد » را «اسانس» ترجمه کرده است.
donc Dieu n'embrasse totalment dans sa connaisance ni sa essence, ni...
به دنبال این مطلب در همان منبع میگوید که خود ایزدی را نه میتوان خیر مطلق نامید و نه بینای محض چه خودی او از اینها برتر است.
All reactions:
16